تحقق عدالت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب ضروری است/ مطالبات علما از نهضت مشروطیت

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی مطالبات علما از نهضت مشروطیت و الزامات تحقق عدالت و بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کرد

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از تبریز، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم صبح امروز در همایش عدالت‌خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد:‌ تاریخ سر تا پا افتخار مردم آذربایجان نقاط اوج فراوانی دارد که یکی از آن نقاط انقلاب مشروطه است.

وی افزود: مردم تبریز در حوادث گوناگون تاریخ ایران اسلامی همیشه آغازکننده بودند و ابتکار عمل را در دست گرفتند که این موضوع در زمان مشروطه و دوران انقلاب اسلامی مشهود است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود در نتیجه مردم و دلسوزان جامعه قیام کردند و پیش‌روی آنها هم علمای دین بودند.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: در نجف مرحوم آیت‌الله آخوند خراسانی و در تهران سه نفر از علمای بزرگ مرحوم شیخ فضل‌الله‌نوری، مرحوم سیدعبدالله بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی پیشوایان مشروطه بودند.

وی با بیان اینکه پشتوانه علمای مشروطه دستگاه حوزه علمیه در نجف اشرف بود، گفت: علمای مشروطه خواهان برپایی عدالت و از بین رفتن استبداد در ایران بودند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه باید به مشروطه افتخار کنیم، تصریح کرد: مشروطه جزء نقاط عطف تاریخ است که باید روی آن کار علمی، پژوهشی و تحقیقانی خوب انجام شود.

آل‌هاشم خواسته‌های علما از نهضت مشروطه را تبیین کرد و افزود: نخستین شعار علما در نهضت مشروطه عدالت‌خواهی است، این خواسته یک توقع اخلاقی نبود، تحصن‌ها و ایستادگی‌هایی که در مقابله با دستگاه استبداد انجام شد و فداکاری‌هایی که در راه عدالت‌خواهی انجام گرفت، نشان از این داشت که عدالت‌خواهی فراتر از یک درخواست اخلاقی بود.

وی مطرح کرد: نکته دوم، مخاطب عدالت‌خواهی علما حکومت و دولت بود، آن چیزی که مدنظر علما بود، دقیقاً و مستقیماً برقراری عدالت در مسائل حکومتی بود.

امام جمعه تبریز گفت: نکته سوم؛ آنچه که علما از مشروطه می‌خواستند یک بنیاد تأمین‌کننده عدالت بود که اسمش را عدالت‌خانه گذاشته بودند. آنها می‌خواستند دستگاه قانونی وجود داشته باشد، یک نهاد عملی که قدرت را در دست گرفته و بتواند پادشاه و همه سلسله‌مراتب حکومتی را در کنترل و نظارت خودش قرار دهد تا ظلمی نشود و عدالت تأمین شود.

آل‌هاشم نکته چهارم را در این رابطه، معیار عدالت مد نظر علما عنوان کرد و افزود: علما خواستار عملی کردن قوانین اسلامی بودند و عدالت اسلامی می‌خواستند. علما بارها تأکید می‌کردند اجرای مفاد اسلامی، احکام و قانون اسلامی از مطالبات مردم از حکومت است. در حقیقت عالمان مشروطه‌طلب اساساً دنبال مشروطیتی با هویت و محتوای غربی نبودند.

وی با بیان مهم‌ترین الزامات تحقق عدالت و بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به سمت گام دوم انقلاب حرکت کنیم، قوانین باید عادلانه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی مطرح کرد: از نظر رهبر دوراندیش و فرزانه انقلاب، عدالت اجتماعی باید در جامعه حاکم باشد که این لازمه‌اش ساختار عادلانه است. باید ساختار عادلانه با مجریان عادل و باتقوا داشته باشیم، باید نظارت و آگاهی مردم باشد تا بتوانیم در مسیر عدالت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.

آل‌هاشم بیان کرد: نکته دیگر و خیلی مهم گفتمان‌سازی بوده که یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت گفتمان‌سازی مفاهیمی است که می‌توانند به‌عنوان پیشران‌های انقلاب اسلامی عمل کنند.

وی تأکید کرد: اهمیت گفتمان‌سازی در نگاه مقام معظم رهبری از آن جهت بوده که اگر می‌خواهیم خواسته‌ای تحقق پیدا کند، قدم نخست این است که این خواسته را به‌صورت گفتمان بپذیریم و پذیرفته شود تا بتوانیم در جامعه عملیاتی کنیم.

امام جمعه تبریز گفت: یکی دیگر از مواردی که در بحث عدالت به‌سوی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مطرح بوده مجاهدت و مبارزه و ایستادگی در راه اهداف انقلاب اسلامی است، بدون ایستادگی در برابر دشمنان نمی‌توان به اهداف متعالی نظام اسلامی برسیم.

آل‌هاشم تصریح کرد: تحقق همزمان عدالت و دیگر ارزش‌ها از جمله مواردی است که ما می‌توانیم به سمت عدالت و در تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023832

وب گردی

وب گردی