نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان یک به نود است/ کمبود ۷۸ هزار معلم در مدارس کشور

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: ۷۱ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند و در آستانه جذب ۴۵ هزار دانشجو هستیم؛ همچنین در حال حاضر ۸۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری با موضوع جذب و پذیرش دانشجومعلمان برای سال تحصیلی جدید که در ساختمان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار اظهار کرد: ما هم به نوش و هم به نیش قلم خبرنگاران نیاز داریم. یقینا خطاها و غفلت‌هایی در مدیریت خود خواهیم داشت و امیدوارم خبرنگاران در عین انتقال انتقادات، فعالیت‌های مثبت ما را نیز بازتاب دهند. گاهی اخبار به صورت برشی کار شده و سبب ایجاد التهاب می‌شود، البته نجیب‌ترین خبرنگاران دنیا را داریم.

وی ادامه داد: ۷۱ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند و در آستانه جذب ۴۵ هزار دانشجو هستیم. از نظر کمی در سطح خوبی قرار داریم و از لحاظ کیفی هم روند خوبی را طی می‌کنیم. ۴۰ آزمایشگاه را تجهیز کرده‌ایم تا دیگر فیزیک و شیمی را به شکل پانتومیم تدریس نکنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: ۲۵ هزار ردیف پیوسته و ۲۰ هزار ردیف ناپیوسته را جذب خواهیم کرد. تعداد زیادی از رتبه‌های زیر ۵۰۰ و حتی زیر ۱۰۰ سال گذشته به دانشگاه فرهنگیان آمدند. درست است که بسیاری از آنها با نیت اشتغال به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند که این موضوع اشکالی ندارد و جذب رتبه های برتر برای تعلیم و تربیت امری شایسته است.

خنیفر افزود: امیدوارم داوطلبان با عشق به دانشگاه فرهنگیان بیایند. دانشجومعلمان بدانند به دانشگاهی با امکاناتی مانند صنعتی شریف و تهران ورود نمی‌کنند. کشورمان درگیر محاصره اقتصادی و تحریم است و معلم شدن در چنین شرایطی ارزش بسیاری دارد. سعی می‌کنیم تجهیزات مناسبی را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تزریق معلم از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان مهرماه امسال حدود ۲۰ هزار معلم به آموزش و پرورش می‌دهد و سال آینده این تعداد به ۳۷ هزار معلم خواهد رسید. ما با کمبود ۷۸ هزار معلم روبرو هستیم و قول داده‌ایم تا سال ۱۴۰۱ این کمبود را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره کمبود امکانات پردیس‌های این دانشگاه در شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: ما دانشگاهی نوپا در اختیار داریم. ۳۰۲ مرکز تربیت معلم تعطیل شده‌اند و ۹۸ مرکز جدید راه‌اندازی شده است. وضعیت ما متوسط رو به پایین است و دوست دارم دانشجویان با اطلاع از شرایط به دانشگاه فرهنگیان بیایند. البته تلاش خود را برای فراهم کردن امکانات انجام می‌دهیم و ۴ هزار تخت اضافه کرده‌ایم.

خنیفر تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰۰ عضو هیئت علمی داریم و ۱۰ هزار عضو غیر موظف داریم که باید این تعداد را به ۲ هزار و ۸۰ نفر برسانیم.

خنیفر در پایان درباره تفاوت شیوه جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان نسبت به گذشته خاطرنشان کرد: میزان استقبال از دانشگاه‌های تربیت معلم در ژاپن به قدری بالاست که بسیاری از خانواده‌ها آرزو دارند فرزند آنها معلم شود؛ اما شیوه جذب بسیار سختی دارند. ما هم امتحان‌ها و مراحل دقیقی داریم تا شایسته‌ترین‌ها جذب شوند. هرچند استانداردهایی مانند قد و سلامت فیزیکی وجود دارد؛ اما سهمیه‌ای برای داوطلبان با محدودیت‌های حرکتی در نظر گرفته‌ایم و حتی معلمان نابینا داریم. شیوه جذب با مختصات معلمی نسبت به گذشته، علمی‌تر شده است؛ به طور مثال به معلم می‌گوییم چگونه در کلاس بایستد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023907

وب گردی

وب گردی