۶۲ پرونده برج باغ اجازه ساخت‌ وساز نگرفتند 

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بابیان این که ۶۲ پرونده برج باغ اجازه ساخت‌ نگرفتند گفت:از طرف فرمانداری اعلام شد که برای این باغ‌ها نباید پروانه صادر و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا صدراعظم نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن عباس شیبانی شورای شهر تهران برگزاری شد، با بیان اینکه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یکی از کمیسیون‌های فعال شورا با برگزاری ۹۴ جلسه طی یک سال گذشته (مرداد ۹۷ تا ۹۸) بوده است؛ اظهار کرد: طی مدت یادشده ۸۶۰ نفر به جلسات دعوت شده‌اند و ۱۱۰ موضوع از جمله طرح، لایحه و گزارش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در همین راستا ۳۹ مورد لایحه، ۱۴ مورد طرح توسط کمیسیون محیط‌زیست و سلامت و خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا با موضوعات به صورت مسئولانه برخورد شود.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون تلاش شده تا شفاف‌سازی صورت گیرد و در راستای شفافیت از هرگونه تخلف و رانت جلوگیری شود، گفت: راه‌اندازی سامانه‌های برخط در راستای شفافیت یکی از اقدامات انجام‌شده است. در حال حاضر چندین سامانه در قالب طرح و لایحه در حال پیگیری است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سامانه کمیسیون ماده ۷ اشاره کرد که به هنگام تشکیل آن مقاومت‌هایی هم صورت گرفت. بر مبنای قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات، سامانه‌ای طراحی شد که از این پس تمامی صاحبان پلاک‌هایی که قصد تخریب یا نوسازی دارند باید حتماً از کمیسیون ماده ۷ استعلام دریافت کنند و در مرحله پایان کار در پرونده‌ها باید این استعلام وجود داشته باشد. در حال حاضر پروانه‌هایی که در مناطق تشکیل می‌شوند در مرحله تخریب و نوسازی به کمیسیون‌های ماده ۷ ارجاع و از آنجا استعلام گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در خصوص صنایع و مشاغل مزاحم، موضوع دیگری بوده که مورد توجه کمیسیون سلامت و محیط‌زیست قرار گرفته است. پرونده‌هایی که در این زمینه تشکیل می‌شوند شکایات و تخلفات صورت گرفته به منظور حفظ حقوق شهروندان و حق شهر در این سامانه ثبت می‌شود.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی ۴ سامانه در حوزه پسماند تصریح کرد: در مسأله پسماند باید به مسایل و مشکلات به طور ویژه توجه شود به همین منظور ۴ سامانه در این باره به ثبت رسیده که یکی از آن ها سامانه ثبت توزیع کل پسماند است. در این سامانه تمامی پسماندی که جمع‌آوری می‌شود ثبت خواهد شد همچنین سامانه دیگری به منظور ثبت عملکرد پیمانکاران تشکیل شده است. در همین راستا سامانه مدیریت ناوگان خودرویی تحت عنوان سامانه AVL و سامانه مدیریت کارگران تشکیل شده است.

به گفته وی در حوزه خدمات شهری، ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر پرسنل فعالیت می‌کنند و به دنبال آن در حوزه فضای سبز ۱۸ هزار نفر فعال هستند که در مجموع در دو حوزه یادشده ۳۳ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه بخشی از افراد یادشده در حوزه مذکور خود فعالیت نمی‌کردند و در بخش‌های دیگر مشغول به کار بودند گفت: در سامانه مدیریت کارگران تمامی کارگران فعال در این حوزه موظف هستند به صورت روزانه با اثر انگشت و تصویر، اطلاعات خود را ثبت کنند. ثبت اطلاعات تا حدودی انجام شده است و بخشی از آن باقی مانده که شخصاً طی نامه‌ای از شهردار تهران درخواست کردم تا به این موضوع رسیدگی شود.

سامانه جامع فضای سبز شهر تهران موضوع دیگری بود که رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و افزود: از لحاظ متراژ، نوع، گونه‌های گیاهان و تجهیزات پارک‌ها و بوستان‌ها که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند وجود این سامانه الزامی است و در این سامانه مشخص می‌شود پیمانکاران در مناطقی که مشغول به کار هستند چه میزان درخت و فضای سبز تحت اختیار دارند.

