کمبود پزشک نداریم، پراکندگی و توزیع پزشکان نامتوازن است

 نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور نداریم، گفت: وجود کمبود پزشک در برخی مناطق محروم کشور به علت تمرکز پزشکان در شهر‌های بزرگ است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تعداد پزشکان موجود در کشور، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و آمار موجود، کمبود پزشک در کشور نداریم.


وی با بیان اینکه قیاس ایران با کشور‌های دیگر از حیث تعداد پزشکان درست نیست، افزود: هر کشوری استاندارد خاصی برای تعداد پزشک به تناسب جمعیت خود دارد.


خاتمی با تاکید بر اینکه برابر بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی و مجامعی که مرتبط با نظام سلامت هستند ما کمبود جدی در زمینه پزشک نداریم، تصریح کرد: کمبود پزشک در برخی مناطق محروم کشور به علت تمرکز پزشکان در شهر‌های بزرگ است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از پزشکان پس از طی مدت تعهد نقاط محروم کشور را ترک می‌کنند، گفت: توسعه باید متوازن باشد و پا به پای توسعه پزشکی باید شهر‌های مختلف نیز توسعه همه جانبه و متوازن پیدا کنند.

خاتمی بر ضرورت فراهم سازی شرایط زیست پزشکان در نقاط مختلف کشور، افزود: طبق مصوبه مجلس تحت عنوان سهمیه مناطق محروم کسانی که از آن سهمیه استفاده می کنند، برای استان یا شهر خاصی تربیت می شوند و 12 سال تعهد دارند که در آن شهر ها بمانند.

وی ادامه داد: با این مصوبه بسیاری از پزشکان از نقاط محروم کشور اکنون فارغ التحصیلان شده اند و هم اکنون به سمتی می رویم که این نقاط ، بزودی از این پزشکان با تعهد 12 سال اشباع می شوند، بنابر این نگرانی کمبود نسبی در مناطق محروم تا آینده نزدیک رفع خواهد شد. ضمن آنکه در حال حاضر، پنجاه هزار دانشجوی پزشکی داریم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما اگر می خواهیم افزایش ظرفیت هم داشته باشیم ابتدا باید بستر آن از جمله اساتید، فضاهای فیزیکی، تختهای آموزشی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی، آزمایشگاهها و غیره فراهم شود.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1024252

وب گردی

وب گردی