مسکو: شاید در آسیا موشک میان‌برد مستقر کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار به آمریکا مبنی بر عدم استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه، گفت در غیر این‌صورت احتمال دارد مسکو هم موشک‌هایش را در آسیا مستقر کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) به ایالات متحده هشدار داد که به‌جای قدرتنمایی و سرکشی، مسئولیت‌پذیر باشد و خط تولید موشک‌های میان و کوتاه‌برد را مجددا راه‌اندازی نکند.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» ریابکوف با بیان اینکه روسیه آماده مذاکرات مجدد با آمریکا درخصوص معاهده منع موشک‌های میان‌برد موسوم به INF است، گفت: «اگر آمریکا تصمیم بگیرد که موشک‌هایش را در منطقه مستقر کند، روسیه نیز چنین گامی را در آسیا برمی‌دارد».

وی با بیان اینکه آمریکا از هر کنوانسیون بین‌المللی که باب میلش نباشد خارج می‌شود، توضیح داد: «آمریکا به دنبال نابودی کامل شبکه کنترل تسلیحات موشکی هسته‌ای است. فروپاشی معاهده INF شدیدا خطر وقوع رقابت تسلیحاتی جدید را افزایش می‌دهد».

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادعاهای واشنگتن مبنی بر اینکه مسکو ابتدا معاهده INF را نقض کرده، گفت: «آمریکا هرگز نباید انتظار داشته باشد که ما برنامه موشک جدید 9M729 را ملغی کنیم زیرا این موشک تحت معاهده INF دسته‌بندی نمی‌شود».

ریابکوف در واکنش به تصمیم ایالات متحده برای از سرگیری تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، تاکید کرد: «ما اقدامات جامعی را برای دفاع از خود در برابر تهدیدات جدید واشنگتن انجام می‌دهیم».

وی همچنین تحریم‌های ایالات متحده علیه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را محکوم کرد.

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، روز جمعه (یازده مرداد) رسما از آن خارج شدند.

از طرفی مقامات ارشد کاخ سفید که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند که بعد از فروپاشی معاهده INF، دولت آمریکا از این به بعد خود را مقید به عدم ساخت و ذخیره موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای نخواهد دانست و ضمن درخواست از کنگره برای تامین بودجه مورد نیاز جهت راه‌اندازی خط تولید موشک‌های میان‌برد، طی چند هفته آینده آزمایش موشک کروز با چنین ویژگی‌هایی را آغاز می‌کند.

کد خبر: 1023809

وب گردی

وب گردی