مدیران آموزش‌و‌پرورش حق شکایت از خبرنگاران را ندارند/ اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن می‌گیریم

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک وجود دارد؛ خبرنگاران مانند معلمان، رسولان آگاهی‌بخش و معلمان رشد افکار عمومی هستند‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدجواد حسینی در آیین نکوداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه که در اردوگاه باهنر برگزار‌ شد، با اشاره به نقش خبرنگاران در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک وجود دارد؛ خبرنگاران مانند معلمان، رسولان آگاهی‌بخش و معلمان رشد افکار عمومی هستند‌. خبرنگاران بهترین حلقه واسط بین مردم و دولت هستند، از یک سو سیاست‌های دولت را به مردم و از سویی دیگر نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را به مسئولان منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: در آموزش‌و‌پرورش باید پیوند این وزارتخانه و دولت را هدف‌گذاری کنیم که این امر به دست خبرنگاران محقق خواهد شد. جامعه باید نسبت به آموزش‌وپرورش حساس شود. خبرنگاران می‌توانند پیوند اصلی بین صاحب‌نظران، جامعه و اولیا باشند. مهم‌تر از قدرشناسی برای خبرنگاران، این است که زمینه اتصال به سازمان‌ها را برای آنها فراهم کنیم. به مدیران اعلام کردیم به هیچ عنوان حق شکایت از خبرنگاران را ندارید. این مسائل در کارگروهی در وزارت آموزش‌و‌پرورش بررسی خواهد شد و به مراجع قضایی ارجاع داده نخواهد شد. از طرفی خبرنگاران باید کاستی‌های نظام تربیتی را به ما گوشزد کنند.

سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اقدامات ۲ ماه اخیر این وزارتخانه گفت: تلاش کردیم سند تحول بنیادین را به‌طور متوازن در نظام تعلیم و تربیت اجرا کنیم‌. این سند دارای پنج آموزه اصلی است که از جمله آنها می‌توان به آموزش چندساختی، چرخش تحول‌آفرین، تقلیل‌گرایی هویتی، عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت اشاره کرد. ۳۲ استان کشور با رویکرد بومی‌سازی، برنامه‌های این سند را بررسی کرده و به مناطق آموزشی فرستاده‌اند. چهار میز برای اجرایی سازی‌سند تحول بنیادین با حضور تمامی شرکا شامل مدیران مدارس، والدین، دانش آموزان و کارشناسان در‌نظر گرفته شده است تا برنامه‌های این سند را به‌صورت تجویزی در مدارس به اجرا برسانند.

وی بیان کرد: لایه نهادی این سند شامل تقسیم کار ملی است که بر اساس آن باید تمامی افراد در اجراسازی این سند تلاش کنند. نباید به هیچ عنوان آموزش‌های سند تحول را تحریف کنیم و باید از کوچک‌انگاری آن بپرهیزیم. ارزیابی و بهبود عملکرد داشبورد مدیریت‌ سند تحول در نظر گرفته شده است. نقاط مختلف این پیشرفت‌ها برای تحقق افراد رصد خواهد شد. ۸۲ برنامه اولویت‌دار برای اجرای سند تحول بنیادین در نظر داریم و ۴۰ برنامه اوقات فراغت با حضور چهار میلیون دانش‌آموز در حال انجام است.

حسینی افزود: ۸۰ درصد معلمان، آموزش‌های ضمن خدمت را دریافت کرده‌اند و تا مهرماه ۲ هزار پروژه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. هزار و ۴۰۰ مدرسه در جریان سیل آسیب دید که ۲۴۰ مدرسه به طور کامل تخریب شد. مدارس ۳ تا ۵ کلاسه استان کرمانشاه تا اول مهر آماده می‌شود و در این استان به صورت مشترک ۳۷۰ کلاس درس افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن می‌گیریم. از ۴۰۰ مدرسه خشتی کشور، ۱۶۷ مدرسه خشتی در سیستان و بلوچستان بود و تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ایم که در این استان مدرسه خشتی وجود نداشته باشد. تا اول مهر ۲۴ هزار مدرسه هم به بخاری هوشمند مجهز خواهند شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جدید ۱۷.۵درصد افزایش داشته و تعداد معلمان هم ۳۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اول مهر ۶۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد که ۲۰ هزار نفر جذب خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم از ۱۰ تا ۱۳ هزار حق‌التدریسی که در مدارس شاغل هستند، استفاده کنیم. همچنین ۵ هزار نیروی خدماتی در مدارس مشغول به کار خواهند شد.

