تبدیل مرکز رشد علوم و تحقیقات به بام نوآوری/ همه ایده‌ها برای تأمین نیاز بازار راستی‌آزمایی می‌شود

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: با تعامل و ارتباط گسترده با دانشکده‌ها سیل عظیمی از ایده‌ها را می‌توان به سمت تولید محصول و ثروت آفرینی حرکت داد و این امر مهم سرنوشت کشور و آینده دانشجویان را رقم خواهد زد.  

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان، امروزه مراکز رشد و واحدهای فناوری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشور دارد. به‌طوری‌که اکثر دانشگاه‌ها با راه‌اندازی این مراکز سعی در شناسایی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه دارند تا از این طریق ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت کنند.

به بهانه تهیه گزارش سری به مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات زدیم تا از نزدیک با فعالیت‌های این بخش آشنا شویم. زمان ورود به محوطه مرکز با کارگرانی مواجه شدیم که مشغول رنگ‌آمیزی مارکت‌های حوزه کارآفرینی بودند. مسئول مرکز رشد اذعان کرد که اینجا قرار است به مـأمنی برای کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود.

همچنین وی تاکید کرد که علاوه بر این محوطه مرکز رشد به عنوان بام نوآوری برای این شرکت‌‌ها خواهد بود. در همین راستا رئیس مرکز رشد به ما پیشنهاد داد که مصاحبه را در بام مرکز رشد ترتیب دهیم. پیرو همین مباحث خبرگزاری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) گفت‌وگویی را با مجید سروری رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ترتیب داده تا از این طریق به فعالیت‌های این مرکز بپردازد.

ایسکانیوز: عمده فعالیت‌های مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات در چه موضوعاتی است؟ تاکنون چه اقداماتی در این بخش انجام‌شده است؟

سروری: مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. البته فضای محدودی در اختیار این بخش گذاشته‌شده بود به همین خاطر این مرکز فعالیت زیادی نداشت؛ تنها برخی از استادان و دانشجویان از این فضا استفاده می‌کردند اما از اواخر سال گذشته با دستور ریاست واحد علوم و تحقیقات مقرر شد که فضای نسبتاً بزرگی در اختیار مرکز رشد قرار گیرد. همچنین با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان تجهیز این مرکز نیز فراهم شد. هم‌اکنون در حال اجرای دکوراسیون این مرکز هستیم به‌طوری‌که کمتر از یک ماه دیگر این مرکز تجهیز و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

ایسکانیوز: تاکنون چند مرکز و هسته فناور در این مرکز مورد پذیرش قرار گرفتند؟

سروری: هم‌اکنون ۳ هسته فناور ایده‌های خود را ارائه داده و بعد از داوری و ارزیابی در این مرکز مستقر شدند. همچنین درخواست ۶ شرکت استارت‌آپ تازه تأسیس در حوزه‌های مختلف مورد پذیرش قرار گرفته است. این استارت‌آپ‌ها در زمینه‌های مهندسی پزشکی، اتوماسیون صنعتی و رباتیک، فناوری تولید جواهرآلات و سنگ‌های زینتی، سلامت، فناوری نانو هستند.

ایسکانیوز: چه برنامه‌ریز‌ی‌ها و تدابیری برای توسعه این مرکز در نظر دارید؟

سروری: براساس هدف‌گذاری‌های انجام‌ شده قرار است که از حالت انفعال خارج شویم. تا به امروز افراد کمی از فعالیت مرکز رشد اطلاع داشتند و به ما مراجعه می‌کردند اما هم اکنون تعداد دانشجویان ما از ۴۳ هزار نفر عبور کرده که این بیانگر ظرفیت بالای دانشگاه است. با تعامل و ارتباط گسترده با دانشکده‌ها سیل عظیمی از ایده‌ها را می‌توان به سمت تولید محصول و ثروت آفرینی حرکت داد و این امر مهم سرنوشت کشور و آینده دانشجویان را رقم خواهد زد. هدف ما این است که به سمت تبدیل‌ به یک دانشگاه کار آفرین حرکت کنیم. هم‌اکنون پتانسیل‌ خوبی در حوزه آموزش و پژوهش داریم که دستاوردهای بزرگی را به منصه ظهور رسانده و می‌توانیم فناوری‌های تولید را به سمت تجاری‌‌سازی هدایت کرده و به دنبال ثروت‌آفرینی و رفع نیاز کشور باشیم. در این مرکز سعی می‌کنیم در کنار یادگیری مهارت‌های درسی مهارت‌های نرم را نیز به دانشجویان آموزش دهیم.

ایسکانیوز: اکثر واحدهای فناور که در مراکز رشد فعالیت می‌کنند مدام از عدم حمایت مراکز رشد در زمینه تجاری سازی گلایه دارند.هم اکنون برای جلوگیری از این موضوع در این مرکز چه برنامه‌ای دارید؟

سروری: این موضوع به چند مبحث کلیدی مرتبط است. در بسیاری از دانشگاه‌ها یا محیط‌ها اتفاق می‌افتد که اکوسیستم یا زنجیره کاملی شکل نگرفته است. مثلاً ایده، تخصص و استادان باتجربه وجود دارد اما در کنار آن سرمایه نیست یا مثلاً گروه‌های مشاوره در این زمینه وجود ندارد. همچنین ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده است.

