کمیته‌های منفعل در خدمت استادان فاسد/ تشکل‌های دانشجویی، دیده‌بان قانون در دانشگاه‌ها

تشکل‌های دانشجویی با توجه به شرایط حساس کشور و البته وظیفه ذاتی خود مبنی بر رصد اتفاقات و گزارش ناهنجاری‌هایی که در دانشگاه رخ داده و از چشم رسانه‌ها و مسئولان دور می‌ماند، نسبت به تخلفات به‌ویژه فسادهای اخلاقی استادان واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وقتی عبارت «فساد اخلاقی» در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار می‌گیرد، ذهن مردم پیش از هر شخص و قشری سراغ افرادی می‌رود که احتمالاً چند کلاس بیشتر سواد ندارند و در محله‌های جرم‌خیز رشد کرده‌اند. کمتر کسی مجرمی تحصیل‌کرده را تصور می‌کند که شغلی با شأن اجتماعی بالا دارد. ترکیب فساد اخلاقی با استاد دانشگاه بسیار بعید به نظر می‌رسد و به همین دلیل انتشار خبرهایی مانند فساد اخلاقی دو استاد در دانشگاه‌های تهران و چمران اهواز، احساسات عمومی را به شدت جریحه‌دار کرد؛ چرا که خانواده‌ها با هزاران امید و آرزو، فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند تا آینده خود را بسازند و انتظار ندارند جگرگوشه‌های‌شان در محل تحصیل و علم‌اندوزی، امنیت نداشته و خطر آزار جنسی، تهدیدشان کند.

اردیبهشت‌ماه 97 جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه خواستار اخراج استادی شدند که فساد اخلاقی او محرز شده بود. براساس نامه‌ای که این دو تشکل دانشجویی خطاب به محمود نیلی احمدآبادی نوشتند، تأکید کردند تخلفات و فساد اخلاقی استاد مذکور با شکایت کتبی بیش از 10 دانشجو و کارمند دانشگاه و انجام بررسی‌ها محرز شده و حتی بسیاری از دانشجویان دختر از حضور در کلاس این استاد انصراف داده‌اند.

تخلف چند نفر، شأن استاد دانشگاه را زیر سؤال نمی‌برد

همچنین سال 1390 دانشجویان دانشگاه چمران اهواز، فسادهای اخلاقی متعدد استاد این دانشگاه را پیگیری کرده و به اغفال‌های متعدد او پایان دادند. این دو مورد تنها نمونه‌هایی از تخلفات اخلاقی است که در کسوت استاد، حریم امن دانشجویان را تهدید و ساحت دانشگاه را لکه‌دار می‌کنند. البته تخلفات اخلاقی چند نفر، شخصیت و حیثیت تمام استادان دانشگاه را زیر سؤال نمی‌برد.

تشکل‌های دانشجویی با توجه به شرایط حساس کشور، فشار تحریم‌ها، نفوذ فرهنگی، جنگ نرم و البته وظیفه ذاتی خود مبنی بر رصد اتفاقات و گزارش ناهنجاری‌هایی که در دانشگاه رخ داده و از چشم رسانه‌ها و مسئولان دور می‌ماند، نسبت به تخلفات به‌ویژه فسادهای اخلاقی استادان واکنش نشان می‌دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسکانیوز، به نقش مجاری قانونی برای پیگیری شکایات دانشجویان اشاره و تأکید کرد مراجع قانونی در دانشگاه نقش اصلی پیگیری تخلفات اخلاقی را دارند؛ اما در ادامه بسیج دانشجویی نیز در صورت لزوم، پیگیر احقاق حق دانشجویان خواهد بود.

علیرضا قادری به پیگیری نهادهای مربوط و تشکیل کمیته‌ای برای سنجش صحت و سقم شکایات مطرح شده اشاره کرد و به دانشجویان اطمینان داد اگر شکایت بر پایه واقعیت مطرح شده باشد، طبق قانون و آیین‌نامه‌های موجود، مجازات و احکام سنگینی در انتظار استاد خاطی خواهد بود.

