کمک دانشگاهیان به ساخت محصولات فایروال صنعتی در نیروگاه‌ها

معاون وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات برای مقابله با حملات سایبری در حوزه آب، برق و تامین امنیت زیرساخت‌های نیروگاهی با وزارت نیرو همکاری می‌کند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوزدر مورد اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: هم اکنون اکثر شرکت‌‌ها به سمت توسعه اقتصاد دیجیتال حرکت کردند. به طور یقین این امر سبب رشد و پویایی اقتصاد کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: در برگزاری رویدادهای کارآفرینی از جمله رویداد ویتا، استراتژی اصلی ما همان سیاست‌گذاری‌هایی است که در الکامپ اجرا شد؛ چرا که با این روش علاوه بر فعال کردن ذهن سیاستمداران، توجه آنها را به اتفاقات جدید جلب می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات از برگزاری جلسات گسترده با 9 حوزه فین‌تک با حضور وزرای بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: قرار است در این جلسات هر حوزه فین‌تک استارت‌آپی در مورد مشکلات و چالش‌های خود گزارشی را ارائه دهد.

وی درباره دستور رئیس جمهوری به وزارت ارتباطات برای کمک به امنیت سایبری حوزه آب و برق اظهار کرد: متاسفانه تهدیدات سایبری متعددی در خصوص نیروگاه‌های کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها دیسپاچینگ است. هم‌اکنون نیروگاه‌های مختلفی داریم که به آن‌ها فرمان داده می‌شود در چه بازه زمانی و چقدر تولید برق کنند. به یقین صدور فرمان اشتباه برای آنها می‌تواند به خاموشی کل شبکه منجر شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: تهدید دیگری که ممکن است نیروگاه‌ها با آن مواجه شوند این است که بین طرح‌هایی که در نیروگاه وجود دارد و پی‌ال‌سی یا کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر که به آن فرمان می‌دهد، مشکلی به وجود بیاید و مثلاً درجه حرارت بالا برود؛ فرمانی اشتباهی که ممکن است از سوی ویروس یا بد‌افزاری به سیستم نفوذ کند.

رئیس سازمان فناوری با اشاره به اینکه حداقل در دو نقطه، آسیب‌پذیر هستیم گفت: در چنین موقعیتی باید ابزاری برای کنترل وجود داشته باشد، ما روی بعضی از محصولات، فایروال صنعتی را طراحی کردیم؛ البته نه به این معنا که روی تمام محصولات طراحی کرده باشیم بلکه از وزارت نیرو خواستیم نمونه محصولاتش را در اختیار ما قرار بدهد تا به کمک دانشگاهیان فایروال آن‌ها را نیز طراحی کرده و تحویل دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023896

وب گردی

وب گردی