۵۳۹ محکوم به قصاص با طرح «سفیران نجات» از چوبه دار رهایی یافتند

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با ارزشی و پیشگیرانه خواندن کار انجمن حمایت زندانیان گفت: ۵۳۹ محکوم به قصاص پارسال از طریق طرح سفیران نجات و اخذ رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اصغر جهانگیر روز دوشنبه در جلسه مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان مرکز افزود: کار بزرگی که مددکاری زندان‌ها شروع کرده‌ و بسیار ارزشمند است، بحث سفیران نجات است که طرحش در زندان ها شروع شده است‌ طبق این طرح زندانیانی که مرتکب قتل و محکوم به قصاص شدند که کم هم نیستند با پیگیری مددکاران و انجمن ها و از طریق کسب رضایت اولیای دم، از قصاص رهایی می یابند.
وی افزود: امسال در چند هفته پیش در سفر به استان مرکزی که داشتم خانواده‌ای که سفیران نجات رفته رفته بودند. در روستایی به اتفاق مسئولان صحبت کردیم و منجر به رضایت خانواده اولیای دم شد و کسی که محکومیت قطعی برای قصاص گرفته بود نجات یافت.

کار انجمن حمایت از زندانیان یک کار پیشگیرانه از جرم است

رییس سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه وقتی به خانواده زندانیان نگاه می‌کنیم می بینم این خانوادها در معرض خطر فروپاشی قرار دارند، گفت: باید بدانیم که اگر فردی وارد زندان می‌شود خانواده‌اش در چه شرایطی قرار می‌گیرد. شروع بزهکاری ممکن است با یک خبر یا موقعیت یا فرصت آغاز شود.
وی اضافه کرد: انجمن حمایت از زندانیان، انجمن حمایتی است که به خانواده زندانیان مانند خانواده خودش کمک کند و کار انجمن حمایت، کار ارزشی است.
وی افزود: در جامعه‌ای هستیم که کوچکترها از بزرگترها تقلید می‌کنند و این تقلید نگران کننده نیست، اما اگر پدری مرتکب مصرف مواد مخدر و غیره شود فرزندانش ممکن است آن را تکرار کنند لذا کار مجموعه انجمن حمایت یک کار پیشگیرانه از جرم است.
جهانگیر تاکید کرد: انجمن حمایت یک نهاد مردمی است که توسط خیرین اداره می‌شود و فعالیتش خیرخواهانه است، اما این فعالیت زمانی اثربخش است که دقیق و به موقع باشد. امروز اقدام ما در حمایت از خانواده‌های زندانیان باید تاثیرگذار باشد و متاسفانه دیده شده که برخی از این حمایت‌ها دردی از خانواده‌ها درمان نمی‌کند و باید در مناطق حاشیه‌ای که آمار زندانیان و خانواده‌های آنها بالاست، با کمک معتمدین محل و مساجد مشکلاتشان را مرتفع کنیم.

بیش از ۲۲۰ انجمن حمایت در سراسر کشور داریم اما این را در جامعه احساس نمی کنیم. شاید تبلیغات خوب نبوده و رسانه‌ها آن را نشناسانده‌اند لذا باید تلاش کنیم تا انجمن در جامعه شناخته شود


جهانگیر افزود: باید تلاش کنیم این حمایت‌ها تاثیرگذار و فراگیر باشد. بیاییم ظرفیت‌های جدیدی را برای خانواده زندانیان فراهم کنیم. تلاش ما کاهش جمعیت کیفری است و امیدواریم بتوانیم جمعیت زندان‌ها را به سمت کاهش پیش ببریم.
رییس سازمان زندانها یکی از مهمترین اقدامات را سرکشی از خانواده های زندانیان عنوان و تصریح کرد: باید همه این خانواده‌ها در تیررس انجمن حمایت زندانیان باشند تا بتوانیم آلام آنها را کاهش دهیم. انجمن حمایت باید تلاش کنند تا خود را در جامعه بشناساند و تا امروز انجمن نتوانسته خودش را به جامعه عرضه کند.

