وظیفه دانشگاه، انتقال دانش به جامعه است/ انتظار معجزه علمی در بازه کوتاه نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش نیروی انسانی متخصص و کارشناس، انجام تحقیقات مورد نیاز در راستای توسعه و انتقال دانش به سطح جامعه از وظایف دانشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران که در باغ موزه نگارستان برگزار شد، اظهار کرد: در عصر خاصی زندگی می‌کنیم که به آن انفجار اطلاعات می‌گویند و این اطلاعات از منابع مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. اطلاعات برای مقاصد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار مؤثر است، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های گسترده‌‌ای برای اطلاع رسانی در مجموعه‌های بزرگ جهان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی قطعاً سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه مبتنی بر نگاه اسلامی و حضور در جامعه جهانی را پیش می‌بریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تک تک ما در تولید انتشارات، اطلاعات و تشخیص مخاطب‌ها و برنامه‌ریزی برای اثرگذاری نقش پررنگی داریم. اخلاق اسلامی که در‌ بخش‌های مختلف باید اثر گذار باشد، در‌ حرفه خبرنگاری نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ پس‌ باید اطلاع‌رسانی با ظرافت و دقت بیشتری صورت گیرد. در‌ فضای اسلامی‌ شاید با بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها مواجه باشیم که مقاصد خاصی را دنبال می‌کنند.

وی بیان کرد: نزدیک به دو سال است در مجموعه فضاهای علمی حضور داشته و شاهد تلاش خبرنگاران بوده‌ام. صداقت و تلاش را در خبرنگاران مشاهده کردم. خبرنگاری شغل سختی است و امیدوارم خبرنگاران در خدمت به فضای اسلامی حضور پررنگی داشته باشند.

غلامی افزود: وزارت علوم مجموعه اصلی علمی کشور را مدیریت و هدایت می‌کند. ما‌ در‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های کشور را داریم که دارای شعبه‌ها و مراکز مختلفی هستند. کنار دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های تخصصی را داریم که هر کدام موارد ویژه‌ای‌ را دنبال می‌کنند. همچنین‌ پارک‌های فناوری برای تولید دانش و انتقال فناوری، اشتغال و کارآفرینی فعالیت می‌کنند. مراکز رشدی که در کنار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند هم حامیان ایده‌های‌ دانشجویان و استادان هستند و مدل کوچکی از پارک‌ها را ارائه می‌دهند.

وی اظهار کرد: جریان آموزش عالی در کنار مجموعه‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، پیش می‌رود. در کنار این جریان، آموزش دانشجویان که در مقاطع تحصیلی مختلف صورت می‌گیرد، مباحث تحقیقاتی و پژوهشی بخش اعظمی از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: آموزش نیروی انسانی متخصص و کارشناس، انجام تحقیقات مورد نیاز در راستای توسعه و انتقال دانش به سطح جامعه از وظایف دانشگاه‌هاست.

ایران جزو ۱۶ کشور برتر جهان است

وی بیان کرد: تمام نیاز تخصصی نیروی انسانی کشور را خودمان تربیت می‌کنیم و اگر تعداد معدودی به خارج از کشور منتقل می‌شوند برای انتقال دانش جدید است.

غلامی افزود: قطعاً انتظار معجزه علمی در بازه کوتاه نداریم، این جریان باید رو به رشد باشد. در ادامه جریان مستمر ورود دستاوردهای علمی به جامعه برای تولید و اشتغال به کار گرفته شده که در این مسیر متکی به دانشگاه‌های خود نیستیم و در دنیا، یافته‌های علمی خود را به اشتراک می‌گذاریم. مسیر انتقال دانش به سطح جامعه توسط نهادهای دیگر هم رخ داده است. در سال‌های اخیر از تحقیقات، حمایت‌های بیشتری شده و حمایت‌های ویژه‌ای برای ورود پایان‌نامه‌های دانشجویی به بخش کاربردی مد نظر قرار گرفته است.

‌وی بیان کرد: در حوزه پژوهش، دانشگاه و مراکز آموزشی کشور تلاش زیادی داشتند که با رویکرد علمی و حضور روی لبه‌های علم جدید در نظام جمهوری اسلامی حرکت کنند. در حال حاضر رتبه علمی ایران نشان می‌دهد در شرایط فعلی جزو ۱۶ کشور برتر جهان هستیم و در‌سطح علمی حرفی برای گفتن داریم.

