۲.۱ درصد دانش‌آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیادآوری مواد مخدری مانند «گل» ۷ برابر حشیش است؛ پس باید قدرت «نه» گفتن را به دانش‌آموزان بیاموزیم و اعتماد به‌نفس آنها را افزایش دهیم تا بتوانند در مقابل مصرف مواد محکم بایستند‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سردار اسکندر مومنی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر که در ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: جامعه از مسئولان انتظار دارد در درجه اول، مواد مخدر در دسترس افراد جامعه قرار نگیرد و در مرحله بعد تمام تمرکز جامعه متمرکز بر مبارزه با مواد مخدر در جامعه باشد.

وی ادامه داد: مردم انتظار دارند مسئولان، مبتلایان به مواد مخدر را دوباره به جامعه بازگردانند تا با این روش، با مواد مخدر نیز مبارزه شود. به همین دلیل اقدامات بسیاری برای پیشگیری در حوزه آسیب‌شناسی صورت گرفته است؛ اما برای مؤثر واقع شدن باید اقدامات پیشگیرانه و صیانت درونی با همدیگر همراه شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران در کنار کشوری مانند افغانستان قرار دارد که یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر در جهان است، این کشور در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ هزار تن مواد مخدر تولید کرده است.

وی بیان کرد: طرح یاری‌گران زندگی دو هفته پیش به تصویب رسید، این طرح بستری برای اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود و بسباری از وزارتخانه‌ها و نهادها در قالب این طرح قرار گرفته‌اند.

مؤمنی خاطرنشان کرد: خانواده آموزش و پرورش بسیار بزرگ است، اگر در این خانواده نسبت به پیشگیری مواد مخدر اقدام شود، بدون شک شاهد نتایج بهتری در جامعه خواهیم‌ بود. معمولاً ترویج کنندگان مواد مخدر، دانش‌آموزان را به عنوان گروه‌های هدف در نظر می‌گیرند و از این رو هر سازمانی با بهره گرفتن از آموزش در این حوزه بدون شک موفق خواهد شد.

سردار اسکندر مومنی در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح یاری‌گران زندگی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر بررسی شد و آسیب‌شناسی مواد مخدر در ۴۰ سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفت. در حوزه پیشگیری و بازدارندگی از صیانت‌های جامعه، از تمامی ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم. در ادامه از تمامی ظرفیت‌های گروه‌های مرجع و نهادها بهره می‌بریم تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در ابتدا باید مواد مخدری وجود نداشته باشد و تمامی نهادها در این راستا گام بردارند؛ اما باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد. در ابتدا مقابله با توزیع مواد مخدر و در درجه دوم پیشگیری باید در دستور کار قرار گیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار ندهیم، نمی‌توانیم موفق باشیم. طرح یاری‌گران با کمک خانواده بزرگ آموزش و پرورش پیش می‌رود. امروز تفاهم‌نامه امضا شد و دستورالعمل اصلی آن شامل اقدامات پیشگیرانه، اردوهای ورزشی و سایر موارد به عدد و رقم تدوین و از اول مهر اجرا می‌شود.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد سیاست‌گذار و نهاد هماهنگ‌کننده است که بیش از ۱۵ وزارتخانه و نهاد عضو این نهاد هستند و از تمامی کارشناسان و مشاوران در این حوزه استفاده می‌شود.

سردار مومنی اظهار کرد: از روند افزایشی شیوع مواد مخدر در مدارس جلوگیری شده است. اصرار همسالان در این زمینه بسیار مورد توجه بوده و برخی نیز تصور می‌کردند با چند بار مصرف معتاد نمی‌شوند؛ اما مصرف مواد مسیری است که بازگشت از آن دشوار خواهد بود.

وی بیان کرد: اعتیادآوری مواد مخدری مانند «گل» ۷ برابر حشیش است؛ پس باید قدرت «نه» گفتن را به دانش‌آموزان بیاموزیم و اعتماد به‌نفس آنها را افزایش دهیم تا بتوانند در مقابل مصرف مواد محکم بایستند‌.

وی در پایان تاکید کرد: ۲.۱درصد دانش‌آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند. البته این روند متوقف و آهنگ رشد آن کنترل شده است. سوداگران مرگ مواد مخدر را با شیوه و بسته‌بندی جدید ارائه می‌دهند تا نشان دهند بی‌ضرر است، به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه توسط تمامی دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1024288

وب گردی

وب گردی