تربیت دانش‌آموزان در راستای عملیاتی کردن تئوری‌های سیاسی ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: سیر تمدن غرب، جوهره سیاست را قدرت می‌داند؛ اما اگر تأملی کنیم، شاید بهتر باشد جوهره سیاست را تربیت بدانیم و به تبع آن می‌توان به سمت قدرت حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم افتتاحیه نخستین دوره المپیاد سیاست‌گذاری با محوریت چالش حل مسائل کلان کشور در حال برگزاری است. این المپیاد به همت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف و مؤسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف ویژه دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم و یازدهم برگزار می‌شود.

مهدی فاتح‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبیین مفهوم سیاست برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در نخستین دوره المپیاد سیاست‌گذاری اظهار کرد: یونان قدیم با توجه به سلسله فیلسوفان برجسته از جمله سقراط، افلاطون و ارسطو جایگاه ویژه‌ای در تمدن جدید غرب دارد؛ اما ارسطو، سیاست را به‌گونه‌ای تعریف می‌کند که متفاوت از تعاریف امروز است. او انسان برجسته‌ای بوده؛ اما قرار نیست تمام صحبت‌هایش را پذیرفت و نقد نکرد.

وی ادامه داد: داستان معروفی است که از نابودی یک پل در روستایی حکایت می‌کند؛ عاقلان ساعت‌ها و روزها جلسه می‌گذارند تا بحران را حل کنند؛ اما دیوانه‌ای به رود خروشان می‌زند و از آب رد می‌شود. جمله‌ای منسوب به انیشتین وجود دارد که می‌گوید: «وقتی مسئله پیچیده شد، اگر بخواهیم در چارچوب همان مسئله پیش برویم، حل نخواهد شد و شاید به پیچیدگی آن دامن زده شود.» اگر نظریات عقلا به عمل نرسد و آنها فقط و فقط نظر بدهند، فایده‌ای نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: البته تصمیم دیوانه برای خودش و فقط برای آن بار نتیجه داده؛ اما باید در نظر بگیریم کودکان و سالمندان نیز باید از رودخانه عبور کنند و حتی دیوانه نیز ممکن است هنگام بازگشت غرق شود.

فاتح راد خاطرنشان کرد: خروج از چارچوب یعنی نه نظری صرف و نه عملی صرف باشیم؛ بلکه نظر و عمل را به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. در واقع عقلا نباید اجازه دهند مسئله به جایی برسد که دیوانگان به آب بزنند. از ترکیب اهل نظر و عمل، می‌توان به راه حل بهتر و سریع‌تری رسید.

وی افزود: دشواری سیاست این است که به تنهایی نه شأن نظری و نه شأن عملی دارد؛ بلکه حلقه واسطی است که نظر و عمل را به یکدیگر پیوند می‌زند. پیچیدگی سیاست بسیار زیاد است و شاید بغرنج‌ترین امور، امر سیاستی باشد؛ چون نمی‌توان سیاستی خاص را برای تمام امور در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: سیاست‌ها در یک مجموعه ممکن است در ظاهر نامربوط باشند؛ اما در باطن با همدیگر ارتباط زیادی دارند؛ بنابراین از مجموعه سیاست‌ها می‌توان به منظومه سیاست‌ها رسید که البته امر بسیار دشواری است. سیر تمدن غرب، جوهره سیاست را قدرت می‌داند؛ اما اگر تأملی کنیم، شاید بهتر باشد جوهره سیاست را تربیت دانست و به تبع آن می‌توان به سمت قدرت نیز حرکت کرد.

فاتح راد در پایان خاطرنشان کرد: شاید برخی تصور کنند شأن نظری سیاست، حاصل خرد جمعی انسان است که به مسائل عملی واقعی در حیطه‌های مختلف وصل می‌شود؛ اما قوه دیگری در انسان، بنیادی برای سیاست است که قوه واهمه نام دارد. شأن عقل، ادراک مفاهیم کلی است؛ اما وهم انسان، سیاست‌گذار جزئی بوده و مفاهیم جزئی را درک می‌کند. اگر از دریچه درک جزئی حرکت کنیم، سیاست به سمت قدرت مرسوم حرکت کرده و ظلم و جنایت رخ می‌دهد، در حالی که اگر عقل حاکم شود، انسان کلی‌نگر شده و خود را در جزئی‌نگری خلاصه نمی‌کند و در نتیجه تربیت دیگری اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024150

وب گردی

وب گردی