صدراعظم نوری با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور پایش و شناسایی ایمنی ساختمان‌های شهر تهران در برابر خطرات اضافه کرد: راه‌اندازی این سامانه در دستور کار قرار گرفته است و تصمیم بر این است تا علاوه بر ساختمان‌های بلندمرتبه، وضعیت حریق تمامی ساختمان‌های شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد. در همین زمینه خواسته کمیسیون محیط زیست و سلامت، طراحی سامانه‌ای بدین منظور است تا شهروندان با مراجعه به این سامانه بتوانند کلیه اطلاعات ساختمانی خود را در این باره مشاهده کنند. به همین منظور الزام شهرداری به ایجاد سامانه پایش برخط ایمنی ساختمان‌های شهر تهران در حال بررسی است.

در ادامه این جلسه صدراعظم نوری در مورد مصوبه برج‌باغ و لغو آن توضیح داد: پس از لغو مصوبه برج‌باغ و تصویب مصوبه جایگزین تحت عنوان خانه‌باغ و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری باید تصمیمی برای پرونده‌هایی که پیش از تصویب مصوبه در دست بررسی بودند اتخاذ می‌شد. شهرداری در این باره گزارش داد که ۴۷۳ پرونده تا پیش از لغو مصوبه تشکیل شده است و پس از بررسی‌ها مشخص شد که ۶۲ پرونده عوارض را پرداخت کرده‌اند و به صورت سامانه‌ای اقدامات لازم را انجام داده‌اند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که درباره ۴۱۱ پرونده اصلاً نمی‌توان بحث کرد زیرا آنها شرایط لازم را نداشتند. اما ۶۲ پرونده باقیمانده مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و این بدان معنا نبود که ۶۲ پرونده پروانه ساخت‌وساز می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این ۶۲ پرونده به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته پرونده‌هایی هستند که فاقد ارزش اکولوژیک بودند زیرا طی سنوات گذشته درخت‌های آن ها کاملاً از بین رفته بودند. دسته دوم باغ‌هایی هستند که به دلیل بزرگی، امکان جابجایی توده‌گذاری وجود دارد و به همین منظور امکان حفظ فضای سبز و درختان فراهم می‌شود و دسته سوم باغاتی بودند که به دلیل ارزش اکولوژیک بالا امکان جابجایی درختان وجود نداشت. در دسته آخر تصمیم بر این بود که شهرداری برای حفظ آنها کمک کند و تهاتر انجام شود. که از جمله این موارد می‌توان به باغ وثوق‌الدوله و باغ عبقری اشاره کرد و اخیراً شهرداری منطقه ۲ نیز باغ عبقری را به بوستان عمومی تبدیل کرده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امکان این که بنیاد مستضعفان روی باغ عبقری پروانه بگیرد وجود نداشت و این پتانسیل بود که این باغ به پارک تبدیل شود. در نهایت از معاونت شهرسازی و معماری خواستیم تا کمیته فنی باغ تشکیل شود و من نامه‌ای در این باره نوشتم اگرچه این نامه از سوی شورا به معاونت مذکور ارسال نشد و پیگیری‌ها نشان داد چون ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری نیامده است باید منتظر بمانیم. از طرفی فرمانداری اعلام کرد که برای این باغ‌ها نباید پروانه صادر شود و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند. فرمانداری معتقد است این موضوع با قانون حفظ و گسترش مغایرت دارد اما به دلیل اینکه باید تکلیف حقوق شهروندان مشخص شود بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

صدراعظم نوری در ادامه جلسه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت نگهداشت شهر تهران و جمع‌آوری زباله‌ها گفت: این موضوع مسأله مهمی است که باید مورد توجه شهرداری و شهروندان قرار گیرد و شهرداری نیز به صورت مستمر کار پاکسازی معابر را انجام می‌دهد. البته این لزوماً بدین معنی نیست که در کلانشهری مثل تهران همه معابر کاملاً پاکیزه هستند اما با توجه به حجم پیمانکاران و هزینه‌ای که برای نگهداشت شهر در نظر گرفته شده است انتظار این است که شهر تهران از لحاظ پاکیزگی مناسب باشد اما وقتی شهر تهران را با این ابعاد با بقیه شهرها مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تهران شهر تمیزی است. به طور حتم کوچه یا معبری وجود دارد که زباله در آن باشد اگرچه با نظارت دقیق مناطق بر پیمانکاران، نظافت شهر به صورت بهتر محقق می شود. در پایتخت حتی در روز سه بار هم زباله‌ها جمع‌آوری می‌شوند این در حالی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا این اقدام هفته‌ای یک بار اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در این باره می‌توانیم به بارندگی‌های اخیر اشاره کنیم که حجم آنها قابلیت تبدیل شدن به سیل را داشت اما به دلیل لایروبی مناسب انهار شهر تهران کانال‌ها و مسیل‌ها، در فروردین ماه ما شاهد ورود سیل در پایتخت نبودیم و این به این معنی است که نیروهای مربوط به این موضوع کار خود را به درستی انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023924

وب گردی

وب گردی