حوزه فرهنگی با سیاست‌های 40 سال گذشته اداره می‌شود/ لزوم تدوین سند تربیت جنسی براساس فرهنگ بومی کشور

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ساختار و سیاست‌های حوزه فرهنگی مربوط به 30 تا 40 سال گذشته است، دانشجویان از برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و مسابقات تکراری خسته شده‌اند و به جای آن ترجیح می‌دهند در اجتماع حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حوزه فرهنگی همواره مورد تاکید بسیاری از مسئولان و متولیان کشور بوده است.، با توجه به پیشرفت علم و دسترسی به اطلاعات آزاد، نیازهای فرهنگی نسل‌های جدید نسبت به نسل‌های گذشته متفاوت است. برنامه‌های فرهنگی دهه‌های گذشته را نمی‌توان برای نسل جدید در نظر نگرفت،‌ پس باید برنامه ریزی‌های لازم برای نیازهای این قشر مد نظر قرار داده شود.

عیسی علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به الگوهای سنتی فرهنگی در دانشگاه‌ها و لزوم تغییر در ساختار آن اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی شود شرایط فرهنگی موجود در جامعه مورد تایید متولیان این حوزه است یا خیر، در صورتی که متولیان امور مختلف کشور شرایط فرهنگی حاکم بر آن را قبول نداشته باشند، باید بپذیریم که مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم با ساختار و سیاست‌های که مربوط به 30 تا 40 سال گذشته است، که مبتنی بر نگرش‌های آن دوران هستند؛ پیش برویم. با چنین ساختاری نمی‌توان برای نسل دهه 80 برنامه فرهنگی در نظر گرفت. تصور کنید زمانی یک محصول وارد بازار می‌شود،‌ اگر مخاطب این محصول را دوست داشت از آن استقبال خواهد کرد در غیراین‌صورت این محصول به نقاط دیگر فرستاده خواهد شد تا در نهایت به فروش برسد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ممکن است برخی از محصولات مخاطب محور باشند؛ یعنی در صورت اینکه مخاطب آن را نخواهد، محصول بی‌خاصیت خواهد شد. همین موضوع در حوزه فرهنگی نیز صدق می‌کند یعنی اگر حوزه فرهنگی متناسب با نیاز روز نباشد، بی‌خاصیت خواهد شد. به‌طوری که مسئولان این حوزه اقداماتی را در پیش گرفته‌اند؛ اما جامعه در مسیر دیگری حرکت می‌کند. به عنوان مثال کارشناسان مشخص می‌کنند یک موضوع خاص در میان مخاطبان سینما حائز اهمیت است. متولیانی که از فیلم‌های سینمایی حمایت می‌کنند ممکن است بگویند موضوع مطرح شده از سوی کارشناسان فاقد اهمیت لازم است و بخواهند از موضوع دیگری حمایت کنند؛ یعنی به نیاز مخاطب توجهی نشده است که اقدام پسندیده‌ای نیست.

وی بر لزوم ایجاد تنوع در برگزاری مراسم‌های حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به‌دلیل مجموعه‌هایی مانند افکار سنجی، خبرگزاری و پژوهشگاهی و ارتباطی که با بدنه دانشجویی دارد، زودتر به نیازهای مخاطبان دست پیدا می‌کند و می‌داند باید برنامه‌های خود را بر اساس اصل مخاطب محوری پیش ببرد. به عنوان مثال ما به این موضوع رسیده‌ایم که دانشجویان از برنامه‌های مناسبتی، سخنرانی‌ها و مسابقات تکراری خسته شده‌اند،‌ به جای آن ترجیح می‌دهند در اجتماع حضور داشته و در حوزه محیط زیست و فناورانه فعالیت داشته باشند. بیشتر دانشجویان تمایل دارند در برنامه‌هایی شرکت کنند که در طول آن موفق به تولید یک ایده یا محصول منجر شده یا بر دانش آن‌‌ها افزوده شود.