وزیر علوم تصریح کرد: همواره در زمینه تأثیر جایگاه علمی کشور در توسعه داخلی سؤالاتی مطرح شده است. در دهه گذشته به تدریج برای پاسخ به این سؤال و رسیدن به این علم نافع تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. پارک‌های علم و فناوری به همین دلیل ایجاد شد. تقریباً ۱۹۸ مرکز رشد در کشور وجود دارد که ۴۲ پارک تحت نظارت وزارت علوم فعال هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در آیین‌نامه ارتقای استادان، تغییر ظرفیت صورت گرفته است. قطعاً در صورت لزوم برای اصلاح آیین‌نامه‌ها تلاش خواهیم کرد که در این صورت شاهد حضور دانشگاه‌ها در رفع مشکلات اجتماعی خواهیم بود.

وی بیان کرد: ارتباطات خوبی در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار شده است. از سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان در این زمینه با وزارت علوم همکاری کرده‌اند. بخش خصوصی هم محصولات ویژه‌ای تولید کرده است و دانشگاه‌ها با این بخش وارد قرارداد و همکاری شده‌اند.

غلامی بیان کرد: توانمندی‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در نمایشگاه‌ها ارئه شده تا دستگاه‌های اجرایی از خدمات آن‌ها مطلع شوند. همچنین نیازهای دولت از بخش خصوصی و دولتی دریافت و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم جامعه علمی کشور ضمن حفظ جایگاه برتر خود در جامعه علمی دنیا، بخش قابل توجهی از خدمات علمی مورد نظر جامعه را نیز تأمین کند. تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌های مختلفی با مراکز علمی جهان در حال انجام است و قطعاً این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تلاش ما این است مسیر جامعه علمی کشور ضمن حفظ جایگاه برتر خود در جامعه علمی جهان، بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را تامین کند. برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و غیره در آموزش‌های نیروی انسانی به ویژه در دانشگاه‌های دولتی باید بر اساس نیازهای جامعه و بازار کار باشد. در همین راستا علاوه بر آموزش‌های رسمی و تئوریک در دانشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، تا کنون بیش از 53 دانشگاه این کارگاه‌ها را برگزار کرده‌اند. هدفمند کردن تحصیل دانشجویان از جمله اهدف اصلی برگزاری این کارگاه‌ها به شمار می‌رود.

باید دیوارهای ارتباط گیری دانشگاه و جامعه از میان برداشته شود

وی در زمینه برداشته شدن دیوار دانشگاه و جامعه گفت: باید ارتباطی وسیع و گسترده و مستمر بین دانشگاه و جامعه باید شکل گیرد، طبیعتاً‌ پس از شکل گیری این ارتباط می‌توان دیوارهای فیزیکی را حذف کرد، نباید مانع ارتباط بین جامعه و دانشگاه شد. در ابتدا باید دیوارهای ارتباط گیری از میان برداشته شود و در مرحله بعد دیوارهای فیزیکی حذف شود.

حکم انفصال از خدمت سه رئیس دانشگاه اجرا نشده است

غلامی با اشاره به اجرا نشدن حکم انفصال از خدمت سه رئیس دانشگاه بیان کرد: یکی از مواردی که از انتقال خبر گله مند هستم، در مورد خبر انفصال از خدمت سه رئیس دانشگاه بود. فعلا حکم انفصال از خدمت هیچ یک از روسای دانشگاه ها اجرا نشده است. 2 نفر بورسیه که برای استخدام در دانشگاه تربیت مدرس به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند اکنون در این دانشگاه مشغول به کار شده و مانند سایر اعضای هیات علمی از خزانه دولت حقوق دریافت می کنند. اما یکی از این استادان درمورد شماره استخدامی هم شکایت کرده بود که دریافت شماره استخدامی نیازمند طی مراحلی در سازمان امور استخدامی است.

وی افزود: بررسی صلاحیت‌های آموزشی این بورسیه ها منطبق با آیین نامه مربوطه انجام می شود و شخص با اعتبار و بودجه دولت تحصیل می کند، به طور طبیعی وقتی برنامه استخدام باشد، دانشگاه و دولت حق دارند این شخص را ارزیابی مجدد کنند. بعد از 5 تا 6 سال که این بورسیه ها تحصیل کردند، طبیعی است دانشگاه ها انتظار دارند در فرآیند به کارگیری آنها ارزیابی علمی انجام دهند. در همین مورد هم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه های دیگر در مسائل علمی مربوط به بکارگیری و مواردی از این قبیل نباید ورود یابند. بنابراین محل اختلاف همین جا است و بورسیه هایی که مشکلات آنها حل شد، درس خود را خواندند و به دانشگاه ها برگشتند و دانشگاه ها به دلایلی عدم نیاز داشتند.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: یک دانشگاه دولتی که متکی به بودجه دولت است، می گوید فقط تعدادی را که در راستای برنامه های رشته‌های تحصیلی دارد، جذب می کند و نمی‌تواند برای سایرین پذیرش داشته باشد. تعدادی از دانشگاه ها برای این بورسیه ها عدم نیاز می زنند اما وزارت علوم آنها را به دانشگاه های دیگر معرفی می کند و تعدادی هم از این مسیر به سایر دانشگاه ها می روند و تعدادی هم فرآیند جذب آنها طول می کشد.

