اثرگذاری حذف صفر از پول ملی، نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: اثر‌گذاری حذف صفر از پول ملی کشور، نیازمند اعتماد مردم به دولت است و رسیدن به این مرحله هم نیازمند ثبات اقتصادی و سیاسی است.

سید علی پایتختی اسکویی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره حذف چهار صفر از پول ملی و تاثیر آن بر مهار تورم گفت: حذف چهار صفر به طور واقعی تاثیری بر کاهش تورم ندارد اثر مهم آن به جهت روانی میان مردم بوده که این امر با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما در میان ارزهای خارجی که کاهش چشمگیری داشته و اثرات روانی این امر بر بازار و مردم مشهود بوده است.

وی افزود: حذف صفر یا تغییر واحد پول ملی مبنای نظری ندارد؛ اما مزایایی دارد از جمله آسان‌‌‌تر شدن کارهای ثبت و حسابداری به جهت بالا بودن ارقام؛ به این ترتیب بسیاری از مشکلات مرتبط با امور حسابرسی رفع خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره تغییر واحد پول ملی با حذف چهار صفر یادآور شد: با حذف چهار صفر واحد پول ملی به تومان تغییر نمی‌‌کند؛ اما ممکن است در تصمیم‌‌‌گیری نهایی واحد تومان به عنوان معیار جدید پول ملی انتخاب شود.

پایتختی اسکویی درباره معایب این روش متذکر شد: هزینه اضافی این روش چاپ پول جدید است که نیازمند هزینه اضافه است. در سطح بین‌‌المللی و 50 سال پیش در کشور فرانسه و چند سال گذشته ترکیه، حذف صفر از پول ملی را داشت که این امر نتایج مثبتی در این کشورها داشت و موفقیت آمیز بوده است و اثر روانی مثبت برای جلوگیری از نگرانی مردم در کاهش ارزش پول ملی آنها داشت.

وی یادآور شد: در بعضی دیگر از کشورها، از جمله آرژانتین و زیمباوه هم این روش اعمال شده است؛ اما نتیجه مثبتی نداشته و با شکست مواجه شده است بنابراین انجام این روش نیازمند مقدمات لازم برای موفقیت آمیز بودن آن است. در کشور ما هم ممکن است اثرات منفی این امر بیشتر باشد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطرنشان کرد: اثر‌گذاری حذف صفر از پول ملی کشور، نیازمند اعتماد مردم به دولت است و رسیدن به این مرحله هم نیازمند ثبات اقتصادی و سیاسی است، برای رسیدن به این مرحله نباید دائما با یک تئوری جدید در امور اقتصادی مواجه شویم و شفاف‌‌سازی لازم در بودجه و هزینه‌ها باید انجام شود و مسئولان هم اعتماد مردم را جلب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023872

وب گردی

وب گردی