تبعید محرمانه؛ مجازات استادان متخلف!/ تذکر، ابطال مدرک و اخراج

کمیته‌ای در دانشگاه‌های جهان وظیفه دارد تا تخلفات اخلاقی اعضای هیئت علمی را بررسی کند، در صورت احراز تخلف، پرونده استاد برای تصمیم ‌گیری نهایی به رئیس دانشگاه ارسال خواهد شد. ممکن است تخلف رفتاری استاد منجر به ابطال مدرک وی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روابط خارج از چهارچوب اخلاقی، از جمله مواردی است که در تمامی نقاط جهان حتی دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. تحقیقات درباره تخلف اخلاقی استادان دانشگاه‌ها در کشورهای جهان از جمله خبرهایی است که در میان عموم جامعه واکنش‌های زیادی را به همراه دارد؛ اما در گام اول باید بررسی شود دانشگاه‌ها برای مقابله با این آسیب، چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در چند سال گذشته، بررسی دقیقی از سوی رسانه‌ها در زمینه تخلفات علمی و اخلاقی استادان صورت گرفته است؛ همچنین نحوه برخورد دانشگاه‌ها با این تخلفات نیز در ذره‌بین رسانه‌ها قرار دارد.

به عنوان مثال در سال 2016، دانشجویان فارغ‌التحصیل و استادان فعلی و سابق گروه علوم مغز و شناختی دانشگاه روچستر نیویورک، شکایات خود در زمینه مشکل اخلاقی پروفسور فلورین جاگر را به مدیران دانشگاه ارائه کرده و او را به آزار جنسی متهم کرده بودند.

اما دانشگاه پس از مشورت با چند نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه، جرم آزار جنسی این استاد را رد کرد، در مرحله بعدی وی به سمت استاد کامل ارتقا پیدا کرد! در ماه سپتامبر، این پرونده پس از شکایت‌های رسمی به کمیسیون فرصت های شغلی ایالات متحده (EEOC) ارجاع داده شد. این موضوع توسط مجله «مادر جونز» منعکس و مورد توجه عموم قرار گرفت. سه هفته پس از این اقدام دانشگاه، جاگر از دانشگاه اخراج شد و رئیس دانشگاه روچستر مدعی شد که از اخراج نکردن جاگر پشیمان شده است.

این فقط یکی از نمونه‌های تخلف اخلاقی دانشکده‌های جهان به‌شمار می‌رود که دانشگاه با آن برخورد کرده است، در برخی موارد، اتهامات اخلاقی استادان هرگز به درستی بررسی نمی‌شود.

در صورت وقوع تخلف اخلاقی توسط استادان دانشگاه، پس از بررسی شکایات مطرح شده از سوی دانشجویان، تحقیقات داخلی درباره این اقدام آغاز شده که به طور معمول پشت درهای بسته بررسی می‌شود؛ ابعاد مختلف این جرم توسط کمیته‌ای متشکل از اعضای دانشگاه بررسی شده و قضاوت‌های لازم بر این موضوع صورت می‌گیرد.

ابطال مدرک استادانی که مشکل اخلاقی دارند

یک استاد هر اندازه‌ای که معتبر باشد پس از بررسی کمیته ناظر و اثبات تخلف باید از دانشگاه اخراج شود.

وقتی شکایت رسمی مشکلات اخلاقی در دانشگاه مطرح می‌شود، مدیران تصمیم می‌گیرند که آیا شکایت به اندازه کافی قابل ملاحظه است که یکی از کمیته‌های دانشکده این موضوع را بررسی کند یا خیر. در این مرحله شواهد مربوط به عدم سوء رفتار استاد از سوی افراد مختلف در دانشگاه جمع آوری شده و در برخی موارد پیش از صدور رای نهایی این کمیته، مجازات های خاصی برای استاد در نظر گرفته می‌شود.

پس از تصمیم کمیته، پرونده استاد برای تصمیم‌گیری نهایی به میز یکی از معاونان ارجاع داده شده و در نهایت به رئیس دانشگاه خواهد رسید. ممکن است تخلف رفتاری استاد منجر به ابطال مدرک وی شود،‌ همچنین از ادامه فعالیت وی در دانشگاه جلوگیری خواهد شد.