کمیته‌های منفعل

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور را در سال 1364 به تصویب مجلس رسانده و هیئت وزیران پنج مردادماه سال 1365، آیین‌نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کرده است. بنابر این قانون، تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی و تحقیقاتی کشور و حتی دانشکده‌های مستقل، حق تشکیل هیئت‌های رسیدگی در دو حالت بدوی و تجدید نظر را دارند تا به تخلفات استادان و اعضای هیئت علمی رسیدگی کنند؛ اما به نظر می‌رسد بسیاری از دانشجویان نگران طرح شکایت و عواقب احتمالی آن هستند و از طرفی تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها به دلایل مختلف علاقه‌ای ندارند شکایات را پیگیری و استاد متخلف را به مراجع قضایی معرفی کنند.

تشکل‌های دانشجویی در تمام دانشگاه‌های کشور هم‌عقیده هستند که در چنین موضوع حساسی نباید با متخلفان مماشات کرد و باید فارغ از مصلحت‌اندیشی‌ها، استادان فاسد را به پای میز محاکمه کشاند. در این بین نقش کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها اهمیتی صدچندان پیدا می‌کند که باید رصد و نظارت مداومی داشته و استادان را بعد از جذب به حال خود رها نکرده و رفتارهای آنها را کنترل و شکایت‌های احتمالی دانشجویان را پیگیری کنند.

چرخه معیوب

حمیدرضا قائم‌پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‎ فرهنگیان نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز، به مزاحمت‌های بسیار استادان این دانشگاه اشاره کرد که شرایط سختی را برای دانشجویان دختر ایجاد کرده، تا جایی که باعث شده مدیریت جدید دانشگاه، طرح پایش استادان را کلید بزند. دانشگاه فرهنگیان هر چند جایی در میان دانشگاه‌های سطح یک کشور ندارد؛ اما از آنجایی که وظیفه آموزش معلمان آینده را داراست، دانشگاهی ویژه و حساس محسوب می‌شود؛ چرا که محصلان این دانشگاه باید نسل‌های آینده را تعلیم دهند و اگر خود فضایی امن و سالم را تجربه نکنند، در تأمین امنیت جنسی و روانی کودکان و نوجوانان ناتوان خواهند بود و چرخه معیوبی تا ابد ادامه خواهد داشت.

قائم‌پناه البته از شکایت‌های بی‌سرانجام نیز سخن گفت که مدیران و مسئولان حراست برخی پردیس‌ها در استان‌ها با سرپوش گذاشتن روی فساد اخلاقی استادان، پرونده شکایت‌های دانشجویان دختر را مختومه اعلام کرده تا به زعم خود از رسانه‌ای شدن بی‌آبرویی در واحد تحت مدیریت‌شان جلوگیری کنند. به همین دلیل تشکل‌های دانشجویی در تلاش هستند با اطلاع‌رسانی صحیح و آگاهی‌بخشی به دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دختر، آنها را از سازوکارهای قانونی باخبر سازند تا بدانند در صورت بی‌توجهی یا برخورد نامناسب مدیران دانشکده یا دانشگاه خود می‌توانند به مراجع بالاتر مراجعه کنند.

البته بسیاری از دانشجویان هم به دلیل ترس از قضاوت‌های نادرست، ترجیح می‌دهند شکایت خود را پیگیری نکنند و اتفاقات تلخ رخ داده را به دست فراموشی بسپرند؛ اما تشکل‌های دانشجویی که حکم دیدبان قانون را در دانشگاه‌ها دارند، بیش از پیش تلاش می‌کنند محیط امن دانشگاه توسط چند استاد متخلف، آلوده نشود و از طرفی با برگزاری جلسات و نشست‌ها و تدوین برنامه‌های مختلف، دانشجویان را با قوانین آشنا کرده و آنها را نسبت به پیگیری شکایات احتمالی خود دلگرم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024390

وب گردی

وب گردی