سیر تا پیاز تولید آسفالت/ ماجرای گرانی آسفالت چه بود؟

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، سیر تا پیاز تولید آسفالت از سوی کارخانه‌های شهرداری تهران را تشریح کرد و به بیان علت برخی گلایه‌ها پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران عصر امروز در نشستی خبری با رسانه‌ها، گفت: ۲۷ سال است که در شهرداری تهران فعال هستم و همه این زمان را در معاونت فنی و عمرانی بوده‌ام.

وی ادامه داد: ما در حوزه شهرداری تهران در پنجاه سال اخیر نزدیک به 800 پل مفصل ساخته‌ایم اما باید رویکردها عوض شود زیرا حتی یکی از این 800 پل قابلیت این را ندارد که شما با فرزندانتان روی آن بایستید و عکسی به یادگار بگیرید؛ آن وقت در یک کار معمولی و دم دستی می آییم به فلان هنرمند پول می‌دهیم تا دیوار این پل را کاشی کاری کند تا کمی این پل قابل تحمل باشد.

صبوری دیلمی افزود: به یک جایی رسیده‌ایم که دیگر پروژه های کوچک مقیاس برایمان اهمیت ندارد و فقط سراغ پروژه هایی رفته‌ایم که بزرگ باشد در حالی که بازدهی لازم را ندارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: چرا آنقدر یادمان برای شهدا ساخته‌ایم اما هیچ کدامش مثل آرامگاه خیام نشده است؟ این دلیلیش این است که درست نساخته‌ایم.

وی گفت: یک دروغی در دو سال اخیر مطرح شده که می‌گویند شهرداری کار عمرانی نمی‌کند در حالی که همین الان ۷۰ پروژه فعال بزرگ مقیاس داریم.

صبوری دیلمی گفت: ما یک تغییر رویکردی در حوزه کارهای‌مان دادیم. شما یعنی مردم تهران پول داده‌اید ما رفتیم سه کارخانه آسفالت سازی ساخته‌ایم که ظرفیتشان در هر ساعت ۲۵۰ تن است یعنی هر ساعت می‌توانیم ۷۵۰ تن آسفالت تولید کنیم.

شما یعنی مردم تهران پول داده‌اید ما رفتیم سه کارخانه آسفالت سازی ساخته‌ایم که ظرفیتشان در هر ساعت ۲۵۰ تن است یعنی هر ساعت می‌توانیم ۷۵۰ تن آسفالت تولید کنیم

وی ادامه داد: اگر این سه کارخانه تنها 10 ساعت کار کنند روزی ۷۵۰۰ تن می‌شود؛ اول سال ۹۷ یک نامه ای به دست ما رسید که نوشته شده بود ما آسفالت را کمتر از تنی ۵۱۰ هزار تومان نمی‌فروشیم و من همان روز به همه معاونت‌ها نامه زدیم که آسفالت نخرید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: چرا این نامه نگاری را کردم؟ چون آسفالت تولید خودمان تنی ۲۹۰ هزار تومان قیمت تمام شده‌اش بود و اگر آن روزی آن نامه انجمن آسفالت سازی را قبول می کردم امروز باید آسفالت را تنی یک میلیون می‌خریدیم.

وی افزود: روزی که معاون شدم در هر سه کارخانه فقط 100 تن قیر وجود داشت اما دستور خرید قیر دادم و گفتم باید روزی ۳ هزار تن آسفالت پخته شود؛ آن روز دستور دادم آسفالت تولید شود و به مناطق رایگان داده شود چون اگر این کار را نمی‌کردم باید مناطق پول نزول می کردند و این یعنی تازه اول مشکلات ما بود.

صبوری دیلمی ادامه داد: شما به عنوان شهروند تهران به من بگویید آیا منطقی است من آسفالت تولید نکنم به جایش سه برابر قیمت با پول خود شما شهروندان آسفالت بخرم؟ شما آنوقت به من نمی‌گفتید چرا پول‌های ما را حیف و میل کردید؟

صبوری دیلمی گفت: امروز برای اولین بار در تهران می‌گویم که ما هیچ وقت برای لکه گیری چاله و چوله ها یک میلیون تن آسفالت نریخته‌ایم. شاید برای ساخت آسفالت زیاد ریخته‌ایم اما برای ترمیم هیچ وقت آنقدر آسفالت نریخته‌ایم.

وی ادامه داد: آسفالتی که امروز می‌ریزیم به قیمت اول سال ۹۶ بوده است یعنی زمانی که دلار ۳ هزار تومان بود و قیر تنی ۸۰۰ هزار تومان بوده است؛ صرفه جویی امسال ما در این یک میلیون تن آسفالت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

اول سال ۹۷ یک نامه ای به دست ما رسید که نوشته شده بود ما آسفالت را کمتر از تنی ۵۱۰ هزار تومان نمی‌فروشیم و من همان روز به همه معاونت‌ها نامه زدیم که آسفالت نخرید

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: ما آسفالت‌هایی که می‌تراشیم در گود آبعلی می‌ریزیم و ۴۰ کیلومتر هم پول باربری می‌دهیم تا به آن محل حمل کنند؛ در حالی که اینها شن و ماسه است و جز اموال کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از سال گذشته دستور دادیم این تراشه آسفالت دور ریخته نشود و قرار است بازیافتی کنیم و جالب است که از همین رهگذر ۷۰ میلیارد تومان سود کرده ایم و صرفه‌جویی کرده‌ایم.

