"سقاخانه عزیز محمد "در بافت تاریخی طهران قدیم  مرمت می شود

سقا خانه عزیز محمد با قدمتی110 ساله در بافت تاریخی حصار ناصری به زودی از سوی اداره زیبا سازی شهرداری منطقه 11 و با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 با بیان این که سقاخانه عزیز محمد یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که 110 سال از ساخت آن می گذرد ؛ گفت: این سقاخانه در محله قدیمی فروزش قرار دارد و کاشی کاری برجسته با نقش شهدای کربلا ، سقف آینه کاری ، شمایل منتسب به حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و نمادهای یاد آور واقعه کربلا از ویژگی های خاص و باشکوه این سقا خانه است.

آبادیان ضمن اشاره به مطالعات و طراحی انجام شده در خصوص سقاخانه عزیز محمد که با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام شده ؛ افزود: این سقاخانه یکی از نخستین سقاخانه های شهر تهران است که در دوره قاجار ساخته شده و در آن کاشی های بسیار نفیسی به کار رفته است.

به گفته آبادیان آجر کاری های این اثر ارزشمند طی سالیان متمادی دچار آسیب شده و زوائد بسیاری بر روی بنا اضافه شده است که نیاز به مرمت دارند.

آبادیان گفت: کار مطالعات این سقاخانه همچون دیگر سقاخانه های حصار ناصری شهر تهران از سال 95 با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی منطقه 11 و شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که پس از پایان بخش های مطالعاتی و تهیه نقشه های فاز 1 و 2 و نقشه اجرایی به مرحله عملیاتی رسیده است و از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد این سقاخانه را بنا کرد. این سقاخانه همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر ‌با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023850

وب گردی

وب گردی