برگزیت بی‌توافق به امنیت انگلیس ضربه خواهد زد

رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس نسبت به کاهش ابزارهای کلیدی مبارزه با تروریسم در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون توافق با بروکسل، ابراز نگرانی کرد.

ب گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «نیل باسو» فرمانده پلیس ضد تروریسم انگلیس هشدار داد در صورت وقوع برگزیت بدون توافق، امنیت این کشور به خطر می‌افتد و هیچ برنامه‌ریزی و آماده‌سازی نمی‌تواند این خطر را برطرف کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ باسو که معاون رئیس پلیس «اسکاتلند یارد» محسوب می‌شود گفت در آن صورت، ابزارهای کلیدی در مبارزه با جرم و جنایت ممکن است از دسترس خارج شده و جایگزین‌های آن‌ها نیز به همان خوبی عمل نکنند.

او با اشاره به این‌که افزایش تعداد پرسنل پلیس و سرویس‌های امنیتی نیز برای مبارزه با تروریسم کافی باشد، بیان داشت: «می‌توانیم از آن‌ها (اثرات آسیب‌ها) بکاهیم اما سیستم‌های [جایگزین] کندتر خواهند بود. آن سیستم‌ها و ابزارها به دلایل موجهی در اتحادیه اروپا توسعه یافته بودند. آن‌ها خیلی خوب بودند. ما فقط در اشتراک‌گذاری اطلاعات بیومتریک ثبت‌نام کرده بودیم».

وی افزود: «در شرایط خروج بدون توافق، همه آن‌ها را از دست می‌دهیم. باید آن را دوباره مورد مذاکره قرار دهیم».

سه اقدام مهم در این زمینه که ممکن است در انگلیس با محدودیت مواجه شوند، شامل دسترسی سریع به اطلاعات و داده‌های از طریق پایگاه داده سیستم اطلاعاتی «شینگن» ۲، اسامی ثبت‌شده مسافران و توانایی در استفاده از حکم‌ بازداشت اروپایی هستند.

باسو گفت: «به‌عنوان کسی که کلاه رهبری پلیس را بر سر دارم [می‌گویم] همچنان نگرانی عمیقی وجود دارد. آسیب‌هایی به امنیت ما وارد خواهد شد که نمی‌توانم مقیاسی برایش تعیین کنم».

وی در خصوص وظایف مقامات انگلیسی نسبت به اجرای برگزیت گفت: «اولین مسئولیت آن‌ها تأمین امنیت مردم است. فکر می‌کنم آن‌ها کاملاً می‌دانند چه کارهایی لازم است که انجام شود».

باسو در این باره گفت:‌ «کارهای زیاد هست که می‌توانیم انجام دهیم اما به خوبی سیستمی که [در اتحادیه اروپا] توسعه داده شد نخواهد بود و ما می‌خواهیم ان سیستم‌های خوب پابرجا بمانند».

برگزیت بدون توافق به‌معنای بازگشت سیستم هشدار اینترپل و اتکای انگلیس بر قرارداد اروپایی استرداد متعلق به سال ۱۹۵۷ است که ممکن است بازگرداندن متهمین را سال‌ها به تعویق بیندازد. در حالی که حکم بازداشت اروپایی این زمان را به ۶ هفته می‌رساند.

او ضمن اشاره تلویحی به سخنان نژادپرستانه و تحریک‌آمیز «بوریس‌ جانسون» نخست وزیر جدید انگلیس گفت: «درخصوص اظهارات فردی خدمت‌گزاران به جامعه نظری نمی‌دهم. در خصوص این‌که باید همگی مراقب آن‌چه به صورت عمومی بیان می‌کنیم، منظورم را رسانده‌ام».

کد خبر: 1024114

وب گردی

وب گردی