سهم درآمدهای غیرشهریه‌ای در بودجه واحدهای دانشگاه آزاد باید به ۴۰ درصد برسد/ اختصاص شهریه متغیر پایان نامه‌ها به امور پژوهشی/ برخورد با واحدهایی که در برنامه بودجه‌ای خود انحراف دارند

سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت انضباط مالی و شفافیت پیش می رود و شهریه دانشجویان نزد ما امانت است که باید با برنامه ریزی دقیق، بتوانیم اقدامات اثر بخش و بهینه تری را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اصلاح ساختار بودجه برای هر نهاد و سازمانی، امری مهم تلقی می شود که موجب ساماندهی، جلوگیری از هدررفت هزینه ها، عدالت در پرداخت ها و جلوگیری از پایمال شدن بیت المال خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان گسترده که در بیش از 350 نقطه کشور شعبه دارد، دارای بیش از 70 هزار کارمند، استاد و عضو هیئت علمی است که به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند؛ طی سال های گذشته بیشتر درآمدهای این دانشگاه، به شهریه دانشجویان متکی بوده است که این روند همچنان ادامه دارد. به همین دلیل توجه به موضوعات بودجه ای و درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی، نیازمند نگاه تخصصی و دقیق و همچنین برنامه ریزی مدون است.

امسال دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه بودجه بندی خود، اصلاحات ساختاری و جدی ترتیب داده است که به گفته بیشتر روسای واحدهای دانشگاهی، موجب ساماندهی این حوزه و جلوگیری از هدر رفت هزینه ها خواهد شد. تمرکز درآمد واحدهای دانشگاهی در یک حساب متمرکز، تغییر سال مالی از شمسی به سال تحصیلی، عدم استفاده از سودهای بانکی و اخذ تسهیلات از طریق سپرده گذاری و همچنین استفاده هرچه بیشتر از درآمدهای غیر شهریه ای، از جمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ساماندهی مسائل بودجه ای خود بوده است.

در همین راستا، خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به سراغ «حسین جوادی» سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی رفت تا ابعاد اصلاحات ساختاری این دانشگاه را در حوزه مسائل بودجه ای بررسی کند.

در ادامه مشروح گفت و گوی تفصیلی ایسکانیوز با حسین جوادی را خواهید خواند:

ایسکانیوز: تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از شمسی به سال تحصیلی، چه ثمراتی را به همراه دارد؟ دلیل اصلی این اقدام چه بود؟

جوادی: این نیاز وجود داشت که درآمدها و هزینه‌های دانشگاه شفاف شود تا بتوانیم برنامه ریزی دقیق تر و مطلوب تری را برای فعالیتهای آتی داشته باشیم؛ به همین دلیل، در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گیری شد که سال مالی دانشگاه به جای سال شمسی، با سال تحصیلی منطبق شود.

این موضوع باعث می شود که از لحاظ فعالیتهای اجرایی و تعیین بودجه، بتوانیم برنامه ریزی دقیق تری را داشته باشیم؛ این اقدام مقدمه ای بود که از برخی بودجه های تکلیفی و سوری عبور کنیم و به سمت بستر سازی برای تعیین بودجه‌های عملیاتی حرکت کنیم.

امروز برنامه‌های دانشگاه آزاد به صورت عملیاتی طراحی می شود؛ این برنامه ها در کمیته های پیش بینی شده طرح می شود و در صورت موافقت، برای آن ها بودجه در نظر گرفته خواهد شد. اگر واحدهای دانشگاهی انحرافی در برنامه های خود نداشته باشند، مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

طی 5 ماه گذشته به بودجه بسیاری از مراکز استانی رسیدگی شد و همچنین چند برنامه مورد قبول قرار نگرفت که قرار شد مجددا ارزیابی های خود را انجام دهند و طبق برنامه ریزی های مشخص شده در ستاد، فعالیت های خودشان را انجام دهند.

آمایش سرزمینی، اولین شاخص رتبه بندی برنامه واحدها

ایسکانیوز: ملاک ارزیابی برنامه های واحدهای دانشگاهی چیست؟ آیا به توانمندی‌های بالقوه استان ها در فرآیند تخصیص بودجه توجه می شود؟

جوادی: نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت سیستمی است؛ دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده است و به همین دلیل تمام دغدغه ما این است که به مشکلات تمامی واحدهای کشور رسیدگی کنیم و از ظرفیت ها و توانایی ها آن حداکثر استفاده را داشته باشیم.

