زاخارووا: سفارت آمریکا در تظاهرات غیرقانونی در مسکو نقش دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که دیپلمات‌های سفارت آمریکا در تظاهرات غیرقانونی اوایل هفته این کشور نقش داشته و مسیر برنامه‌ریزی شده این راهپیمایی را منتشر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه 1» تأکید کرد که سفارت آمریکا در روسیه در راهپیمایی‌های غیرقانونی روز سوم آگوست (12 مردادماه) در مسکو نقش داشته است.

وی سپس در ارتباط با مداخله آلمان و آمریکا در امور داخلی روسیه گفت که وزارت امور خارجه کشورش در صدد است به واشنگتن و برلین به دلیل مداخله دیپلمات‌ها و رسانه‌های دولتی این دو کشور در سیاست‌های روسیه از طریق پوشش خبری راهپیمایی‌های غیرقانونی سوم آگوست مسکو، ابلاغیه رسمی ارائه دهد.

زاخارووا با یادآور شدن این مطلب که آمریکا چندین بار از روسیه درخواست کرده است تا مداخله در سیاست‌های آمریکا را متوقف کند، ادامه داد: «همانطور که می‌دانید، هیچ‌چیز در اینترنت از بین رفتنی نیست. ما قطعاً رسماً تمامی شکایات خود را به سفارت آمریکا در مسکو تحویل می‌دهیم. فقط به سفارت آمریکا (شکایت خود را ) ارائه نمی‌دهیم. من فکر می‌کنم که رهبری آمریکا از چگونگی مداخله دیپلمات‌هایش در امور داخلی روسیه بسیار متحیر خواهد شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره مشارکت سفارت آمریکا در روسیه در راهپیمایی‌های غیرقانونی 12 مردادماه مسکو گفت: «در خصوص راهپیمایی‌های روز شنبه، سفارت آمریکا از نزدیک در آن فعالیت مشارکت داشته است. سفارت آمریکا در مسکو، مسیری از باصطلاح راهپیمایی‌هایی که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود را منتشر کرده بود».

وی ادامه داد: «مورد به مورد، دقیقه به دقیقه، برنامه راهپیمایی تنظیم شده بود: اینکه چه ساعتی آغاز شود، چه ساعتی به پایان برسد و غیره و غیره».

زاخارووا تصریح کرد: «آنطور که ما فهمیدیم، 90 درصد از اطلاعات (سفارت آمریکا در روسیه) از مردم خواسته بود تا به این مراسم (راهپیمایی غیرقانونی) بپیوندند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارنظرات سخنگوی سفارت آمریکا بعد از ممنوع اعلام شدن راهپیمایی‌ ضددولتی در مسکو اشاره کرد و خطاب به دیپلمات‌های سفارت آمریکا گفت: «شما فقط با آنهایی مصالحه می‌کنید که به خیابان‌های می‌آیند و به آنچه که فکر می‌کنند به آینده روسیه مربوط می‌شود، اعتراض می‌کنند. شما به آنها کمک می‌کنید».

وی ادامه داد که علاوه بر برخی دیپلمات‌های غربی، برخی رسانه‌های غربی از جمله «دویچه وله» آلمان نیز برای مداخله در امور داخلی روسیه تلاش کرده‌اند.

علی‌رغم آنکه دولت روسیه برگزاری تظاهرات را غیرقانونی اعلام کرده بود و از تظاهرات‌کنندگان درخواست کرده بود تا پراکنده شوند، اهمیتی به هشدارها ندادند و در نتیجه پلیس روسیه روز شنبه بیش از 600 نفر را که در تظاهرات غیرقانونی در مسکو شرکت کرده بودند بازداشت کرد.

تظاهرات و اعتراضات در مسکو به بهانه برگزار نشدن انتخابات عادلانه شورای شهر در این شهر بوده که این تظاهرات از سوی دولت این کشور غیرقانونی اعلام شده است

کد خبر: 1023776

وب گردی

وب گردی