بودجه تعیین شده امور پژوهشی در دانشگاه آزاد غیر قابل تغییر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد تنها باید صرف امور پژوهشی شده و در هیچ جای دیگری مصرف نشود.

عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر سال مالی دانشگاه آزاد از تحصیلی به شمسی گفت: با توجه به اینکه بودجه متکی به درآمد است و عمده‌‌ترین بخش درآمدهای ما در دانشگاه آزاد و مجموعه سما متکی به درآمدهای شهریه‌ای است، بنابراین تعیین بودجه در این مهلت زمانی منجر به یک انضباط مالی و انسجام خواهد شد.

وی افزود: روال قبلی تعیین بودجه بر مبنای سال شمسی که الگوی تنظیم بودجه در کلیه ادارات دولتی است در دانشگاه آزاد؛ با توجه به درآمدزایی گسترده این دانشگاه از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌ای کارساز نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه درباره اختصاص سهم 10 درصدی شهریه متغیر مقاطع ارشد و دکتری به بحث پژوهش یادآور شد: تعیین بودجه مشخص در بخش پژوهش دانشگاه آزاد، نشان‌‌‌دهنده جایگاه مهم پژوهش در این دانشگاه است تا جایی که بودجه پژوهشی که در این دانشگاه تعیین شده تنها باید صرف امور پژوهشی شده و در هیچ جای دیگری مصرف نشود.

جوانپور متذکر شد: در حقیقت، توسعه پژوهش علاوه بر ایجاد یک دانشگاه کارآفرین منجر به پیشرفت یک جامعه خواهد شد. اگر دانشگاهی بخواهد تبدیل به پایگاهی در حل مسائل جامعه شود باید نسبت به امر پژوهش، توجه ویژه‌ای داشته باشد تا به این ترتیب بتوانیم برای حل مسائل جامعه در جهت توسعه پژوهش‌‌های کاربردی که زیر‌‌بنای پیشرفت یک کشور است گام برداریم.

وی درباره تقسیم‌‌بندی بودجه در واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بیشترین بخش بودجه دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی به حقوق و دستمزد اختصاص یافته و بعد از آن، مرتبط با امور پژوهشی خواهد بود. با توجه به اهمیت جایگاه پژوهش، بودجه این بخش به طور ویژه لحاظ شده و مورد توجه قرار گرفته است. در تقسیم‌‌‌بندی بودجه واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان شرقی به‌‌غیر از این دو موضوع، کلیه موارد مرتبط با امور فرهنگی و آموزشی و بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای لحاظ شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی درباره حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد هم مانند دیگر مراکز آموزش‌‌‌عالی، تحت‌‌‌نظر قوانین وزارت علوم است، بنابراین باید در زمینه دریافت بودجه امور پژوهشی هم از امتیازات یکسانی برخوردار باشد.

جوانپور تاکید کرد: اگر بخواهیم به پیشرفت و توسعه برسیم، باید به گسترش امور پژوهشی توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشیم و با توجه به گستردگی دانشگاه آزاد در سراسر کشور، حضور این دانشگاه در گسترش عرصه پژوهش، نقشی غیر قابل انکار در توسعه و آبادانی ایران خواهد داشت. بدون تردید رفتار تبعیض آمیز آمیز وزارت علوم با دانشگاه آزاد نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی به نوعی بی‌عدالتی در حق دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود که نیازمند توجه مسئولان امر است.

وی درباره پیش‌‌بینی درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی متذکر شد: با توجه به طرح‌‌های برون دانشگاهی و فعالیت‌‌های مختلفی که در زمینه توسعه صنعت کشاورزی و ارتباط با صنایع مختلف کوچک و بزرگ در سطح استان داریم 10 درصد از بودجه کل استان را پیش‌‌‌‌بینی کردیم که از بخش درآمدهای غیرشهریه‌‌ای باشد؛ البته با وجود تعیین این سهم از درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌ای در بحث بودجه، درصددیم تا با توجه به ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در استان این میزان را به حداکثر ممکن افزایش دهیم تا علاوه بر توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت در زمینه کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌‌‌ای هم پیشتاز باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024036

وب گردی

وب گردی