جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و جهان اسلام است/ مگر می‌شود ایران، نماینده‌ای برای دریافت جوایز علمی نداشته باشد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مگر می‌شود ایران بزرگ و توانمند در جهان اسلام، نماینده‌ای برای دریافت جوایز علمی نداشته باشد؟ معیارها، شاخص‌ها و ضوابط باید همیشه رعایت شده و تحت هیچ شرایطی مخدوش نشود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیته سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) سبه ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند شکل‌گیری، اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو برای برگزاری هر چه بهتر این جایزه توسط صفاری‌نیا ارائه شد. در این گزارش با اشاره به این موضوع که این جایزه بر اساس داوری چهار کمیته علمی هفت نفره اعطا می‌شود، این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که در ساختار اجرایی این جایزه تلاش شده نمایندگان همه کشورهای اسلامی حضور داشته باشند.

در بخش دیگری از این گزارش و در تشریح معیارها و ضوابط اعطای جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) هم مواردی مانند نو بودن، تابعیت یکی از کشورهای اسلامی، نقش دستاورد علمی در حل مشکلات جوامع اسلامی و غیره مورد اشاره قرار گرفت.

دریافت بیش از هزار طرح در موضوعات مختلف

در ادامه این گزارش با اشاره به دریافت بیش از هزار طرح در موضوعات مختلف به‌عنوان نامزد دریافت جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص)، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در حاشیه مراسم اهدای جایزه با موضوعات متنوع علمی هم مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش مربوط به نحوه تأمین مالی این جایزه نیز بر این نکته تأکید شد که منابع مالی جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) از منابع دولتی تأمین نمی‌شود و این منابع کلاً توسط نهادهای غیردولتی علاقه‌مند به علم و فناوری این جایزه تأمین می‌شود.

پس از ارائه این گزارش ظهور از اعضای کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) در سخنانی گفت: در اهدای این جایزه سعی شده محدودیت‌ها به حداقل برسد. معیار و شاخص اصلی افراد برگزیده، ارتباط علمی آنها با کشورهای اسلامی است.

عضو کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: برای جا افتادن و کسب اعتبار بیشتر جایزه باید چند دوره از آن برگزار شود. با توجه به نظرات ارائه شده در مورد این جایزه، جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) می‌تواند به اعتباری معادل جایزه نوبل برسد. یکی از شاخص‌های اصلی دیگر اعطای جایزه، مسئله‌محور بودن و تلاش برای حل مشکلات جامعه جهانی است.

سعید سهراب‌پور از اعضای کمیته سیاست‌گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز تصریح کرد: تلاش شده این جایزه اتحاد اسلامی را تقویت کند.

بیت‌الله‌زاده رئیس کمیته نانوفناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) خاطرنشان کرد: در جوایز علمی بین‌المللی مانند جایزه نوبل به‌وضوح مسلمین مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. برای حفظ اعتبار جایزه پیامبر اعظم (ص) تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط، نادیده قرار گیرد. خوشبختانه افراد انتخاب شده در این چهار دوره از نظر تقید به اسلام در حد قابل قبولی بوده‌اند.

دیناروند: جایزه پیامبر اعظم (ص) از عوامل حفظ مرجعیت علمی ایران است

دیناروند رئیس کمیته زیست‌فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) تأکید کرد: بدون تردید پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور یکی از نقاط افتخار ماست. با توجه به وسعت و جمعیت کشورمان، سهم ایران در تولید علم در جهان قابل‌توجه است. جایزه پیامبر اعظم (ص) یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ مرجعیت علمی ایران است.

رئیس کمیته زیست‌فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) گفت: متأسفانه آن اندازه که دانشمندان مسلمان با دانشمندان غربی کار می‌کنند، نسبت به همکاری با یکدیگر تمایل ندارند. تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط و معیارها مخدوش شود.