در این راستا، تلاش می کنیم که تمامی واحدهای دانشگاهی را به سمت شناخت مزیت‌های منطقه جغرافیایی و استان خود سوق دهیم؛ این موضوع در تعیین رشته و سهمشان در درآمدزایی استان اثر گذار خواهد بود.

طرح آمایش سرزمینی، اولین شاخصی است که برای سطح بندی برنامه های دانشگاهی در نظر گرفته می شود؛ طرح توسعه ای استان دومین ملاک ارزیابی واحدهای دانشگاهی است که باید بتوانند به صورت فعال، در عرصه های صنعت، کشاورزی و تولید علم مشارکت داشته باشد.

شاخص افزایش شهریه ای که در سال جاری در نظر گرفته شده، نسبت با گذشته تغییرات زیادی داشته است؛ چرا که مزیت های هر استان و سبد اقتصادی آن متفاوت است. کمیته‌های هر استان با توجه به مزیت استان و میزان جذابیت رشته، می توانند میزان افزایش شهریه را تعیین کنند.

واحدها وابستگی خود را به شهریه کاهش دهند

ایسکانیوز: در این حوزه برخی از واحدها دچار مشکل هستند، زیرا که از ظرفیت های آن ها به خوبی استفاده نشده است. دلیل اصلی آن چیست؟

جوادی: تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و آزاد، نسبت به چند سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است؛ خوشبختانه امسال درصد شرکت کنندگان در کنکور سراسری افزایش داشته و به همین دلیل، می توانیم شاهد افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.

همچنین امروز بیشتر درآمد واحدهای دانشگاهی متکی به شهریه است و لذا باعث می شود که نتوانیم به شکل مطلوبی از ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم. واحدها باید تا جایی که می توانند، درآمدهای دانشگاه را از وابستگی به شهریه کاهش دهند تا شاهد کاهش بروز مشکلات این چنینی باشیم.

تلاش ما این است که مشکلات موجود در استان ها را حل کنیم؛ همچنین اگر نیاز به حمایت و پشتیبانی داشتند، بدون هیچ مشکلی آن ها را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

ایسکانیوز: دلیل رد بودجه برخی از واحدهای استانی چه بود؟

جوادی: یکی از اصولی که در ابلاغ بودجه به واحدهای استانی اعلام کردیم، این بود که باید برنامه های عملیاتی خود را با میزان بودجه منطبق کنند و برای هریک از ردیف های بودجه، پیوست های عملیاتی در نظر بگیرند. برخی از استان ها در این زمینه دقت کافی نداشتند و برخی از درآمدهای خود را به خوبی تعیین نکرده بودند؛ همچنین برخی از هزینه ها به صورت واقعی پیش بینی نشده بود.

دانشگاه آزاد اسلامی به سمت انضباط مالی و شفافیت پیش می رود؛ شهریه دانشجویان نزد ما امانت است و لذا باید با برنامه ریزی دقیق بتوانیم اقدامات اثر بخش تر و بهینه تر انجام دهیم.

تشویق واحدهایی که در بودجه بندی خود عملکرد موفقی داشته باشند

ایسکانیوز: آیا سیاست های تشویقی یا تنبیهی برای برنامه ریزی بودجه ای واحدهای دانشگاهی در استان ها در نظر گرفته اید؟

جوادی: ما به صورت جدی اعلام کرده ایم که از این پس، زبان مشترک ما با استان ها، برنامه بودجه ای و موافقت نامه است؛ استان ها باید پاسخگوی عدد و ارقام ذکر شده در برنامه های بودجه ای خود باشند و بر اساس موافقت‌نامه ها و تامین اعتبارات، بودجه تخصیص دهند.

واحدهایی که در تحقق برنامه های بودجه ای خود دقیق و موفق عمل می کنند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت؛ در مقابل واحدهایی که در این زمینه کوتاهی کنند و انحراف بودجه ای داشته باشند، بازخواست خواهند شد. انحراف بودجه با درصدهای بالا به هیچ وجه قابل قبول نیست و واحدها باید دقت نظر لازم را در این راستا داشته باشند.

