دریافت وجه اضافه‌تر از قیمت کتب درسی توسط مدارس تخلف است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها مبالغی که دانش‌آموزان در مدارس دولتی و هیئت‌امنایی باید هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند مربوط به پول کتاب و بیمه است و درخواست هرگونه وجه چه اختیاری چه اجباری غیرقانونی است.

زهرا مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دریافت مبالغ اضافه‌ توسط مدارس از والدین برای ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان را تخلف دانست و تاکید کرد: اگر مدارس مبلغی بیش از قیمت مصوب از والدین درخواست ‌کنند، غیرقانونی است. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شرایطی را فراهم کرده که اولیا می‌توانند در سامانه ثبت سفارش کتاب درسی وارد شده، ثبت‌نام کنند و به راحتی کتاب‌ فرزندان خود را دریافت کنند.

او ادامه داد: عده‌ای از اولیای دانش‌ آموزان بسته به شرایط‌‌‌شان مثلا عدم دسترسی به اینترنت و ... از مدارس می‌خواهند تا کتب فرزندانشان را سفارش دهند، به همین خاطر از مدارس خواسته‌ایم تا نرخ مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی درباره نرخ کتاب‌ها را بر روی تابلوی اعلانات اطلاع‌رسانی کنند تا والدین از قیمت کتاب‌ها اطلاع داشته باشند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد وجه بیمه دانش‌آموزان مانند سال گذشته 7 هزار و 500 تومان است و اگر افزایش قیمتی داشته باشیم مهر به بعد اعلام خواهد شد و آن زمان مدارس می‌توانند از اولیا درخواست وجه داشته باشند.

به گفته زهرا مظفر تنها مبالغی که دانش‌آموزان در مدارس دولتی و هیئت‌امنایی باید هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند مربوط به پول کتاب و بیمه است و درخواست هرگونه وجه چه اختیاری چه اجباری هنگام ثبت‌نام از اولیا و دانش‌آموزان غیرقانونی است.

وی به اختصاص ساعت‌های فوق برنامه در مدارس هیئت امنایی هم اشاره کرد و گفت: مدارس هیئت‌امنایی طبق اساس‌نامه موظف هستند ساعات فوق برنامه آموزشی و پرورشی داشته باشند. ساعات این کلاس‌ها در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم مشخص است. اگر این مدارس بخواهند کلاس‌های فوق برنامه برگزار کنند هزینه کلاس‌ها پیش‌بینی می‌شود و در شورای انجمن مدرسه و اولیا و مربیان اعلام می‌شود وآن زمان اولیا می‌توانند آن هزینه‌ها را بپردازند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: به هیچ وجه کلاس‌های فوق برنامه نباید در ساعت‌های رسمی پیش‌بینی و برگزار شود. مدارس باید از شنبه تا چهارشنبه صبح تا ظهر برنامه درسی داشته باشند تا اگر دانش‌آموزی تمایلی به شرکت در کلاس‌های فوق برنامه نداشت، اجباری در کار نباشد. کلاس‌ها باید در عصر یا روزهای پنجشنبه برگزار شود و دانش‌آموزان هم به صورت اختیاری بتوانند هزینه‌ها را پرداخت و در کلاس‌ها شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024153

وب گردی

وب گردی