11 درصد بودجه دانشگاه آزاد استان قم به توسعه امور پژوهشی اختصاص یافته است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: 11 درصد بودجه کل دانشگاه آزاد استان قم، به توسعه امور پژوهشی همچنین گسترش امور آموزشی، بازسازی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و امور فرهنگی اختصاص یافته است.

سیف‌‌ الله فضل‌‌‌الهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعیین بودجه دانشگاه آزاد از سال شمسی به تحصیلی گفت: مهم‌‌ترین دستاورد تغییر سال مالی دانشگاه آزاد، واقعی شدن هزینه‌‌‌ها و درآمدهای سال است. هرسال این مسئله را داشتیم که با توجه به دو ترم تحصیلی، 30 درصد شهریه بهمن‌ماه برای سال جاری حساب و 70 درصد برای سال مالی بعدی در نظر گرفته می‌‌شد. با توجه به اینکه، عموما دانشجویان شهریه‌ را به صورت اقساطی پرداخت می‌‌کنند که بخش عمده آن به سال بعد انتقال می‌‌یابد مشکلاتی برای سال قبل به وجود می‌‌‌آمد. برهمین مبنا گاهی اوقات هم که نقدینگی را بالا می‌بردیم تیر و شهریور که می‌گذشت برای تامین هزینه‌ها دچار مشکل می‌شدیم. لحاظ شدن درآمد و هزینه در فرآیند بودجه‌‌ریزی جدید از بزرگترین مزایای این تقسیم‌‌‌بندی است.

وی افزود: با توجه به این روش تقسیم‌بندی بودجه و وجود مزایای مناسب در شیوه جدید، باید نوسانات اقتصادی هم در نظر گرفته شود تا بودجه پیش‌‌بینی شده دچار انحراف نشود. بنابراین برای تامین هزینه‌‌ها بر مبنای بودجه تعیین شده با توجه به شرایط موجود باید، بخش هزینه‌‌های پیش‌‌‌بینی‌‌ نشده لحاظ شود. در حقیقت مهم‌‌ترین دستاورد تغییر سال مالی دانشگاه آزاد به تحصیلی، ایجاد شفاف‌‌سازی و مشخص شدن هزینه‌ها و درآمدهای هر یک از واحدهای دانشگاهی خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در ادامه درباره اختصاص شهریه متغیر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد به توسعه امور پژوهشی خاطرنشان کرد: پژوهش در کل دنیا، نقش مهمی در توسعه کشور دارد اما متاسفانه در حال حاضر، یک درصد بودجه کل کشور به بحث پژوهش اختصاص یافته که نیازمند توجه مسئولان امر است. در گذشته، شهریه اختصاصی پژوهش در دانشگاه آزاد اگر به طور کامل خرج نمی‌‌شد به سازمان مرکزی برگشت می‌‌خورد اما امروز، اختصاص شهریه به امور پژوهشی واقع بینانه‌‌تر شده و شهریه متغیر تحصیلات تکمیلی به بحث پژوهش منحصر شده و در هیچ جای دیگری صرف نمی‌‌‌شود. بدون تردید، هر قدر به پژوهش توجه بیشتری داشته باشیم تعالی و ارتقای علمی گسترده‌‌تری در کشور خواهیم داشت.

فضل‌‌‌الهی درباره تقسیم‌بندی بودجه در دانشگاه آزاد استان قم تاکید کرد: در تقسیم‌‌‌بندی جدید بودجه که داشتیم بیشترین بخش بودجه ما به تامین هزینه‌های اجتناب‌‌ناپذیری چون پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص یافت و 11 درصد بودجه کل دانشگاه به توسعه امور پژوهشی همچنین گسترش امور آموزشی، بازسازی و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و امور فرهنگی اختصاص یافته است. با گسترش تجهیزات پژوهشی و آموزشی پیش‌‌‌بینی می‌‌شود که با افزایش چشمگیر دانشجو مواجه شویم و این بالارفتن تعداد دانشجو، منجر به افزایش درآمدزایی برای دانشگاه شد.

وی درباره سهم درآمدهای غیرشهریه‌ای در تعیین بودجه دانشگاه آزاد استان قم متذکر شد: 9 درصد مجموع بودجه پبش‌‌‌‌‌‌بینی شده به بخش درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای اختصاص یافته است. سهم درآمدهای غیرشهریه‌‌‌های دربودجه دانشگاه آزاد استان قم در سال‌‌‌های گذشته میزان کمتری بود اما امسال با توجه به ماموریت‌‌‌گرایی و ارتباط با صنایع گوناگون میزان بیشتری را تعیین کردیم و درصددیم تا درآمدها را از این سطح تعیین شده بالاتر ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم درباره حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد توسط وزات علوم تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه خودگردان بوده و تمام هزینه‌‌های خود را به تنهایی تامین می‌کند و گستره زیادی در سراسر کشور دارد، قطعا نقش تعیین‌‌کننده‌‌ای در توسعه امور پژوهشی و بالارفتن سطح سواد در کشور داشته است. بر همین مبنا، عدم تعلق بودجه پژوهشی از سوی وزارت علوم به این نهاد اثرگذار آموزش عالی در کل کشور با عدالت آموزشی در تعارض بوده و رفتاری ناعادلانه محسوب می‌‌‌شود که نیازمند توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024373

وب گردی

وب گردی