نگاه تخصص گرایانه دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه علوم پزشکی، گامی به سوی افق 1404

پیشتازی و افتخارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در المپیاد دانشجویان علوم پزشکی، می تواند گامی مهم برای رسیدن به افق 1404 باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یازدهمین دوره المپیاد دانشجویان علوم پزشکی روز سه شنبه (15 مرداد) با حضور ۱۸۰ گروه دانشجو در 6 حیطه در آزمون گروهی مرحله دوم این رویداد علمی، به رقابت پرداختند؛ دانشگاه‌های هزار سوم، مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی و سلامت، آموزش پزشکی، تفکر علمی در علوم پایه، مدیریت نظام سلامت و استدلال بالینی از جمله 6 حیطه این المپیاد علمی بود.

به گفته «پروین پاسالار» رئیس کمیته فنی یازدهمین المپیاد دانشجویان پزشکی، در مرحله دانشگاهی این دوره از المپیاد بیش از ۱۰ هزار دانشجو شرکت کردند که دو هزار و ۳۰۰ نفر به مرحله اول این المپیاد راه یافتند و از این تعداد حدود ۵۷۰ نفر برگزیده و وارد مرحله دوم شدند.

همچنین پنج نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران که در دومین مرحله آزمون المپیاد علوم پزشکی شرکت کرده بودند موفق به کسب 5 مدال برنز در حیطه های مختلف گروهی و انفرادی شدند؛ تعداد مدال‌های کسب شده دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در یازدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی نسبت به سال‌های قبل متفاوت بوده و نسبت به برخی از دانشگاه‌های دولتی تیپ 1 و تیپ 2، دانشگاه آزاد اسلامی در وضعیت بهتری قرار گرفته است؛ این امر منجر به انتخاب برتر دانشجویان در سال‌های آتی خواهد شد.

این موضوع نوعی افتخار برای دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است محسوب می شود و نشان می دهد که این دانشگاه، ظرفیت تربیت نخبگان و دانشمندان فرهیخته ای را در حوزه های علمی، پژوهشی و فناوری دارد. این دانشگاه در چند سال گذشته، رویکرد تخصص گرایی دانشجویان را در دستور کار خود قرار داده است و این نوع افتخارات، می تواند گامی مهم در راستای تحولات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

به همین دلیل، با چند تن از مدال آوران دانشگاه آزادی این المپیاد به گفت و گو پرداختیم تا ضمن بررسی ابعاد این المپیاد، به دغدغه ها و مشکلات آن ها گوش فرا دهیم؛ در ادامه مشروح این گزارش را خواهید خواند:

رقابت فشرده المپیادی های علوم پزشکی در مدت زمان محدود

نگارعباسی دانشجوی رشته پزشکی است که توانسته در حیطه کارآفرینی این المپیاد، مدال برنز را کسب کند کارآفرینی را جزو شلوغ‌ ترین حیطه‌ها در این دوره المپیاد می داند که شرکت کننده زیادی داشته است.

وی درباره افراد شرکت کننده این المپیاد می گوید از قطب های ده گانه کشور در این المپیاد شرکت کرده بودند و به همین دلیل، از سطح بالایی برخودار بود.

عباسی سوالات المپیاد را سخت می داند و معتقد است زمان آزمون بسیار اندک بوده است؛ چرا که پاسخ گویی به سوالات تشریحی و تحلیلی در مدت زمان 3 ساعت، امری دشوار محسوب می شود. این مشکلی بود که بیشتر شرکت کنندگان با آن مواجه شده بودند.

وی که دانشجوی ترم 5 رشته پزشکی است، حمایت مسئولان آموزشی واحد را از دانشجویان شرکت کننده در المپیاد مثبت می داند اما مقداری به نحوه اطلاع رسانی این المپیاد انتقاد دارد و معتقد است که اطلاع رسانی درباره این مسائل، باید به نحو گسترده تری انجام شود.

این دانشجوی رشته پزشکی، یکی از اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی را همکاری با دانشگاه شهید بهشتی می داند چرا که بیشتر کلاس‌های المپیادی دانشجویان در این دانشگاه برگزار شده است.

ظرفیت مناسب دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم

شروین عطایی دانشجوی رشته پزشکی که در حیطه کارآفرینی این المپیاد علمی شرکت کرده است معتقد است شرکت کنندگان این حیطه بسیار قدرتمند بودند و برخی از آن ها بیزینس و استارتاپ داشتند؛ در واقع این تنوع باعث شده بود که رقابت برای شرکت کنندگان مقداری جذاب باشد.

وی زمان آزمون را برای یک المپیاد تحلیلی غیر استاندارد می داند؛ عطایی همچنین نتایج المپیاد را به دلیل این که زمان استادان برای تصحیح برگه ها بسیار اندک بوده است، دور از انتظار قلمداد می کند.

این دانشجوی رشته پزشکی تاکید می کند که حیطه کارآفرینی، جدید ترین حیطه المپیاد است که اخیرا اضافه شده و دانشگاه‌های نسل سوم باید برای خروج از حالت آکادمیک و آموزش محور بودن، توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

عطایی با اشاره به سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر رفتن به سمت دانشگاه حل مسئله کارآفرین تاکید می کند که این دانشگاه با توجه به ظرفیت هایی که دارد، می تواند به خوبی در این مسیر قدم بگذارد. وی تامین درآمدهای دانشگاه آزاد از طریق شهریه را، یکی از دلایل مهم برای رفتن به سمت دانشگاه کارآفرین و حل مسئله می داند.