علیزاده بیان کرد:‌ به عنوان مثال دانشجویان ترجیح می‌دهند اگر در یک برنامه فرهنگی شرکت می‌کنند، بتوانند یک محصول فرهنگی خلق کرده یا شرکت در جلسه،‌برای آن‌ها خروجی فرهنگی داشته باشد. دانشجویان در حال حاضر نسبت به گفت‌و‌گو در تمامی حوزه‌‌ها علاقه ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند،‌ مناظرات دانشجویی بر همین مبنا برگزار خواهد شد. متأسفانه زندگی مدرن امروزی فرصت بحث کردن را از انسان‌ها گرفته است، همچنین تریبون آزادی وجود ندارد که افراد جامعه بتوانند از این راه،‌ حرف‌های خود را بیان کنند؛ اما زمانی که یک انتقادی مطرح می‌شود، باید به فرد منتقد اجازه داد تا صحبت‌های خود را بیان کند.

وی تصریح کرد: این روزها تمامی افراد جامعه باید یاد بگیرند که چگونه از نظرات و عقاید خود دفاع کنند، البته افراد در درجه اول باید ظرفیت نظر مخالف را داشته و نحوه شنیدن آن را تمرین کنند، در مناظرات دانشجویی باید چنین اقداماتی در پیش گرفته شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه مطالعاتی،‌ جهاد دانشگاهی دفاع سه‌دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌ها را در نظر گرفته است که امسال چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد. متاسفانه تنظیم پایان‌نامه‌ها وضعیت نابسامانی دارد؛ به‌طوری که دانشجویان نوشتن پایان‌نامه‌های خود را به دیگری واگذار می‌کنند. زمانی که فردی بخواهد در مدت زمان 3 دقیقه از پایان‌نامه خود دفاع کند، در درجه اول باید یک تسلط کلی بر موضوعات مطرح شده در آن داشته باشد. همچنین بررسی می‌کند چگونه باید پایان‌نامه خود را برای افرادی مطرح کند که در رشته تحصیلی او تخصصی ندارند.

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد علمی دانشجو در مقطع ارشد و دکتری، پایان‌نامه است. در صورتی که نتواند آن را به صورت علمی ارائه دهد، در پذیرش مسائل علمی و شغل آینده خود با مشکل مواجه خواهد شد. چنین موضوعاتی در سیاست‌گذاری فرهنگی کشور نادیده گرفته می‌شود.

سند تربیت جنسی براساس فرهنگ و آیین کشور تدوین شود

علیزاده با اشاره به سند تربیت جنسی و لزوم تدوین آن بر اساس فرهنگ کشور گفت: ما در صورتی که بپذیریم آگاهی‌های جنسی برای نسل امروز ما لازم است، باید شرایط خاصی برای تدوین این سند مدنظر قرار داده شود؛ زیرا برخی لازم نمی‌بینند چنین مواردی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. در حال حاضر میزان دسترسی اطلاعات کودکان افزایش پیدا کرده است. سیل مراجعه مخاطبان به رسانه‌ها به 10 تا 11 سال رسیده‌ و مانند گذشته نیست که کودکان در رسانه و شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشند. شبکه‌های اجتماعی عمومی هستند و کودک با استفاده از آنان می‌تواند به هر اطلاعاتی دست پیدا کند. اگر نسلی که وارد جامعه می‌شوند را با موضوعات و مسائل این حوزه آشنا نکنیم، باید هزینه‌های بیشتری در آینده بپردازیم.

وی در پایان تأکید کرد: این موضوع بدان معنا نیست که مسائل جنسی پیش از نیاز به فرد آموزش داده شود، باید بپذیریم آموزش‌های این حوزه، نیاز جامعه است، باید این سند را براساس فرهنگ و آیین کشور خود تدوین کنیم. تدوین چنین مسائلی ممکن است در نقاط مختلف کشور متفاوت باشد، به عنوان مثال می‌توان در یک استان برخی اطلاعات را به دانش آموزان آموزش داد و شاید شرایط در استانی دیگر متفاوت باشد. در صورت در نظر گرفتن شرایطی که پیش‌تر به‌ آن اشاره شد، می‌توان تدوین این سند را اقدام مثبتی در نظر گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023786

وب گردی

وب گردی