برای شناسایی انجمن های حمایت از زندانیان تبلیغ نشده است


وی افزود: ما بیش از ۲۲۰ انجمن حمایت در سراسر کشور داریم اما این را در جامعه احساس نمی کنیم. شاید تبلیغات خوب نبوده و رسانه‌ها آن را نشناسانده‌اند لذا باید تلاش کنیم تا انجمن در جامعه شناخته شود. یکی از حوزه‌هایی که دشمن و ضد انقلاب درصدد تلاش در آن است خانواده زندانیان است و راهش این است که انجمن حمایت را بشناسانیم تا به خانواده‌های در معرض خطر کمک کنیم و باید خود را به روز کنیم.
جهانگیر گفت: ما باید تلاش کنیم اگر مردی در زندان بود و همسرش در خانواده ماند، طلاق نگیرد و این فروپاشی رخ ندهد. ما در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر از کسانی که خانواده زندانیان شناخته می شوند را مصون سازی کردیم و تلاش کردیم آنجایی که طلاق رخ می‌داد، انجام نشود و در مورد فرزندانشان که در معرض اعتیاد بودند تلاش کردیم تا این اتفاق نیفتد. با کمک آموزش و پرورش موفق شدیم که فرزندان آنها که ترک تحصیل کرده بودند را برگردانیم. من مخالفم که دائم به افراد کمک نقدی شود و باید آنها را توانمند کنیم.

باید تلاش کنیم اگر مردی در زندان بود و همسرش در خانواده ماند، طلاق نگیرد و این فروپاشی رخ ندهد. ما در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر از کسانی که خانواده زندانیان شناخته می شوند را مصون سازی کردیم و تلاش کردیم آنجایی که طلاق رخ می‌داد، انجام نشود

کمک ۱۲ الی ۱۳ میلیارد تومانی به خانواده زندانیان

رئیس سازمان زندان ها افزود: در سال ۹۷، بیش از ۶۷ هزار نفر از خانواده‌های زندانیان را تحت پوشش قرار دادیم که در سال ۹۸ باید صدرصدش کنیم. امسال به دلیل مشکلاتی که در جامعه است این قشر بیشتر در معرض آسیب اند. سالیانه متوسط ۲۰ میلیارد تومان توسط انجمن‌ها به آنها کمک می‌شود. در ۵ سال گذشته این کمک‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و سالیانه ۱۲ الی ۱۳ میلیارد تومان به خانواده زندنیان نیازمند کمک می‌شود.
وی با بیان اینکه به بیش از ۱۲ هزار نفر از فرزندان زندانیان خدمات گوناگونی اعم از تحصیلی و درمانی ارایه داده‌ایم، گفت: هر سال مددکاران تلاش مضاعفی را در زندان‌ها برای آزادسازی سرپرستان انجام می‌دهند و در سال ۹۷ با پیگیری مددکاران بیش از ۸۰۰ نفر از سرپرستان خانواده‌ها از طریق اخذ رضایت و ... به آغوش خانواده‌هایشان برگشتند و باید آن را توسعه دهیم.
رییس سازمان زندان‌ها افزود: در سال ۹۷ بیش از ۱۱۶ هزار خدمت به زندانیان آزاد شده توسط زندان‌ها و انجمن حمایت شده که در بخش‌های مختلف اعم از پزشکی و تحصیلات و ... بوده است.

رئیس سازمان زندان ها ادامه داد: در مورد ظرفیت سازی طرحی را اخیرا تقدیم رییس قوه قضاییه دادیم که به معاونت حقوقی ارجاع شده است، برای اینکه اگر کسانی بدلیل نداشتن وثیقه یا کفالت و عاجز از پرداخت وثیقه بودند بی جهت وارد زندان نشود.
وی افزود: سازمان زندان‌ها مراکزی تدارک دیده است تا از محل آنها -که غیر از زندان و بازداشتگاه است- شرایطی برای این افراد فراهم شود که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند وثیقه را تامین کنند وارد زندان نشوند.

۵۳۹ محکوم به قصاص پارسال از طریق طرح سفیران نجات و اخذ رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند


جهانگیر افزود: ما از طریق انجمن حمایت‌ می‌توانیم آنها را خودکفا کنیم ولی این امر نیاز به قانون دارد. باید مراکزی را ایجاد کنیم تا خودکفا شوند. اگر فردی ناتوان از پرداخت تامین قرارش است، این فرد نباید وارد زندان شود که در صورت موافقت ریاست قوه قضاییه و ابلاغ ایشان، کار جدیدی است و نقش انجمن‌ها را درجامعه توسعه می‌دهد.

در حاشیه این مراسم اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها از آشپزی‌های خانواده‌های مددجویان بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023863

وب گردی

وب گردی