وی معتقد است که دانشگاه های دولتی به دلیل این که از دولت بودجه دریافت می کنند، دغدغه چندانی برای این که به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین تبدیل بشوند ندارند، اما دانشگاه آزاد اسلامی می تواند از این فرصت به خوبی استفاده کند.

عطایی تاکید می کند که دانشگاه آزاد اسلامی طی چند سال اخیر کاربردی بودن خود را ثابت کرده است.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از داوطلبان شرکت در المپیاد پزشکی

فاطمه پارنج دانشجوی رشته پرستاری که در حیطه آموزش پزشکی در المپیاد شرکت کرده بود می گوید برگزاری المپیاد به صورت متمرکز بسیار خوب است زیرا که فرصتی را ایجاد می کند که دانشجویان با داوطلبان شهرهای دیگر آشنا شوند و از تجارب آن ها استفاده کنند.

وی درباره حیطه آموزش پزشکی معتقد است که این حیطه مباحث مرتبط با آموزش را در حوزه های مختلف دنبال می کند و به شناخت فلسفه و ریشه مباحث آموزشی رشته پزشکی می پردازد؛ به عنوان مثال مشخص می کند که یک دانشجو برای رفع نیازهای جامعه خود، باید چه توانمندی هایی داشته باشد.

این دانشجوی رشته پرستاری معتقد است که امسال، حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از داوطلبان شرکت در المپیاد پزشکی در سطح بالایی بوده است.

وی تاکید می کند که حمایت های دانشگاه آزاد باعث شده است که داوطلبان شرکت در المپیاد، بتوانند با دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی ارتباط بگیرند و از ظرفیت‌های آن ها استفاده کنند.

پارنج معتقد است که اگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی زمینه را برای حضور تعداد افراد بیشتری در المپیاد پزشکی فراهم کنند، می توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم.

به گفته پارنج اطلاع رسانی برگزاری چنین المپیادهایی باید به صورت گسترده تری انجام شود تا دانشجویان ترم آخر نیز بتوانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند؛ این موضوع به افزایش سطح کیفی دانشگاه کمک خواهد کرد.

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه شهید بهشتی

نگین زارع دانشجوی رشته دندان پزشکی که در حیطه مطالعات علوم انسانی سلامت در المپیاد دانشجویان علوم پزشکی شرکت کرده بود می گوید که سوالات المپیاد امسال در مرحله انفرادی مفهومی و تستی شده بود و از نظر سرعت تصحیص اوراق، امری مثبت بود اما نسبت به سال گذشته، معیار محکمی برای سنجش داوطلبان نبود.

وی با بیان این که همراه با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در کلاسهای المپیاد شرکت می کرده است، تاکید می کند که استادان دانشگاه آزاد اسلامی ،حمایت های خوبی را از وی انجام داده اند.

زارع درباره حیطه مطالعات علوم انسانی و سلامت می گوید که در این حوزه، نقش علوم انسانی در مدت زمان درمان بیمار بررسی می شود و چگونگی تاثیر آن مورد مطالعه قرار می گیرد.

این دانشجوی رشته دندان پزشکی، هم گروه شدن با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با این دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و معتقد است این موضوع باعث شده که دانشجویان با یک دیگر آشنا شوند و از تجربیات یک دیگر استفاده کنند.

وی با اشاره به تاسیس بیمارستان فرهیختگان، تاکید کرد کرد که چنین ظرفیت هایی می تواند دانشجویان را برای ورود به بازار کارآماده کند و موجب تطابق بیشتر آن ها با رشته تحصیلی شان شود.

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تبدیل به دانشگاه نسل سوم

دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن بیش از 1 میلیون دانشجو و 30 هزار عضو هیئت علمی، یکی از عناصر مهم و اثر گذار در نظام آموزش عالی کشور محسوب می شود؛ این دانشگاه دارای ظرفیت های علمی و فناوری گسترده ای دست و اندیشمندان بسیاری به جامعه تحویل داده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در سیاست های جدید خود، رویکرد حل مسئله را در پیش گرفته است تا به دانشگاهی نسل سوم و کارآفرین تبدیل شود؛ حوزه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین حوزه های علمی، یکی از بخش هایی بوده است که دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده توجه ویژه ای به آن داشته باشد و با نگاهی فناورانه و مسئله محور در توسعه آن گام بردارد.

تاسیس 4 بیمارستان در استان تهران از جمله بیمارستان فرهیختگان، مهر تاییدی بر این رویکرد و سیاست دانشگاه آزاد اسلامی است؛ علاوه بر این موضوع، دانشجویان و نخبگان بسیاری در حوزه پزشکی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با شرکت در مسابقات داخلی و بین المللی، افتخارآفرینی های گسترده ای را به ارمغان آورده اند. حمایت از این نخبگان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امری ضروری است چرا که مسیر را برای رسیدن به افق 1404 هموارتر می کند.

متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی، همواره به دنبال دانشگاهی خوب برای ادامه تحصیل هستند، سیر تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی و نگاه تخصص گرایانه به آن، موجب می شود که دانشگاه آزاد اسلامی جزو انتخاب های اول این دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024331

وب گردی

وب گردی