ثروتمندترین یهودی حامی نتانیاهو نیز دست از حمایت او برداشت

رسوایی پرونده‌های فساد مالی و دولتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که در کنار نزدیک شدن به زمان انتخابات، یکی از حامیان مالی وی نیز از او اعلام برائت کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار یهودی-آمریکایی و مالک روزنامه «اسرائیل هیوم» چاپ فلسطین اشغالی بعد از درگیر شدن در پرونده فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به بازپرس‌های پلیس گفت که دیگر هرگز با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد.

«شبکه ۱۳» تلویزیون رژیم صهیونیستی بامداد امروز (دوشنبه) گزارش داد ادلسون بعد از اینکه مطلع شده نتانیاهو در گفت‌وگوهای محرمانه با «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز و ناشر روزنامه «یدیعوت احرونوت» (رقیب اصلی روزنامه اسرائیل هیوم) درباره تضعیف نشریه وی، طی بازجویی‌های پلیس در اکتبر ۲۰۱۸ به آنها گفته که ارتباطاتش با نخست‌وزیر اسرائیل را قطع می‌کند.

نتانیاهو در جریان پرونده موسوم به «پرونده ۲۰۰۰» متهم است که به موزس وعده داده بود اگر پوشش خبری مطلوب‌تری از فعالیت‌های وی و همسرش برای افکار عمومی فلسطین اشغالی ارائه دهد، راه تصویب قانونی را هموار می‌کند که روزنامه اسرائیل هیوم (متعلق به ادلسون و رقیب یدیعوت) را تضعیف خواهد کرد. این در حالی است که ادلسون همواره از حامیان مالی و سیاسی نتانیاهو در انتخابات‌های مختلف در فلسطین اشغالی و یکی از لابی‌های قدرتمند وی در عرصه سیاسی ایالات متحده بوده است.

روزنامه «هاآرتص» با نقل قول خبر شبکه ۱۳، نوشت که احتمال دارد نتانیاهو به اتهامات کلاهبرداری، ارتشاء و سوء استفاده از قدرت با محکومیت (مشروط به دادرسی قبل از کیفرخواست) مواجه شود.

بر این اساس، ادلسون در جریان بازپرسی‌ها به پلیس اسرائیل گفته بود سال‌های پیش وقتی قانون تضعیف‌کننده روزنامه وی (اسرائیل هیوم) تصویب شد، با نتانیاهو در این باره صحبت کرده و او نیز تلاش کرد تقصیر را بر گردن «آیلت شاکد» وزیر وقت دادگستری و یکی از رهبران پیشین حزب خانه یهودی، بیاندازد. ادلسون توضیح داده بود که نتانیاهو به او گفته باید از شاکد متنفر باشد زیرا او از تصویب قانون مذکور حمایت کرده بود.

این غول هتلداری آمریکا در شهادتی که به پلیس ارائه کرده همچنین گفته بود در کنار تلاش‌های پشت‌پرده نتانیاهو علیه روزنامه وی، او و همسرش علنی هم تلاش می‌کردند در امور اسرائیل هیوم دخالت کنند و به‌عنوان نمونه، سارا همسر نتانیاهو بارها از همسر ادلسون خواسته بود که سردبیر این روزنامه را اخراج کند.

ادلسون همچنین توضیح داده بود که سارا نتانیاهو حتی به وارد کردن فشارهای عادی بر همسر وی اکتفا نکرده و در گفت‌وگویی با او، مدعی شده بود که همسرش با سردبیر اسرائیل هیوم روابط نامشروع دارد به همین دلیل حاضر نیست او را اخراج کند. در نهایت سردبیر اسرائیل هیوم بعد از مناقشاتی که با دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیدا کرد، مجبور شد در می ۲۰۱۷ این روزنامه را ترک کند.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از این گزارش شبکه ۱۳، با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب تمام اتهامات، مدعی شد که این گزارش نیز «نمونه دیگری از شایعه‌پراکنی زرد و مجرمانه» علیه نتانیاهو است.

هاآرتص در تایید صحت گفته ادلسون مبنی بر عدم دیدار مجدد با نخست وزیر رژیم صهیونیستی (از اکتبر ۲۰۱۸) نوشت که سال قبل نتانیاهو به مراسم افتتاحیه دانشکده پزشکی در دانشگاه آریل واقع در شهرک صهیونیست‌نشین «آریل» در منطقه ج کرانه باختری و شمال غربی قدس اشغالی که به اسم ادلسون نام‌گذاری شده بود، حضور نداشت زیرا به این مراسم دعوت نشده بود.

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، حدود ده بار درباره این پرونده‌ها مورد بازجویی قرار گرفته است. دادستانی کل رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش بعد از درخواست پلیس برای محکوم کردن نتانیاهو در جریان پرونده‌ها گفته بود که علیه وی اعلام جرم می‌کند.

کد خبر: 1023772

وب گردی

وب گردی