حذف چهار صفر از پول ملی تأثیری بر تورم ندارد/ چاپ پول مهم‌ترین عامل تورم در کشور

استاد دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اثر کوتاه مدت و منفی حذف چهار صفر از پول ملی گفت: این اقدام روی اقتصاد تاثیر واقعی نخواهد داشت و به تنهایی باعث افزایش یا کاهش تورم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حذف صفر از پول ملی یکی از سیاست‌های مهم مالی دولت است؛ اما اگر عوامل دیگری اجرایی نشوند هیچ تاثیری روی اقتصاد، تورم و معیشت مردم نخواهد داشت. این اقدام زمانی به نتیجه می‌رسد که سیاست‌های دولت با ثبات بوده و به تولید، رونق دهد.

مرتضی عزتی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‎‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: این اقدام هیچ تاثیری روی اقتصاد ندارد؛ اما محاسبات را در فعالیت‌های اداری و بین مردم راحت می‌کند. به طور مثال تبادلات بانکی برای کسی که سواد خوبی ندارد آسان‌تر می‌شود.

به گفته استاد دانشگاه تربیت مدرس با حذف چهار صفر از پول ملی مردم حجم پول کم‌تری در معاملات خود به کار برده و فعالیت‌های اقتصادی آسان می شود. همچنین بانک مرکزی در چاپ پول و اسکناس فعالیت آسان‌تری خواهد داشت.

عزتی با تاکید بر اثر منفی کوتاه مدت حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: این اقدام روی اقتصاد تاثیر واقعی نخواهد داشت و به تنهایی باعث افزایش یا کاهش تورم نمی‌شود. وجود عوامل دیگری منجر به وجود آمدن التهاب اقتصادی می‌شود از این رو سیاست‌های دولت باید ثبات‌زا بوده تا بستری برای تقویت پول ملی فراهم شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت جلوگیری از التهاب در اقتصاد تاکید کرد و گفت: دولت می‌تواند با سیاست‌های خود و عوامل دیگر جلوی التهاب اقتصاد را بگیرد؛ اما تزریق ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد و چاپ پول توسط بانک مرکزی، مهم‌ترین عامل تورم در کشور هستند.

به گفته عزتی اگر چاپ پول و تزریق ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد کنترل شود تورم کاهش یافته و در غیر این‌ صورت حذف چهار صفر از پول ملی هیچ کمکی به ثبات اقتصاد نمی‌کند و در واقع سیاست‌های مالی دولت برای بهبود معیشت مردم مهم است.

وی به بی تاثیر بودن حذف چهار صفر از پول ملی در تولید اشاره کرد و گفت: این اقدام هیچ اثری روی تولید نداشته و قیمت‌ها را تغییر نمی‌دهد و فقط فضای روانی در افکار عمومی ایجاد می‌کند.

عزتی به تقویت ظاهری پول ملی ایران در دیگر کشورها پرداخت و گفت: پول ایران به صورت ظاهری در کشورهایی مثل ترکیه، عراق، افغانستان و ترکمنستان تقویت شده و معاملات ساده انجام می‌شود. حذف چهار صفر از پول ملی شاید به صادرات کمک کند و باعث تقاضای کالای ایرانی در سطح منطقه شود.

به گفته استاد دانشگاه تربیت مدرس ترکیه دوبار اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده که با مشکلاتی روبرو شده است؛ اما در آخرین بار با اعمال سیاست‌های اقتصادی توانست به توسعه و پیشرفت برسد؛ همچنین حذف صفر از پول ملی زمانی برای این کشور موثر واقع شد که بازار داخلی آن در ثبات بود.

وی تاکید کرد: کشورهای دیگر در شرایط بی‌ثباتی اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کردند که نتایج خوبی برای آنها دربر‌ نداشت؛ اما روسیه با مدیریت صحیح و سیاست‌های مناسب توانست به موفقیت‌های خوبی در این عرصه برسد و تورم را کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023812

وب گردی

وب گردی