اختیاراتم «خوب» است و روابط خوبی با روحانی دارم

معاون اول رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران وضعیت دولت را خوب خواند و گفت: اختیارات من خوب است و روابط خوبی با آقای روحانی دارم.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز چهارشنبه 16 مرداد با حضور در حیاط دولت در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت دولت خوب است؛ اختیارات من خوب است و روابط خوبی با آقای روحانی دارم.

جهانگیری درباره رای هیات عالی حل اختلاف خاطرنشان کرد: مشکلی وجود ندارد و دولت می تواند هر زمان که نیاز باشد و تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه کند.

جهانگیری در واکنش به این سوال که گفته می‌شود ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از حسن روحانی برای حضور در اجلاس «گروه هفت» دعوت کرده است، گفت: این سوال را از دفتر رییس جمهور بپرسید.

معاون اول رییس‌جمهور درباره رویکرد دولت برای افزایش حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مهمترین راهبردهای دولت در بخش سیاست داخلی برگزاری انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته باید زمینه رقابت همه جریان‌ها به وجود آید و همه جریان‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ ما تلاش می‌کنیم چنین شرایطی را فراهم کنیم.

وی درباره نظر هیات حل اختلاف قوا درباره اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک ساله دولت به مجلس در مردادماه هر سال، اظهار داشت: در این موارد اختلافی، رهبر انقلاب هماهنگ کننده سه قوه هستند و هیات حل اختلاف قوا نیز به بررسی اختلاف می‌پردازد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من فکر می‌کنم در این زمینه مشکلی نداریم و دولت هر زمانی نیاز باشد و خودش تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه می دهد. طبق قانون یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند، ولی ما همواره به مجلس گزارش ارائه خواهیم داد.

جهانگیری درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است و در بودجه، گیرهای جدی وجود دارد. بودجه طی سنوات گذشته با مشکلات عدیده روبرو شده و باید هم در زمینه منابع و هم مصارف اصلاحات جدی اتفاق بیفتد.

جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می شود حدود یک‌هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، اظهار داشت: کل کسری بودجه در بدترین حالت یک دهم این عدد نیست و این نشان می دهد که می‌توان با اصلاح ساختارها حتی کسری بودجه را هم از منابع کشور تامین کرد.

وی ادامه داد: این تصمیمات ساده نیستند و نمی‌توان در یک یا چند جلسه درباره آن ها تصمیم گیری کرد. جوانب متعددی دارد و آثار آن بر زندگی مردم، رشد اقتصادی، تورم و کار فعالان اقتصادی باید بررسی شود که زمان‌برخواهد بود اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار دارد و شورای عالی اقتصاد مقاومتی مصمم به تصمیم گیری است.

جهانگیری با اشاره به واقعیت وجود کسری بودجه گفت: با توجه به شرایط موجود امسال منابع و مصارف بودجه سازگار نیست، منابع کاهش پیدا کرده است که باید راهکاری پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در جلسه سال گذشته شورای عالی سه قوه وقتی برداشت از صندوق به ۳۲ درصد رسید؛ مصوبه ای ارائه شد که حدود پنج میلیارد دلار وصولی صندوق در سال ۹۶ به عنوان منابع صندوق هزینه نشود و برای شرایط سخت سال های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه امسال اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی داده شده است، گفت: دولت تاکنون از آن استفاده نکرده و هم دولت و هم بانک مرکزی معتقد است نحوه استفاده از این منابع نباید به تورم دامن بزند و در این زمینه حساس است.

وی افزود: ما می‌توانیم اوراق اسلامی منتشر کنیم و از منابع مردم برای تامین کسری قرض بگیریم و این راهکارها در اختیار دولت قرار دارد و امیدوارم در زمان تصمیم‌گیری دغدغه امکان افزایش نقدینگی و تورم لحاظ شود که این اتفاق نیافتد.

جهانگیری درباره عملکرد دولت و تاثیر آن بر پایگاه رای جریان اصلاح‌طلب که عمده حامیان روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند، گفت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایط بررسی کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: گاهی تحلیل ها به گونه ای است که گویی ما شرایط عادی هستیم. درباره خود من برخی به سخنان سال ۹۵ و ۹۶ را مبنی بر تورم تک رقمی و رشد اقتصادی استناد می کنند، در حالی که این اتفاقات رخ داده است اما شرایط دیگری رخ داده است که به دلیل حساسیت دشمن نمی‌توان چندان آن را باز کرد و گفت که چه اتفاقی روی داد که ثبات و آرامش کشور متلاطم شد.

وی افزود: یکی از مواردی که راجع به من گفته می شود می‌آیند و برخی صحبت‌هایی که من در سال ۹۶ و ۹۵ داشتم می‌گویند که شما گفتید که تورم را تک رقمی کردیم و اقتصاد را راه می‌اندازیم؛ ما این کار را کردیم و تورم تک رقمی شد، اگر کسی تردید دارد بگوید که آن موقعی تورم دو رقمی بود و دلیل بیاورد.

جهانگیری ادامه داد: اینکه شرایط دیگری برای کشور رقم خورد نمی‌توانیم به دلیل حساسیت دشمن، خیلی آن را باز کنیم و چه اتفاقاتی افتاد که که ثبات و آرامشی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، دچار تلاطم شد؛ استدلال های قوی در این باره وجود دارد که عمدتا مربوط به رعایت حال، زندگی مردم و رعایت حال کشور در مقابله با این جنگ اقتصادی است.

کد خبر: 1024068

وب گردی

وب گردی