صفر تا صد انتخاب رشته کنکور 98

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات انتخاب رشته آزمون سراسری 98 را تشریح کرد و گفت: داوطلبان از 20 تا 24 مرداد ماه مهلت دارند برای انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

حسین توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اعلام نتایج آزمون سراسری 98 در روز گذشته اظهار کرد:‌ نتیجه اولیه آزمون سراسری روز گذشته به‌صورت کارنامه تهیه و در سایت سازمان سنجش قرار گرفت. هر یک از داوطلبان می‌توانند برای اطلاع از نتیجه آزمون، مشاهده کارنامه و نتایج اولیه به سایت سازمان مراجعه کرده و نسبت به مشاهده نتیجه آزمون اقدام کنند.

وی ادامه داد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی رشته‌های با آزمون شده‌اند، لازم است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و بخش پیوست‌ها به تفکیک هر گروه آزمایشی، پنجشنبه 17 مرداد ماه به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. گفتنی‌ست بخش پیوست‌های دفترچه آزمون شامل توضیحات و شرایط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، کلیه شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی آمده است. همچنین توضیحاتی درباره تکمیل فرم انتخاب رشته، نحوه مراجعه به سایت سازمان و تکمیل فرم انتخاب رشته در دفترچه راهنما آمده است.

وی افزود: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی کنکور از زمان اعلام نتایج یعنی 20 تا 24 مرداد ماه فرصت دارند نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای گروه آزمایشی مربوط، توضیحات مندرج به بخش پیوست‌ها و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی اقدام کرده کدرشته محل های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند. داوطلبان در مرحله بعدی لازم است کدرشته های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش نویس دفترچه راهنما درج کرده و پس از اطمینان از صحت کدرشته‌محل‌های انتخابی نسبت به ثبت آن در فرم اینترنتی سازمان اقدام کنند.

توکلی بیان کرد: پس از تایید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط داوطلب، کد 15 رقمی به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار داوطلب قرار خواهد گرفت. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات به داوطلب ارائه خواهد شد. داوطلبان باید توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته دارند. همچنین عدم دریافت رسید 15 رقمی به منظور وجود اشکال در انتخاب رشته داوطلب تلقی می‌شود، در صورت وجود چنین اشکالی داوطلب باید نسبت به ویرایش انتخاب رشته اقدام کند.

وی افزود: پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری - کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی در آزمون سراسری به‌صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌گیرد. داوطلبانی که پیش‌تر برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها در بازه زمانی 9 تا 18 تیرماه اعلام علاقمندی کرده‌ و در آزمون عملی این رشته‌ها شرکت کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند بین 150 انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، این رشته‌ها را با توجه به علایق خود، مرتب کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: آزمون علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی پنجشنبه تا یکشنبه از سوم تا ششم مرداد ماه برگزار شد. آزمون رشته کتابت و نگارگری عصر امروز 16 مردادماه، آزمون رشته‌های نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس صبح فردا 17 مرداد ماه و آزمون رشته طراحی صنعتی عصر فردا 17 مردادماه برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: داوطلبانی که در زمان ثبت نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند، در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه یکصد و 38 هزار ریال در بخش خرید کارت اعتباری سایت سازمان سنجش، نسبت به انتخاب رشته از این دوره ها اقدام کنند. همچنین داوطلبانی که در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران بر اساس کارنامه نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه شصت و نه هزار ریالی در بخش خرید کارت اعتباری این آزمون، نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

توکلی بیان کرد: پذیرش در رشته‌محل های براساس سوابق تحصیلی، به صورت جدا از رشته محل‌های با آزمون انجام می‌شود. داوطلبان متقاضی که در آزمون سراسری ثبت نام نکرده یا در جلسه آزمون حاضر و یا غایب بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی سازمان سنجش و مطالعه دفترچه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی از 20 اسفند آغاز و تا 28 شهریور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از 20 مرداد ماه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: داوطلبان در صورت لزوم می‌توانند حداکثر 24 مرداد ماه سؤالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور در میان بگذارند یا در ساعات ادارای با شماره درج شده در سایت تماس بگیرند. داوطلبان از مراجعه حضوری به سایت سازمان سنجش خودداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024023

وب گردی

وب گردی