تلاش ما این است که بودجه به صورت واقعی بسته شود و بر اساس آن بتوانیم فرآیند تخصیص را انجام دهیم؛ به همین دلیل کمیته‌های مربوطه در تمامی استان ها فعال شده است تا نیازها، درآمدها و کمبودهای هر واحد دانشگاهی شفاف و مشخص شود.

اختصاص بودجه هر واحد به سرآنه

ایسکانیوز: مهم ترین وجه تفاوت بودجه بندی امسال با سال های گذشته چیست؟

جوادی: یکی از ویژگی های مثبت بودجه بندی امسال این است که بودجه به سرآنه اختصاص میابد؛ در واقع بررسی می کنیم که سرانه دانشجویان، کارمندان واستان چقدر است و بر اساس آن، بودجه اختصاص می دهیم.

موضوع سرآنه یکی از مهم ترین موضوعات این حوزه محسوب می شود که استان ها باید دقت عمل لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند.

از دیگر فرق های برنامه بودجه بندی امسال با سال گذشته این است که برای اولین بار، کلیه معاونان استانی با معاونان و مدیران کل سازمان، جلسه ای برای دفاع از برنامه های عملیاتی خود داشته اند.

ایسکانیوز: در خصوص تعداد نفرات شرکت کننده در بخش برنامه های عملیاتی و تصویب بودجه توضیح دهید.

در بخش دفاع بودجه ای 7200 نفر ساعت و در بخش دفاع برنامه ای 3631 نفر ساعت شرکت کردند همچنین دو جلسه توجیهی با معاونان به مدت 4ساعت، دو جلسه ویدئو کنفرانس به مدت 6 ساعت، دو جلسه توجیهی با مدیران به مدت 4ساعت و 10 جلسه توجیهی با نمایندگان معاونان به مدت 20 ساعت برگزار شد. از طرفی یک جلسه توجیهی با مسئولان واحدهای استان تهران به مدت 3 ساعت برگزار کردیم که در مجموع ۱۰۸۳۱ نفر ساعت برای بودجه بندی امسال زمان صرف شده است.

بودجه هر واحد به سازمان مرکزی واگذار می شود

ایسکانیوز: درباره اختصاص 10 درصد درآمدهای دانشگاه به درآمدهای غیر شهریه ای توضیح دهید که آیا این موضوع امکان پذیر است و این که برنامه شما برای ساماندهی وضعیت واحدهای زیان ده چیست؟

جوادی: در این حوزه افق و چشم اندازی را برای واحدهای دانشگاهی استان ها ترسیم کرده ایم، که باید در این افق گام بردارند؛ در برنامه ریزی بودجه باید هزینه هر درآمدی شفاف و مشخص باشد. سیاستمان در حوزه موضوعات پژوهشی این است که از بودجه پایان نامه ها و رساله ها، بودجه متغیر شهریه را پس از کسب حق تحقیق، به امر پژوهشی اختصاص دهیم.

این موضوع به عنوان یک راهبرد به تمامی استان ها ارسال شده است تا فعالیت های واحدهای دانشگاهی در حوزه مسائل پژوهشی افزایش پیدا کند؛ بودجه ها در هر استان باید به صورت تجمیع به سازمان مرکزی واگذار شود و اگر واحدی دچار مشکل است، ابتدا در خود استان باید به آن ها کمک شود.

دستور العمل های مشخصی برای واحدهای زیان ده از سوی ستاد در حال برنامه ریزی است؛ واحدهای دانشگاهی باید برای درآمدهای غیر شهریه ای خود با همکاری کمیته های تشکیل شده برنامه ریزی داشته باشند، اگر برنامه ریزی نداشته باشند، زیان ده بودنشان افزایش خواهد داشت. البته به این واحدها فرصت داده می شود که با برنامه ریزی دقیق، زیان ده بودن خود را جبران کنند.

تلاش ما این است که 10 درصد درآمدهای غیر شهریه ای تا چند سال آینده به 40 درصد برسد چرا که ما دانشگاهیم و باید خلق ثروت داشته باشیم؛ این موضوع نیاز به برنامه ریزی و بستر سازی دقیق دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023855

وب گردی

وب گردی