کشف سیاره قابل سکونت در نزدیکی زمین

تلسکوژ «TESS» ناسا توانست یک ابر زمین در فاصله 31 سال نوری کشف کند که احتمالا شرایط ژشتیبانی از حیات در آن فراهم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان سیاره‌ای به نام GJ 357 d را کشف کرده‌اند که حدود 6 بار از زمین بزرگتر است و هر 55.7 روز دور مدار یک ستاره کوتوله می‌چرخد.

این سیاره به‌طور بالقوه‌ای می‌تواند شرایطی مانند زمین را فراهم کند. محققان نمی‌دانند که آیا این سیاره که 31 سال نوری از زمین ما فاصله دارد مانند خود سیاره سنگی است یا خیر؛ اما به دلیل وجود این سیاره در ناحیه قابل سکونت احتمال بودن آب روی سطح آن وجود دارد.

لیزا کالتنگر استاد ستاره‌شناسی دانشگاه کرنل در این باره می‌گوید: این کشف بسیار جالب است زیرا نخستین ابر زمین نزدیک سیاره خاکی است که قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد. در سطح GJ ۳۵۷d با اتمسفر ضخیم خود احتمالاً آب مایع وجود دارد. به زودی با فعال شدن تلسکوپ‌های آتی می‌توان نشانه‌های حیات را بهتر رصد کرد.

خبر کشف این سیاره در حالی منتشر می‌شود که چند روز قبل اعلام شد TESS یک منظومه را در فاصله ۷۳ سال نوری از زمین رصد کرد. در این منظومه دو سیاره مشابه نپتون و یک سیاره ابر زمین دور ستاره‌ای کوتوله مدار می‌زنند.