موقعیت علمی انگلیس پس از برگزیت به خطر می‌افتد

نخست‌وزیر جدید انگلیس قصد دارد با فرایندی جدید ارائه ویزا به دانشمندان برتر را پس از برگزیت تسهیل کند؛ اما یکی از برندگان نوبل در این‌باره هشدار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس اعلام کرد قصد دارد انگلیس را به یک ابرقدرت علمی در جهان تبدیل کند و محدودیت‌های مربوط به ویزای دانشمندان برتر را برطرف می‌کند.

او در هنگام بازدید از مرکز علمی کولهام در انگلیس اعلام کرد فرایندی سریع برای دریافت ویزای دانشمندان خارجی در انگلیس ایجاد می‌شود تا با تغییر قوانین مهاجرتی پس از برگزیت، بخش علمی این کشور رشد کند.

جانسون در این‌باره گفت: می‌خواهم سیستم مهاجرتی کشور به گونه‌ای باشد که بهترین دانشمندان جهان را به خود جذب کند.

در همین راستا نخست وزیر جدید انگلیس دستور داده تا با همکاری جامعه علمی یک فرایند جدید اعطای ویزا به دانشمندان ابداع شود. این فرایند احتمالاً در سال جاری ارائه می‌شود.

«سر اندره گیم» برنده جایزه نوبل و کاشف گرافن و دیگر دانشمندان برتر انگلیس در واکنش به این سخنان اعلام کرده‌اند خروج این کشور از اتحادیه اروپا به موقعیت آن به عنوان یکی از مراکز علمی جهان آسیب می‌زند.

او هشدار داد برگزیت وضعیت این بخش را بدتر می‌کند. گیم در این‌باره به تایمز گفت: ممکن است دولت سعی کند موانع ورود دانشمندان به انگلیس را بکاهد اما نمی‌تواند جنجالی که در نتیجه برگزیت ایجاد می‌کند را برطرف کند. دانشمندان احمق نیستند. آنها می‌دانند این جنجال غیرقابل اجتناب است.

او در سال ۲۰۱۰ میلادی به همراه کنستانتین نووسلوف برنده جایزه نوبل شد. او در این مصاحبه اعلام کرد نووسلوف از هم اکنون انگلیس را ترک کرده و در سنگاپور زندگی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024319

وب گردی

وب گردی