انقلاب حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: انقلاب همه چیز را متحول کرد حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، ویژه‌برنامه «کتاب خبرنگار» به مناسبت روزخبرنگار با رونمایی از کتاب «اخلاق حرفه‌ای در رسانه از منظر قرآن» با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی امور بین‌الملل و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، چهارشنبه ۱۶ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

محمدی: راه‌اندازی مدرسه تخصصی رسانه‌های نو در فرهنگ‌سرای رسانه

در ابتدای این نشست مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه، ضمن خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها رعایت کرده‌ایم، نوع تعامل و نگاهی است که ما و همکاران‌مان در سازمان فرهنگی هنری به حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری داریم.

وی افزود: ما در طول این سال‌ها و به ویژه در یکی دو سال اخیر و مدیریت جدید سازمان، نوع ارتباط و مواجهه‌مان با رسانه‌ها مبتنی بر تعامل، مدارا و یک ارتباط منطقی بوده است.

محمدی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری هرجا که با نقدی مواجه شده و موضوعاتی که حتی خیلی اندک منصفانه هم نبوده، روش ما و روش ارتباطی ما آگاهی‌بخشی، تعامل مناسب و ارائه توضیح بوده است. هیچ‌گاه ما در هیچ مواجهه‌ای با عزیزانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کردند دچار جدل یا نگاه‌هایی که در برخی از روابط عمومی‌ها وجود دارد نشدیم.

وی افزود جالب است بدانید بخش مهمی از همکاران در سازمان فرهنگی هنری یا هم اکنون در رسانه‌ها مشغول فعالیت هستند یا سبقه رسانه‌ای دارند و این خیلی موضوع پراهمیتی است از این بابت که سازمان فرهنگی هنری را به یک سازمان رسانه فهم تبدیل می‌کند و می‌داند که در مواجه و در عمل با رسانه چگونه عمل کند. این یک افتخاری است که ما به آن می‌بالیم.

محمدی بیان کرد: نگاهی که در فرهنگ‌سرای رسانه داریم این است که یک انقلاب آموزشی در ‌آن اتفاق بیافتد و هدف تاسیس این فرهنگ‌سرا به عنوان محملی برای رشد موضوع رسانه در کشور است. به همین منظور در حال انجام آخرین مراحل تعاملات و پیگری‌ها هستیم تا اینجا مدرسه تخصصی رسانه‌های نو با همکاری همه دستگاه‌ها، نهادها و رسانه‌هایی که همیار ما هستند، شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: در این فضای تغییرات فرهنگی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با ابزارها، نگاه‌ها و امکانات نو در حوزه رسانه مواجه هستیم و ضروری است که خودمان را برای این موضوع تجهیز کنیم و ان‌شالله در هفته‌های آتی این اتفاق در فرهنگ‌سرای رسانه خواهد افتاد.

اوحدی: انقلاب همه چیز را متحول کرد حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است

در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در دنیای شیشه‌ای که همه چیزش شفاف است و شاهد پیشرفت سنگین تکنولوژی هستیم، باید بدانیم این شرایط ماموریت خبرنگاران را که سخت بود سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: جایگاه خبرنگار با مسئولیت‌های دیگر تفاوت جدی دارد. اینکه می‌گویند شغل خبرنگار با باید جزو مشاغل سخت در نظر گرفته شود واقعیت است. یک پزشک یا مهندس و... مکان فعالیتش، ساعت و ابزار کارش تعریف شده است. اما خبرنگاری شغل سخت و خطیری است که هیچ کدام‌ از این محدودیت‌ها را ندارد. نه زمان مشخص، نه مکان مشخصی دارد و نه واقعا ابزاری در اختیارش هست. اما خبرنگاری یک ویژگی دارد که بقیه مشاغل ندارند و آن قلم خبرنگار است. اثر نفوذ کلام، بیان و نگارش خبرنگار از چاقوی جراحی دکتر به مراتب بیشتر است.

اوحدی خاطراتی از شهدای منا و شهید خبرنگار سید حمیدرضا حسینی تعریف کرد و در ادامه گفت: انقلاب همه چیز را متحول کرد ه است حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است. امروز یک مسئولیت و رسالت سنگینی بر دوش خبرنگار است. ان‌شالله خدا به ما توفیق دهد که وظیفه سنگینی که خبرنگاران متعهد با مسیر جدید که به روی خبرنگاران باز کردن را درک کنیم، شناخت پیدا کنیم و عمل کنیم.

اوحدی در مورد اهمیت خبرنگاران در جامعه گفت: خبرنگار حلقه واسطه بین مردم و مسئولان هستند. در جریان پیدا کردن پیکر پاک شهدای منا، که یکی از خبرنگاران بااخلاق، آقای حسینی هم در آنجا شهید شدند، اگر خبرنگاران و ارتباط موثر آنها با رسانه‌ها و مردم نبود، معلوم نبود فرایند جست‌وجو و تحویل پیکر شهدای ایرانی، به چه شکل پیش می‌رفت.

در ادامه مراسم جعفر حاجی کریم نظری مدیر انتشارت نظری با تبریک روز خبرنگار و یادآوری نام محمود صارمی شهید خبرنگار گفت: آموزه‌های اسلامی به غیر از چهارچوبی‌هایی که برای یک خبرنگار تعریف می‌شود، دستور عمل رفتاری و عملی هم برای آن بیان کرده است. انتشارات نظری ده‌ها کتاب در ارتباط با استکبار شناسی، دشمن شناسی و رسانه منتشر کرده است.

وی افزود: یکی از این کتاب‌هایی که به خوبی هم احادیث و هم آیات را بحث و کالبد شکافی کرده، کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» اثر دکتر غلامی است. این نویسنده خودشان خبرنگار هستند مدیر شبکه ۴ بودند، مدیر کل سیاسی صدا و سیما بودند، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما هستند و نویسنده این کتاب وزین هستند.

غلامرضا غلامی‌ابرستانی نویسنده کتاب گفت: دلیل اصلی اینکه من رفتم سراغ این موضوع و آن را نوشتم این بود که من ۲۰ سال کار رسانه‌ای کردم و در دانشگاه تدریس می‌کنم، دیدم ما همه‌چیز به دانشجویان یاد می‌دهیم. روش مدیریت افکار عمومی، ارتباط سیاسی، تکنیک‌های خبری و... اما یاد نمی‌دهیم که چطور خودتان به صورت اتوماتیک‌وار خطوط قرمزی را رعایت کنید تا اخلاق در حوزه کاری رعایت شود. به دنبال این موضوع بودم که دیدم منبعی وجود ندارد که به دانشجوها بگویم فلان کتاب را بخوانید. رفتم سراغ اینکه اثری را خلق کنم. قانون نمی‌تواند به رسانه‌چی کمک کند باید خودش و وجدانش کمک کند.

وی ادامه داد: برای این موضوع به سراغ قرآن رفتم و دو سال کار کردم تا آموزهای اخلاقی قرآن که در حوزه رسانه کاربرد دارد را استخراج کنم. رسانه‌ای که اخلاق را رعایت می‌کند باعث می‌شود که انصاف را رعایت کند، در مقابل ظالمان ایستادگی کند و در نتیجه باعث می‌شود فساد در جامعه کم شود. سعی کردم خیلی روان و ساده بنویسم. همچنین دانلود کتاب را در انتشارات نظری برای مخاطبان به صورت رایگان قرار داده‌ایم.

در پایان مراسم از خانواده سید حمیدرضا حسینی شهید خبرنگار منا تقدیر شد. همچنین از کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» رونمایی شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024118

وب گردی

وب گردی