صبوری دیلمی گفت: اما یک دروغ دیگری هم وجود دارد که می گویند ما از خصوصی‌ها آسفالت خریداری نمی‌کنیم که این هم اشتباه است زیرا ما همین الان برای پروژه یاسینی خودمان از شرکت‌های خصوصی آسفالت خریداری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: حالا به این نکته هم توجه کنیم که ما در یک سال کلا یک میلیون تن آسفالت نیاز داریم و حتی اگر همه این را از خصوصی‌ها هم بخواهیم خریداری کنیم با وجود پنجاه کارخانه سهم هر کارخانه بیست هزار تن می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: ما مقاومت کردیم برای اینکه تولید داخلی داشته باشیم برای همین امروز به جای ۵۰ هزار تومان ابتدای سال ۹۷ آسفالت را به قیمت ۳۳۰ هزار تومان آن هم یک و نیم سال پس از آن نامه تهدید آمیز خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما پروژه گیشا که یکی از پروژه‌های مهم شهر تهران است را کمی بازنگری کردیم و موفق شدیم ۵۵ میلیارد پروژه را ارزان تر کنیم آن هم در یک پروژه ۲۰۰ میلیارد تومانی.

صبوری دیلمی گفت: چرا تا می آییم کمی صرفه جویی کنیم و به نفع تهران و شهروندانش عمل کنیم سریع داد بخش خصوصی در می آید و می‌گویند کارگران بیکار شدند.

چرا تا می آییم کمی صرفه جویی کنیم و به نفع تهران و شهروندانش عمل کنیم سریع داد بخش خصوصی در می آید و می‌گویند کارگران بیکار شدند

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: یک میلیون و سیصد هزار متر مربع روکش آسفالت در تهران انجام دادیم که حدود ۳۴۰ هزار تن آسفالت در این مدت ریخته شده است البته کمی عقب نسبت به برنامه ریزی هستیم؛ این در حالیست که ۳۷ هزار نقطه شهر تهران را هم که روکش شده است را در نقشه ثبت کرده‌ایم و بخواهید به شما نشان می دهیم.

صبوری دیلمی گفت: امروز وضعیت آسفالت تهران اصلا خوب نیست اما قول می دهم اگر همین روال را ادامه بدهیم پایان سال ۹۹ وضعیت آسفالت تهران خوب خواهد شد.

وی افزود: ما اصلا قبول نداریم که نسبت به گذشته کم کار شده ایم؛ امروز با ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی کار ساخت و سازها را ادامه می دهیم و جالب است همین الان پروژه بروجردی و گیشا و خیلی های دیگر کارشان را ادامه می‌دهند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: این را هم بگویم که یکی از دلایلی که مردم فکر می‌کنند کار نمی‌کنیم این است که این روزها ما کمتر مردم را حین کارهای عمرانی اذیت می‌کنیم و کمتر برایشان مشکل ایجاد کرده‌ایم.

صبوری دیلمی گفت: چندی قبل اتفاق بدی در پارکینگ پردیس سینمایی ملت آن هم به دلیل نبود جای پارک افتاد از آن به بعد رفتیم و بررسی کردیم دیدیم زیر پل نیایش در کردستان حدود 10 هزار متر فضای خالی داشتیم که تبدیل به یک انباری شده بود و همه این خاک و وسایل را مجانی برداشتیم و ظرف یک هفته 10 هزار متر پارکینگ ایجاد کردیم که امروز حدود ۳۰۰ پارکینگ به آنجا اضافه شده است.

وی گفت: نور افکن نصب کرده ایم، آسفالت کرده ایم و جالب است امروز برای آن محدوده بیمارستان رجایی و سینما ملت پارکینگ ایجاد کرده‌ایم و همه این کارها رایگان برایمان در آمد و حتی یک ریال هم پول نپرداختیم چون به توان داخلی خودمان اتکا کردیم.

صبوری دیلمی گفت: روزی که به پروژه استاد معین وارد شدم به دلیل رکود، اجرای پروژه علفهای آنجا رشد کرده بود اما امروز این پروژه از برنامه خودش هم جلو افتاده است و اقدامات خوبی انجام می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تصریح کرد: اواخر امسال اخبار خوبی در حوزه ساخت و ساز و حوزه معاونت فنی و عمرانی به شهروندان تهران خواهیم داد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024133

وب گردی

وب گردی