وی‌ تصریح کرد: ۱۵ هزار نیرو از ۶۰ هزار نفر بازنشسته قابلیت استمرار در مدارس را دارند. ۱۰ هزار معلم ابلاغ معلم تمام‌وقت را تاکنون دریافت کرده‌اند که بخشی از تدریس ما را جبران خواهد کرد. ۲ میلیون و ۸۰ هزار ساعت با شاغلان حق‌التدریس هم تفاهم‌نامه امضا کرده‌‌ایم.

حسینی افزود: در سال‌جدید ۲۵ هزار دانشجوی فرهنگیان و ۲ هزار نیروی مخصوص استان سیستان و بلوچستان پذیرش خواهد شد. پرونده تحصیلی دانش‌آموران هم از اول مهر الکترونیکی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در برنامه‌ریزی احرایی باید آرمان‌گرایانه اندیشید و واقع گرایانه عمل کرد. اول مهر ۴۰ هزار معلم کم داریم و آرمان‌گرایانه است که این ۴۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان جذب شوند؛ اما این دانشگاه فقط ۲۰ هزار خروجی دارد؛ پس ناچاریم از معلم حق‌التدریس استفاده کنیم. ردیف اعتباری حق‌التدریس و ردیف اعتباری رتبه‌بندی معلمان متفاوت است. اعتبار رتبه‌بندی را دریافت کرده‌ایم که ۲ هزار میلیارد تومان است و البته اعتبار آرمانی نیست. در حال حاضر این اقدام صورت گرفته است و مشغول اصلاح ارقام آن هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایط کنونی که دولت با جنگ اقتصادی مواجه است، تمهیداتی در نظر گرفته شده که پاداش بازنشستگان تا آخر مهرماه پرداخت شود. حقوق دانشجومعلمان از ۸۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ‌ ۵۶۰ هزار تومان رسیده است. برای ۲۴۰ میلیارد تومان حق‌التدریس شاغلان هم کارسازی‌های لازم صورت گرفته و تا دی‌ماه پرداخت خواهد شد. ۵۰ درصد مطالبات خرید خدمت آموزشی و مدارس خارج از کشور و غیره نیز فراهم شده است.

وی تصریح کرد: ۲۶۲ نفر در مدارس نمونه دولتی و سمپاد شرکت کردند. مدارس استعدادهای درخشان مبتنی‌ بر نمره آزمون، دانش‌آموز پذیرش می‌کند؛ اما مدارس نمونه دولتی بر اساس سوابق تحصیلی و نمره آزمون دانش‌آموز پذیرش خواهد کرد.

علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه گفت: ما دو مسیر را دنبال کردیم؛ اقدامات سلبی در راستای کاهش استرس و فشار بار آموزش صورت گرفته است. برخی اقدامات ایجابی نیز طراحی شده؛ اما پس از اتفاقاتی که در فضای آموزش و پرورش افتاد، کمیته‌ای در آموزش و پرورش تشکیل شد تا این موارد را پیگیری کند. ظرفیت‌های فرهنگی و هنری تحت عنوان سرود و تئاتر با تکیه بر موسیقی محلی هم به مدارس تزریق خواهد شد. تقویت فعالیت‌های اردویی و استفاده از تشکل‌های دانش آموزی را هم در دستور کار داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید تمامی فعالیت‌های نشاط آور را در خارج از مدرسه طراحی کنیم. امیدواریم چنین برنامه‌هایی بتواند فضای مدرسه را تغییر دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024314

وب گردی

وب گردی