آتشفشان‌های مصنوعی، راه حلی برای کندکردن روند گرمایش زمین

محققان در یک مطالعه جدید، اثرات یک آتشفشان انسان ساز بر وضعیت اقلیمی را به عنوان راه حلی برای کندکردن روند گرمایش زمین مطرح کردند.

به گزارش ایسکانیوز، فوران‌های آتشفشانی در طول تاریخ به صورت دوره‌ای زمین را خنک کرده‌اند. با وجود اینکه بیشتر فوران‌ها آنقدر بزرگ نیستند که بر الگوهای آب و هوایی زمین تاثیر بگذارند، اما فوران‌های بزرگ می‌توانند یک تاثیر جهانی داشته باشند. زمانی‌که مقدار زیادی خاکستر بر اثر فوران به درون جو ریخته می‌شود، این ذرات اشعه‌های خورشیدی را به فضا منعکس کرده و دمای زمین را پایین می‌آورند.

محققان در مقاله جدیدی که هفته جاری در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، احتمال تکرار اثرات خنک کننده یک فوران آتشفشانی - یک آتشفشان انسان ساز - را برای مقابله با تغییرات اوضاع اقلیمی هوا مطرح کردند.
«کن کالدریا» محقق موسسه علوم کارنگی در یک بیانیه خبری گفت: هیچ کس ایده دستکاری عمدی در سیستم آب و هوایی را در مقیاس جهانی دوست ندارد. اما دانستن این رویکردها حتی اگر امیدوار باشیم که هرگز از آن‌ها استفاده نخواهد شد، واقعا مهم است چراکه ممکن است روزی برای کمک به کاهش آسیب ناشی از گرمایش زمین مورد نیاز باشند.

در این مطالعه، محققان کارنگی با محققانی در چین و هند همکاری کردند تا دریابند که آیا مهندسی جغرافیایی خورشیدی می‌تواند اثرات خنک کننده یک فوران آتشفشانی را تکرار کند. محققان الگویی را برای مقایسه انتشار کوتاه مدت یک ماده خاص و حفظ طولانی مدت یک لایه آئروسل در جو، طراحی کردند.

هر دو این راهکارها دمای زمین را کاهش دادند. زمانی‌که ذرات در اتمسفر منتشر می‌شوند و اشعه‌های خورشیدی را به فضا منعکس می‌کنند، خشکی‌های زمین سریعتر از اقیانوس‌های این سیاره خنک می‌شود. اما هجوم کوتاه مدت خاکستر- آتشفشان واقعی - اختلاف دمای بزرگتری میان خشکی‌های زمین و دریا نسبت به پروژه طولانی مدت مهندسی جغرافیایی تولید کرد.

«لی دوان» از موسسه کارنگی گفت: زمانیکه یک آتشفشان فوران می‌کند، زمین بسیار سریعتر از اقیانوس خنک می‌شود؛ این موضوع الگوهای بارش باران را به روش‌هایی مختل می‌سازد که انتظار نمی‌رود با استقرار مداوم یک سیستم مهندسی جغرافیایی اتفاق بیافتد.

با وجود اینکه هر دو این سناریوها در مجموع کاهش دما را به همراه داشتند، اما شیب بزرگتر دما در فوران آتشفشانی مشاهده شد که به یک شتاب بیشتر در کاهش دما منجر شد. نویسندگان این مطالعه جدید در نتیجه‌گیری این پژوهش اعلام کردند که بهترین روش برای مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است؛ اما با این وجود در نظر گرفتن راه حل‌های مهندسی جغرافیایی نیز حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023926

وب گردی

وب گردی