مهندسان یک تراشه چشمک زن از چشم انسان را برای تست داروها تولید کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهندسان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً یک دستگاه کوچک به شکل چشم را توسعه دادند که به عنوان سکوی آزمایش دارو استفاده خواهد شد.

این محصول برای پر کردن خلأیی در صنعت پزشکی ایجاد شده که فاقد درمان‌های کافی برای وضعیت چشمی به نام بیماری خشکی چشم (DED) است.

بیماری خشکی چشم یک بیماری دائمی است که در آن چشم به‌طور مداوم قادر به تولید اشک کافی نیست. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند مجبور هستند برای محافظت از چشمان خود در برابر آسیب دائمی مرتباً از قطره چشم استفاده کنند.

مهندسین اظهار کردند که تعداد معدودی از درمان‌های دارویی برای DED تأیید شده‌اند و این مسئله تا حدودی به دلیل دشواری الگوسازی چشم انسان جهت آزمایش‌ها است.

این دستگاه سخت‌افزاری کوچک دارای یک پلک چشمک زن و یک داربست متخلل است که از پرینت سه بعدی برای رشد سلول‌های چشم انسان استفاده می‌کند.

پلک مکانیکی از ژلاتین ساخته شده است و از اشک مصنوعی به عنوان اشک طبیعی استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها در نهایت الگویی از چشم انسان را تشکیل می‌دهد که می‌تواند برای آزمایش درمان‌های بالقوه DED استفاده شود و راه را برای گزینه‌های درمانی بهتر که از سلامت چشم محافظت کرده، هموار می‌کند.

خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

حساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا (معمولاً با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود) از علائم خشکی چشم هستند. پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند.

در بعضی بیماران گاهی خشکی زیاد چشم باعث تحریک بیش از حد جزء آبکی اشک شده و منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024038

وب گردی

وب گردی