تشریح فعالیت‌های اولین «دانش شهر» کشور در واحد نجف آباد/ از تبدیل ایده به فناوری تا اتصال شرکت‌های دانش بنیان به بازار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد فعالیت‌های اولین دانش شهر کشور را تشریح کرد.

امیررضا نقش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات فعالیت‌های اولین «دانش شهر» کشور در واحد نجف آباد اظهار کرد: موضوع تاسیس اولین دانش شهر کشور در واحد نجف آباد، مهرماه سال گذشته از سوی دکتر طهرانچی در جریان سفر به استان اصفهان مطرح شد.

وی افزود: دکتر طهرانچی طی بازدیدی که از زیرساخت ها و قابلیتهای واحد نجف آباد داشتند، پیشنهادی را مطرح کردند که اولین دانش شهر کشور در این واحد دانشگاهی تاسیس شود؛ در گذشته موضوع توسعه شهرک های فناوری تحت عنوان«شفا» در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح بود که واحدهای خدماتی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در آن فعالیت داشته باشند. این طرح قرار بود که در واحد نجف آباد اجرایی شود اما دکتر طهرانچی دستور دادند که این شهرک فناوری،به دانش شهر تبدیل شود.

نقش با بیان این که الگوهای دانش شهر در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد ادامه داد: این الگو در دانشگاه استنفورد آمریکا تحت عنوان "Silicon Valley" فعالیت دارد؛ همچنین در کشورهایی مانند کره جنوبی و انگلستان الگوهایی مانند شهر دانش در کنار دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تصریح کرد: شهر دانش باید تمامی مولفه‌های فناوری، از شتاب دهنده ها تا پارک های علم و فناوری را در بربگیرد؛ این شهر همچنین شرکت های دانش بنیان را به بازار متصل می کند. به بیان دیگر، باید برای فعالیت واحدهای صنفی و خدماتی نیز در شهر دانش برنامه ریزی مدونی انجام شود.

وی با اشاره به زمین 500 هکتاری مجاور واحد نجف آباد گفت: این زمین برای اجرای فاز اول این طرح در نظر گرفته شده است و طراحی های اولیه آن را با مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم؛ قرار بر این شد که واحد نجف آباد، با اتصال به خط 2 مترو اصفهان، به راه آهن سراسری متصل شود تا شاهد یک «کوریدورعلمی» در استان اصفهان باشیم.

نقش خاطرنشان کرد: طی جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که با حضور دکتر طهرانچی تشکیل شد، اعضای حاضر در جلسه بر لزوم تاسیس این دانش شهر و حمایت‌ دولت از آن تاکید کردند چرا که این طرح، طرحی ملی است و می تواند الگویی برای دانشگاه های کشور باشد. در واقع می خواهیم اتصالی میان علم و فناوری ایجاد کنیم تا خروجی دانشگاه، به طور مستقیم وارد بازار کار و اشتغال شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد هدف اصلی تاسیس دانش شهر را ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با نیازهای جامعه دانست و اذعان داشت: به دنبال این هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاه، آموخته های خود را به در فضای جامعه به عرصه ظهور و بروز بگذارند تا شاهد تبدیل علم به فناوری باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اصلی شهردانش اضافه کرد: واحد نجف آباد شامل 10 دانشکده است که این دانشکده‌ها در تمامی علوم فعالیت دارند؛ به همین دلیل این شهر دانش می تواند تمامی مولفه‌های فناوری را در بیشتر رشته های دانشگاهی پوشش دهد. در واقع دانش شهر باید جامعیت کاملی داشته باشد تا زمینه را برای تبدیل ایده به فناوری و فناوری به محصول فراهم کند.

نقش در پایان تاکید کرد: بخش اعظمی از اجرای پروژه دانش شهر، بر عهده واحد نجف آباد است که با مشارکت بخش خصوصی، می توانیم شاهد درآمدزایی خوبی برای دانشگاه باشیم. شهر دانش می تواند در توسعه گردشگری و برندسازی نیز نقش آفرین باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024388

وب گردی

وب گردی