آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری از امروز

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته اینترنتی آزمون سراسری از امروز 20 مرداد ماه آغاز می‌شود.

حسین توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به زمان اعلام نتایج آزمون سراسری سال جاری اظهار کرد: نتیجه اولیه آزمون سراسری 15 مردادماه به‌صورت کارنامه تهیه و در سایت سازمان سنجش قرار گرفت. بر اساس برنامه زمانی اعلام شده، داوطلبانی که در کارنامه نتایج اولیه آزمون سراسری مجاز به انتخاب رشته شده‌اند ضرورت دارد دفترچه انتخاب رشته، توضیحات مندرج در بخش پیوست و اطلاعیه نحوه انتخاب رشته اینترنتی را مطالعه کرده، سپس کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را از گروه یا گروه‌های آزمایشی مجاز استخراج و به ترتیب علاقه آن را مرتب کنند.

وی ادامه داد: داوطلبان در مرحله بعدی باید کدرشته محل‌ها را در فرم پیش نویس دفترچه یادداشت و پس از اطمینان از صحت آن، بر اساس دستورالعمل انتخاب رشته اینترنتی با وارد کردن اطلاعات لازم، کدرشته محل‌های انتخابی خود را از میان گروه‌ یا گروه‌های آزمایشی مجاز در فرم اینترنتی ثبت و فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند. لازم به ذکر است انتخاب رشته این آزمون از امروز 20 مرداد آغاز می‌شود و تا 24 مرداد ماه ادامه دارد.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، کلیه شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی آمده است. همچنین توضیحاتی درباره تکمیل فرم انتخاب رشته، نحوه مراجعه به سایت سازمان و تکمیل فرم انتخاب رشته در این دفترچه نیز ذکر شده است.

وی افزود: پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، شماره 16 رقمی توسط سیستم در اختیار داوطلب قرار داده خواهد شد، این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات به داوطلب ارائه خواهد شد. داوطلبان باید توجه داشته باشند که تنها یک بار اجازه انتخاب رشته دارند. همچنین عدم دریافت رسید، به منظور وجود اشکال در انتخاب رشته داوطلب تلقی می‌شود، در صورت وجود چنین اشکالی داوطلب باید فرم انتخاب رشته خود را ویرایش کند.

توکلی بیان کرد: داوطلبانی که در زمان ثبت نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند، در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه صد و 38 هزار ریال در بخش خرید کارت اعتباری سایت سازمان سنجش، نسبت به انتخاب رشته از این دوره‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: داوطلبانی که در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران بر اساس کارنامه نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه شصت و نه هزار ریالی در بخش خرید کارت اعتباری این آزمون، نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: پذیرش در رشته‌محل های براساس سوابق تحصیلی، به صورت جدا از رشته محل‌های با آزمون انجام می‌شود. داوطلبان متقاضی که در آزمون سراسری ثبت نام نکرده یا در جلسه آزمون حاضر و یا غایب بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی سازمان سنجش و مطالعه دفترچه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی از 20 اسفند آغاز و تا 28 شهریور ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از 20 مرداد ماه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان سنجش برای رفع دغدغه داوطلبان و والدین آنان، نرم افزار انتخاب رشته مجازی در آزمون سراسری 98 را طراحی کرده است، نرم افزار انتخاب رشته مجازی، با استفاده از اطلاعات داوطلبان سال جاری و اطلاعات رشته محل‌های سال گذشته، با رعایت تمامی شرایط و ضوابطی که داوطلب در صورت رعایت امکان قبولی را داشت، عمل می‌‌کند، لازم به ذکر است تصمیم نهایی انتخاب رشته بر عهده داوطلب خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024359

وب گردی

وب گردی