پرورش دام و طیور در بیمارستان‌‌‌‌‌های دام‌‌پزشکی واحد کرج/ارتباط با صنایع مختلف لبنیات‌‌سازی

رئیس دانشکده دام‌‌پزشکی واحد کرج گفت: یک سیستم فری استال بزرگی در بیمارستان نظرآباد داریم که فعال نبوده اما درصددیم تا در آینده نزدیک در زمینه تولید و عرضه لبنیات با کارخانجات مختلف وارد عمل شویم. 

سیدحامد شیرازی بهشتی‌ها رئیس دانشکده دام‌‌پزشکی واحد کرج در گفت‌‌و‌‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی ایجاد این دانشکده و فعالیت‌‌‌های آن در زمینه خدمات درمانی به دام و طیور گفت: قدیمی‌‌ترین دانشکده دام‌‌پزشکی در میان واحدهای دانشگاه آزاد، متعلق به واحد کرج بوده که از سال 64 آغاز به کار کرده است. این دانشکده ابتدا به مدت سه سال، پذیرش دانشجو تا مقطع کاردانی داشت و از سال 67 پذیرش در مقطع دکترای عمومی دام‌‌پزشکی را آغاز کرد و سابقه 30 ساله در تربیت دام‌‌پزشک دارد. حدود 5 سال است که در 4 رشته از جمله دکترای تخصصی جراحی دام‌‌پزشکی، مامایی و بیمار‌‌ی‌‌های تولید مثل‌‌‌‌ دام، بهداشت و بیماری پرندگان و انگل‌‌شناسی دام پزشکی پذیرش دانشجو دارد.

وی درباره جایگاه دانشکده دام‌‌‌‌‌پزشکی واحد کرج در میان واحدهای دانشگاه آزاد و دیگر مراکز آموزش عالی کشور افزود: دانشکده دام‌‌پزشکی واحد کرج همواره جزو رتبه‌‌‌‌‌های برتر در مجموعه دانشگاه آزاد بوده و به عنوان زیباترین دانشکده دام‌‌پزشکی در کل کشور انتخاب شده است.

رئیس دانشکده دام‌‌پزشکی واحد کرج درباره فعالیت بیمارستان‌‌‌های مرتبط به این دانشکده تاکید کرد: واحد کرج دو بیمارستان تخصصی دام‌‌پزشکی دارد که بیمارستان دام‌‌های بزرگ و پرندگان در شهرستان نظرآباد و بیمارستان تخصصی حیوانات خانگی و پرندگان زینتی در منطقه عظیمیه کرج واقع شده است. امکاناتی که در بیمارستان دام‌‌‌‌پزشکی این واحد دانشگاهی وجود دارد بی‌‌نظیر و بر مبنای تجهیزات روز دنیا بوده همچنین بیش از 40 عضو هیئت علمی تمام‌‌وقت با تخصص‌‌های مختلف دام‌‌پزشکی داریم که مشغول ارائه خدمات آموزشی، تشخیصی و درمانی در این بیمارستان‌ها هستند.

بهشتی‌ها تاکید کرد: استادان حاضر در دانشکده دام‌‌‌پزشکی واحد کرج جز استادان برتر این رشته در کشور محسوب می‌‌شوند و نام استادن این واحد دانشگاهی به عنوان برند در مجموعه دام‌‌‌‌‌پزشکی کشور شناخته شده است.

وی متذکر شد: مهم‌‌ترین وظیفه دام‌‌‌پزشکان، درمان و ارائه خدمات متفاوت در خصوص آموزش و نظارت بر نحوه نگهداری و سلامت دام بوده و نقش تعیین‌‌کننده دام‌‌پزشکان در برقراری امنیت غذایی غیرقابل انکار است.

رئیس دانشکده دام‌‌‌‌‌‌پزشکی واحد کرج درباره پرورش دام و طیور در بیمارستان‌‌‌های دام‌‌‌پزشکی این واحد دانشگاهی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پرورش دام جزو رسالت دام‌‌پزشکی نیست اما در بیمارستان دام‌‌‌پزشکی عظیمیه واحد کرج پرورش دام، اسب و پرندگان وجود دارد و مرکزی برای پرورش گاو و بخش‌‌هایی مختص به پرورش اسب همچنین دو سالن مرغداری گوشتی و تخم‌‌گذار هم داریم. همه این موارد برای فعالیت‌های آموزشی و درآمدزایی دانشگاه بوده که با توجه به سیاست افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در این زمینه وارد عمل شدیم. به این ترتیب، فعالیت‌‌‌‌های آموزشی را توسعه دادیم و در زمینه افزایش درآمدهای دانشگاه تاثیرگذار بودیم.

وی درباره چگونگی ارتباط با صنایع مختلف لبنیات‌‌سازی از طریق پرورش دام گفت: با توجه اینکه در حال حاضر، مهم‌‌ترین هدف ما در پرورش دام اهداف آموزشی است، به این عرصه ورود نکردیم اما طرح‌‌هایی را جهت ارتباط با صنایع مختلف لبنیات‌‌‌‌‌سازی به دانشگاه ارائه کردیم. در بیمارستان نظرآباد یک سیستم فری استال بزرگی داریم که مخصوص پرورش گاو شیری بوده و تا به امروز، فعال نبوده است اما درصددیم تا در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه تولید و عرضه لبنیات و ایجاد ارتباط با کارخانجات مختلف وارد عمل شویم.

بهشتی‌ها در پایان تصریح کرد: در بیمارستان نظرآباد بیش از 40 راس گاو و نزدیک به 25 راس اسب و هزار و 500 قطعه مرغ تخم‌‌گذار داریم همچنین تخم‌‌مرغ‌‌های ارگانیکی که از این مجموعه به دست می‌‌‌‌‌آید در تعاونی مصرف واحد کرج به فروش می‌‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024205

وب گردی

وب گردی