طبیعی از داوران جایزه نیز تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد ایجادکننده جایزه بین‌المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) حتماً باید حمایت و نظارت خود در این زمینه را ادامه دهد. هر چه بیشتر فضای رقابت علمی ایجاد شود، پیشرفت علمی هم شتاب خواهد گرفت.

در ادامه جلسه، صفارنیا نیز گفت: براساس نظر یکی از مورخین جوایز علمی بین‌المللی، جایزه پیامبر اعظم (ص) در 10 سال آینده در جمع چند جوایز علمی معتبر جهانی قرار خواهد گرفت. همان‌گونه که ورزش قهرمانی لازم است باید برای قهرمانان و مدال‌آوران علمی هم حمایت‌های ویژه در نظر گرفته شود.

عاملی: شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه توان از جایزه پیامبر اعظم (ص) حمایت می‌کند

عاملی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ان‌شاءالله این جایزه که به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) متبرک است، منشأ خیر باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه توان از این جایزه حمایت می‌کند و اگر نیازی به اصلاح اساسنامه باشد حتماً انجام می‌شود. طی 20 سال اخیر سطح علم و فناوری خیلی تغییر کرده و پیچیده شده است.

عاملی با اشاره به دشواری کار علمی گفت: این پیشرفت‌های علمی؛ داوری و اهدای جایزه در حوزه علم را دشوار کرده است.

وی با اشاره به فضای مجازی و پیشرفت‌های آن افزود: باید دایره علم و فناوری گسترده شده و فضای مجازی را هم شامل شود. جایزه علمی هم به گیرنده و هم به دهنده جایزه اعتبار می‌بخشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به نظرات ارائه شده در مورد جایزه پیامبر اعظم (ص) گفت: این نظرات مایه خرسندی است و نشان می‌دهد این جایزه قابلیت دارد به یک نهاد معتبر بین‌المللی تبدیل شود. باید در مورد جایزه بین‌المللی پیامبر اعظم (ص) بیشتر تبلیغ شود تا همه جهان این جایزه را بشناسند. برخوردها با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی باید یکسان باشد و نباید به دلیل آنکه جایزه پیامبر اعظم (ص) بین‌المللی است، دانشمند ایرانی مورد بی‌توجهی قرار گیرد. بدیهی است فرایند داوری مبنا و پایه غیر قابل مخدوش همه قضاوت‌هاست و در این جهت همه استانداردها علمی جوایز بزرگ باید رعایت و بر تنوع بین‌المللی جایزه تأکید شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مگر می‌شود ایران بزرگ و توانمند در جهان اسلام، نماینده‌ای برای دریافت جوایز علمی نداشته باشد؟ معیارها، شاخص‌ها و ضوابط باید همیشه رعایت شده و تحت هیچ شرایطی مخدوش نشود. جایزه بین‌المللی پیامبر اعظم (ص) نماد و پرچم بزرگ توانایی علمی ایران و جهان اسلام است.

عاملی با اشاره به ترکیب هیئت داوران این جایزه گفت: باید حداکثر درصد داوران غیر ایرانی باشد تا بعد بین المللی جایزه مخدوش نشود. جایزه پیامبر اعظم (ص) تلاش دارد علم را در جهان پیشرفت دهد. گزارش دانشگاه های غربی از وضعیت علم و فناوری در ایران هر چند ابعاد مغرضانه داشت؛ اما نشان داد پیشرفت علمی و فناوری کشور یک واقعیت است و بر سهم 2.7 درصد تولید علم ایران در جهان تاکید کرد. هر کمکی که بتوانیم به این جایزه انجام می‌دهیم و از شما هم درخواست می‌کنم شورا را یاری کنید.

وی با اشاره به تصویب بیش از 2 هزار مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از این تعداد حدود 85 سند راهبردی است و از این 85 سند 3 سند نقشه جامع علمی، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اسناد بنیادین هستند. شما باید با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ما را در به‌روزرسانی این ابعاد کمک کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024044

وب گردی

وب گردی