اکثریت مردم اسکاتلند با جدایی از بریتانیا موافق هستند

52 درصد از مردم اسکاتلند در صورت برگزاری یک همه پرسی جدید، به جدا شدن از بریتانیا رأی مثبت می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، طبق نتایج یک نظرسنجی، بیش از نیمی از مردم اسکاتلند، در صورت برگزاری همه‌پرسی، به جدایی از بریتانیا رأی می‌دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مایکل اشکرفت» برگزار کننده این نظرسنجی، گفت: «در آستانه سفر بوریس جانسون به ادینبورگ (مرکز اسکاتلند) از مردم اسکاتلند درباره همه‌پرسی دوم استقلال پرسیدم و تمایل به استقلال را مورد سنجش قرار دادم».

با این‌که اشکرفت عضو حزب محافظه‌کار است، از مخالفان جانسون محسوب می‌شود. طبق نتایج نظرسنجی او، ۵۲ درصد از اسکاتلندی‌ها با استقلال از بریتانیا موافق بودند.

نظرسنجی اول استقلال اسکاتلند سال ۲۰۱۴ برگزار شد و در آن، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان با جدایی از بریتانیا ابراز مخالفت کردند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی بی‌میلی اسکاتلندی‌ها برای ماندن در پادشاهی بریتانیا، همه پرسی برگزیت است که سال ۲۰۱۶ برگزار شد و در آن بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.

اما نداشتن برنامه مدون برای خروج از اتحادیه اروپا و عدم توانایی دولت انگلیس در به توافق رسیدن با بروکسل، احتمال شوک اقتصادی، اجتماعی ناشی از اجرای برگزیت را چند برابر کرده است.

حزب ملی اسکاتلند (SNP) که دولت ادینبورگ را اداره می‌کند اعلام کرده است، اکنون که اسکاتلند بر خلاف میلش از اتحادیه اروپا جدا می‌شود، همه‌پرسی دوم استقلال این منطقه را تنظیم خواهد کرد.

کد خبر: 1023810

وب گردی

وب گردی