شارون وینیک، یکی از وکیل‌های شهر کالیفرنیا است که رسیدگی به پرونده بسیاری از دانشجویانی که مورد آزارجنسی استادان دانشگاه قرار گرفته‌اند را در دست دارد. او معتقد است: «یک استاد هر اندازه‌ای که معتبر باشد پس از بررسی کمیته ناظر و اثبات تخلف، باید از دانشگاه اخراج شود.»

نامه 275 نفر علیه تخلف اخلاقی یک استاد به نیویورک تایمز

جفری مارسی، استاد سابق دانشگاه کالیفرنیا بود که به مدت یک دهه، چندین دانشجو را مورد آزار جنسی قرار داد. اگرچه پرونده تخلفات وی در داخل این دانشگاه مطرح شد؛ اما مارسی تا زمان انتشار سوابق توسط BuzzFeed (در اواخر همان سال) مجازت نشد. پیش از آن مارسی فقط یک تذکر از طرف یکی از معاون دانشگاه برکلی دریافت کرد. در پی این اقدام خشم عمومی برانگیخته شد و 275 نفر علیه اقدام مارسی به نیویورک تایمز نامه نوشتند، در پی ارسال این نامه، مارسی از دانشگاه استعفا داد.

حتی اگر دانشگاه‌ها پس از مشاهده تخلف اخلاقی، عضو هیئت علمی را برکنار کنند، در بیشتر موارد ادعاها و دادرسی مسئولان دانشگاه محرمانه باقی می مانند. به عنوان مثال، قانون عنوان IX که در سال 1972 به تصویب رسید، مستلزم آن است که هر مؤسسه باید یک پرونده خصوصی برای همه ادعاها و موارد مربوط به تعصبات جنسیتی داشته باشد؛ اما فقط آمارهای تخلفات عمومی هر استاد دانشگاه در دسترس عموم قرار دارد، در حالی که معمولاً پرونده‌های فردی محرمانه باقی می‌ماند‌. این خطر باعث می شود که تخلفات اخلاقی ادامه پیدا کند.

استاد متخلف به یک دانشگاه دیگر منتقل می‌شود

طبیعتاً توافق درباره جابه‌جایی محرمانه استاد به نفع دانشگاه‌ها است؛ اما این تصمیم با مصلحت‌های جامعه و دانشگاهی مطابقت ندارد.

در برخی موارد برای جلوگیری از تخلف اخلاقی اعضای هیئت علمی، استادان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر منتقل خواهند شد، بسیاری از مردم این اقدام را «عبور آزار دهنده» می‌خوانند. طبیعتاً توافق درباره جابه‌جایی محرمانه استاد به نفع دانشگاه‌ها است؛ اما این تصمیم با مصلحت‌های جامعه و دانشگاهی مطابقت ندارد، به ویژه اگر عضو هیئت علمی در دانشگاه دیگری مشغول به کار شود و دانشگاهیان از سوء رفتار قبلی او اطلاع نداشته باشند.

دقت بیشتر در جذب اعضای هیئت علمی

برای جلوگیری از ورود استادان به دانشگاه‌ها با سابقه سوء رفتاری، دانشگاه‌ها باید در جذب اعضای هیئت علمی، دقت بیشتری داشته باشند. تری لیپ، استاد گروه مدیریت در دانشگاه روچستر می‌گوید: «اگرچه بررسی‌های رسمی سوابق جنایی و عمومی هنوز غیر معمول است؛ اما لازم است پیشینه استادان در دانشگاه‌ها مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد.»

در چنین شرایطی امکان اینکه یک عضو هیئت علمی دارای پرونده تخلف اخلاقی در دانشگاه مشغول به‌کار شود، بسیار کم است. انجام بررسی رسمی سوابق عمومی اعضای هیئت علمی نشان می‌دهد که دانشگاه‌های جهان تلاش خوبی در راستای پیشگیری از تخلفات استادان داشته و با توجه به پیشینه آن‌ها، در مراحل بعدی می‌توانند به دادخواست‌های مطرح شده با دقت بیشتری رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023801

وب گردی

وب گردی