کاری که ریاست واحد علوم و تحقیقات دنبال می‌کنند این است که تیمی را در مرکز رشد تشکیل دهند تا آنها همه فرایندها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. همچنین به دنبال ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه هستیم. در واقع همه فعالیت‌ها و زنجیره‌هایی که باید یک اکوسیستم کارآفرینی داشته باشد باید در قالب سرای نوآوری شکل گیرد. برهمین اساس برگزاری رویدادها و نمایشگاه دستاوردها، استارت‌آپ ویکندها و غیره می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

همچنین کارآفرینان می‌توانند در کنار تخصص خود از فروش، مذاکره و بازاریابی جنبه‌های حقوقی و مالی آگاهی و دانش لازم را کسب کنند تا حداقل بتوانند تعامل خوبی در این عرصه داشته باشند. بخشی هم از موفقیت‌ها به اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها بستگی دارد تا ما از طریق آنها ایده‌ها و فناوری‌های افراد را معرفی کنیم. در واقع بدون دیده شدن ایده و معرفی خوب محصولات، راه به‌جایی نمی‌بریم. موضوع دیگر بخش صنعت است که باید سرمایه‌گذاران در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، این موضوع باعث می‌شود ارتباط گسترده بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد.

ایسکانیوز: برخی از واحدهای فناور بعد از اینکه ایده‌های آنها تبدیل به محصول می‌شود متأسفانه در مرحله دانش‌بنیان شدن رد می‌شوند. ملاک ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

سروری: عوامل متعددی می‌تواند باعث شکست یک استارت‌آپ شود. کارهایی را می‌توان از ابتدا انجام داد تا آن را به حداقل رساند. باید پذیرفت که فعالیت در هر کسب‌وکاری از جمله استارت‌آپ و کسب‌وکارهای فناورانه برای خود خطراتی دارند ولی راه‌هایی وجود دارد که بتوان این ریسک‌پذیری را به حداقل رساند. وظیفه ما به‌عنوان مسئولان دانشگاه این است که ریسک را به حداقل برسانیم. یعنی زمانی که ایده‌ای پیشنهاد می‌شود، راستی آزمایی کنیم تا براساس آن نیاز بازار هدف را تأمین کنیم. به‌طور کلی مدل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در این رابطه سه عامل اصلی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. اینکه آیا ایده‌ای که معرفی می‌شود خوب است یا نه؟ دوم اینکه آیا بازار کشش خدمات یا محصول پیشنهادی را دارد؟.

عامل سوم تیم اجرایی است؛ فارغ از اینکه ایده بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است؛ چقدر بازار تشنه خدمات و محصولات است. آیا تیم اجرایی پتانسیل و توان رساندن ایده را به فعلیت و تبدیل آن به یک محصول قابل‌عرضه را در بازار دارد یا خیر؟ باید این نکته را متذکر شد که همه کارها از مرکز رشد شروع نمی‌شود؛ بحث آزمایشگاه و تحقیقات زنجیره اولیه است. کاری که به ما پیشنهاد داده می‌شود و درخواست‌هایی که داده می‌شود. لازمه است قبل از ۶ ماه یا حتی سال‌ها در آزمایشگاه روی آن کار شود. بنابراین اینها همگی فرایندی است که از ابتدا باید خوب‌ شکل بگیرد تا بذر به نهال تبدیل شود. مرکز رشد می‌تواند بسترسازی برای کاشت، داشت و برداشت ایده‌های فناورانه را انجام دهد.در بحث کاشت ایده باید ذهن‌ها را درگیر به کارآفرینی کنیم و اولویت کارآفرینی را در بین دانشجویان و اصحاب علم بالا ببریم. با درگیر کردن ذهن‌ها قطعاً ایده یا طرح قابلیت خود را نشان خواهد داد. مرحله بعدی ارائه خدمات مالی، حقوقی و رسانه‌ای است و در مرحله برداشت باید دید چطور می‌توانیم خرید محصول را برای مشتریان فناوری تسهیل کنیم.

ایسکانیوز: با توجه به اینکه چند ماه از سال جدید گذشته چرا هنوز سایت مرکز رشد به‌روزرسانی نشده است؟

سروری: به دلیل این‌که سایت مرکز رشد قالب مناسبی نداشت در واقع اطلاعاتش آن‌طور که باید و شاید سهل‌الوصول برای کاربران نبود هم اکنون در مرحله تولید محتوا هستیم. پیش‌بینی می‌شود کمتر از یک ماه آینده نسخه اولیه سایت راه‌اندازی شود.

ایسکانیوز: چه خبر خوشی برای علاقمندان حوزه فناوری و کسب‌و کارهای نوپا دارید؟

سروری: این نوید را به همه علاقه‌مندان حوزه فناوری وکسب‌وکارهای نوپا می‌دهیم که از ارائه خدمات به فناوران و صاحبان ایده دریغ نورزیم چراکه واحد علوم و تحقیقات برای انسان‌های خلاق و کارآفرین و کسانی که می‌خواهند یک اتفاق بزرگ را برای کشور رقم بزنند بام نوآوری خواهد بود. گفتنی است که فاز اول این مرکز قبل از پایان تابستان راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023795

وب گردی

وب گردی