تعلیم و تربیت کشور از آموزش‌زدگی صرف و نمره‌محوری رنج می‌برد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: عرصه تعلیم و تربیت کشور سخت از آموزش‌زدگی صرف، نظام کپسولی فشرده و نمره‌محوری رنج می‌برد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه نهمین دوره اردوی دانش‌آموزی دختران پیشتاز از سراسر کشور که در محل اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، گفت: ارودگاه‌هایی از این قبیل می‌توانند کانون‌های سالم‌سازی جامعه باشند؛ با رویکرد دانش‌آموزباوری، دانش‌آموزمحوری و دانش‌آموز یاوری کار خود را آغاز کردیم و دانش‌آموزان را محور اساسی تعلیم و تربیت می‌دانیم.

وی افزود:‌ باید دانش‌آموزان را باور کنیم و همه تلاش‌های خود را در یاوری به آنان به کار بندیم و باید تلاش کنیم تا با خلق موقعیت های یادگیری براساس آموزه‌های سند تحول، تعلیم و تربیت تمام ساحتی را محقق کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چه فرصت یادگیری بهتر از اینکه دانش‌آموزان در اردوگاه‌ها حضور می‌یابند و مهارت‌های زندگی، زیستن، با هم زیستن، آشتی با طبیعت، وابستگی، کار، صبر، ایثار و ... را می‌آموزند؛ اینها آموزه‌های اصلی است که نظام تعلیم و تربیت باید بر آنها متمرکز شود.

حسینی افزود: آموزش و پرورش حلقه واسط عبور انسان‌ها از دوره کودکی به بزرگسالی است و باید به گونه‌ای اقدام کنیم تا دانش‌آموزان برای زندگی سعادتمندانه، متعادل و متکامل برای دوره بزرگسالی آماده شوند؛ برای اینکه این مهم محقق شود مرتب باید خلق فرصت‌های جدید یادگیری کنیم.

وی اضافه کرد: به طور مثال باید در اردوگاه‌ها، کانون‌های تربیتی، پژوهش‌سراها، ورزشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، خانواده، محله و مدرسه به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند و با استفاده از آنها فرصت خلق کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همواره دو چیز ما انسان‌ها را به سعادت رهنمون می‌کند؛ نخست انتخاب و سپس عادات خوب؛ دو کارکرد مهم نظام تعلیم و تربیت انتخاب‌های خوب برای دانش‌آموزان و ایجاد عادت رفتار پسندیده در آنان است.

حسینی گفت: انسان‌های بزرگ با انتخاب بزرگ، بزرگ شده‌اند و انسان‌های مؤثر با آداب و الگوی نیکو برجسته‌ می‌شوند. الگوهای دانش‌آموزی می‌تواند به الگوهای عادتی پسندیده کمک کند و برای خلق فرصت اردوهای آموزشی می‌تواند در کنار دانش‌آموزی، کنش‌آموزی و واکنش‌آموزی را بیاموزد.

وی ادامه داد: عرصه تعلیم و تربیت کشور سخت از آموزش‌زدگی صرف، نظام کپسولی فشرده، حافظه کانونی، کنکورگری، نمره‌محوری و ... رنج می‌برد. در حالیکه کنش‌آموزی، واکنش‌آموزی، مهارت‌آموزی، به‌زیستن، مهارت‌های عملیاتی و ... یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه است که تعلیم و تربیت باید بر اجرای آن اقدام کند و این اردوها گامی در این راستاست که با رویکرد دانش‌آموزباوری و دانش‌آموزیاوری دانش‌آموزان را را کنش‌آموزی همراه سازیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: شعار ما برای هر دانش‌آموز دست کم یک نقش، هر دانش‌آموز دست کم یک تشکل و هر دانش‌آموز دست کم یک مهارت است. ما معتقدیم شما دانش‌آموزان در این اردو کنش‌آموزی، نقش‌آموزی، فعالیت‌های گروهی، سیستم، به‌سیستم و مهارت‌های ارتباطی را به خوبی فرا گرفته‌اید و این آموخته‌های خود را در سراسر زندگی جاری و ساری خواهید ساخت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024343

وب گردی

وب گردی