وی بیان کرد: برخی افراد بورسیه بر اساس قرارداد بورس خود اصرار دارند در محل دانشگاهی که تحصیل آنها به اتمام رسیده تدریس کنند اما این دانشگاه ها عدم نیاز زدند و این افراد به دیوان شکایت کرد و بر اساس اختلاف نظری که وجود داشت قاضی حکم داده است که به نظر می رسد قرارداد این بورسیه ها مقدم بر نظر و ارزیابی دانشگاه است.

غلامی افزود: صلاحیت علمی یکی از این بورسیه ها در هیات مرکزی جذب وزارت علوم تایید نشده اما دانشگاه محکوم به به کارگیری این فرد شد که الان هم مشغول به کار شده است. در این زمینه اختلاف نظری وجود داشت، روسای سه دانشگاه اصرار دارند جایگاه دانشگاه از نظر صلاحیت های علمی این افراد باید حفظ شود اما قاضی تاکید و تهدید کرده است که اگر حکم قاضی اجرا نشود حکم انفصال از خدمت می خورند چرا که به منزله عدم اجرای حکم تلقی می شود.
وی ادامه داد: به جای اینکه بحث را به یک نتیجه عملی برسانند بر موضع حکم ایستاده اند. فعلا با توجه به صحبت هایی که کردیم حکم هیچ یک از روسای دانشگاه ها اجرا نشده است.

وی با اشاره به اجرای حکم برای برخی دانشجویان متخاطی اظهار کرد: در زمینه مشکلات قضایی که برای برخی دانشجویان ایجاد شده است، تلاش اولیه وزارت علوم این است که از وقوع چنین اتفاقاتی در فضای دانشگاه پیشگیری شود و تخلفی صورت نگیرد. برخی از این دانشجویان با قوانین قضایی و بعدها با مجازات تخطی‌ها آشنایی ندارند. دادستانی تهران و قضات همکاری خوبی با وزارت علوم داشتند و دانشجویان نباید بر خلاف قوانین کشور اقدام کنند با این وجود قضات به جوان بودن و کم تجربه بودن دانشجویان همیشه توجه کرده اند. تلاش همکاران این بود پرونده‌های باز شده با عدم صدور حکم، خاتمه پیدا کند. مواردی بود که حکم صادر و احکامی در دادگاه تجدیدنظر برای دانشجویان صادر شد، چنین مواردی کمتر اتفاق افتاده است و از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم موارد را برای پیگیری بیشتر به معاونت حقوقی وزارت علوم ارسال کنند.

وضعیت بودجه دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فتاوری با اشاره به انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری بیان کرد: وقتی تب گسترش مراکز آموزش عالی افزایش پیدا می‌کند، طبیعی است افراد برای گرفتن مدرک از دانشگاه‌های معتبر تلاش خواهند کرد. در این راستا وزارت علوم بر‌نامه ساماندهی تدوین خواهد کرد تا شاهد اقدامات مستحکم‌تری در این حوزه باشیم. سازمان سنجش در زمینه انتخاب رشته داوطبان، نرم‌افزاری را تهیه کرده است که داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند.

غلامی اشاره به بودجه آموزش عالی کشور افزود: در سال جاری دولت از لحاظ وضعیت مالی شرایط سختی را طی می‌کند، این در حالی است که کمتر از ۳۰ درصد بودجه دولت متکی به فروش نفت است. امسال جلساتی با سازمان برنامه و بودجه در راستای حمایت‌های جدی در حوزه علم و فناوری برگزار خواهیم کرد. امسال هم در مسائل صنفی دانشگاه ها حمایت می شوند و در سایر هزینه ها هم این امیدواری وجود دارد.

وی با اشاره به پلمپ شدن دانشکده خبر و حواشی آن گفت: وقتی به سمت گسترش مراکز علمی بدون داشتن امکانات فیزیکی دست می زنیم، شاهد وقوع چنین اتفاقاتی هستیم، پختگی لازم در شکل گیری دانشگاه ها شکل نگرفته است و امیدواریم با برنامه ساماندهی این بخش به جای متورم شدن، مستحکم و پایدار شود و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024389

وب گردی

وب گردی