علوم تجربی بیشترین متقاضی را در کنکور 98 داشت

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: 58درصد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری خانم‌ها و 48درصد آقایان بودند. علوم تجربی بیشترین متقاضی را بین شرکت‌کنندگان داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم خدایی در‌ نشست خبری اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال 98 که صبح امروز سه‌شنبه 15 مردادماه 98 در این سازمان برگزار‌ شد، اظهار کرد: 58درصد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری زن و 48درصد مرد بودند. علوم تجربی بیشترین متقاضی را بین شرکت‌کنندگان داشت. یک میلیون و 119 هزار و 152 نفر در این آزمون ثبت نام کرده و 9درصد در آزمون غایب بودند. تعداد شرکت‌کنندگان 65 هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته وی، 832 هزار و 289 نفر از داوطبان کنکور مجاز به انتخاب رشته شدند. ۵۷۷ هزار نفر از داوطلبان نظام قدیم و ۵۴۲ هزار نفر نظام جدید شرکت کرده بودند. نتایج اولیه این آزمون نیز فردا اعلام خواهد شد.

خدایی ادامه داد: 767 هزار و 462 نفر ظرفیت وجود دارد که 596 هزار ظرفیت برای رشته‌های سوابق تحصیلی و 171 هزار نفر برای رشته‌های با آزمون در نظر گرفته شده است. امسال 128 هزار نفر در دوره های روزانه، 359 هزار در پیام نور، 218 هزار نفر در غیردولتی، و فرهنگیان 24 هزار نفر ظرفیت وجود دارد.

وی اظهار کرد: تا 5 درصد ظرفیت استان‌ها به مناطق سیل زده اختصاص داده شده است که داوطلبان می توانند با مشاهده ظرفیت‌ها نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. لازم به ذکر است داوطلبانی می توانند از این سهمیه استفاده کنند که در جریان سیل متحمل آسیب مستقیم مالی و جانی شده باشند.

رئیس سازمان سنجش گفت: داوطلبان در فرایند انتخاب رشته، 2بخش انتخاب رشته با آزمون و سوابق تحصیلی را مشاهده می‌کنند که تمام داوطلبان در رشته‌های با سوابق تحصیلی مجاز به انتخاب رشته شدند. حتی اگر داوطلبان در آزمون شرکت غیبت کرده باشند می‌توانند در رشته‌های با سوابق تحصیلی انتخاب رشته کنند.

وی با اشاره به نحوه انتخاب رشته داوطبان بیان کرد: سیستم نرم افزار انتخاب رشته مجازی ابتدای هفته آینده در سایت سازمان سنجش فعال خواهد شد، داوطلبان با پرداخت مبلغ اعلام شد، به همین منظور داوطلبان می‌توانند از خدمات انتخاب رشته مجازی این نرم افزار استفاده کنند.

خدایی بیان کرد: برای حل مشکل سوالات بین دو گروه نظام جدید و قدیم، از منابع اعلام شده، سوال‌ مباحث مشترک میان این دو گروه سوال طرح شد تا مشکل دشواری سوالات حل شود. اگر بعد از آزمون به این نتیجه برسیم که سوالات آزمون قدیم و جدید دشوار است، تمهیدات لازم در راستای هم‌ترازی نمرات در نظر گرفته خواهد شد. به عنوان مثال سوالات اقتصاد گروه علوم انسانی نظام جدید کنکور امسال دشوار‌تر بود به‌ همین‌ دلیل‌نمره هم‌ترازی برای آن‌ها مد نظر قرار داده خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به همکاری خوب و نهادهای امنیتی، توانستیم آزمون سراسری را به خوبی برگزار کنیم، متخلفان نیز پیش از آزمون شناسایی و دستگیر شدند، فرآیند قانونی این افراد در مراجع قانونی مربوطه پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023881

وب گردی

وب گردی