ساخت ربات تشخیص دهنده درد

محققان دانشگاه کمبریج توانستند یک ربات خود ترمیم کننده بسازند که قابلیت احساس درد را دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه کمبریج از مواد خود ترمیم دهنده و یادگیری ماشین برای توسعه ربات نرم استفاده کردند.

هدف این پروژه ایجاد نسل بعدی ربات‌های خود ترمیم‌دهنده از پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر است که می‌توانند آسیب را تشخیص دهند. تمامی این موارد بدون نیاز به تعامل با انسان انجام می‌گیرد.

«Thomas George Thuruthel» از دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج، گفت که مواد خود درمانی می‌توانند کاربردهایی در آینده رباتیک مدولار، آموزشی و تکاملی داشته باشد که در آن یک ربات واحد بازیافت شده و نمونه اولیه‌ای را تولید می‌کند.

دانشمندان طی انجام آزمایش اعلام کردند که یک انگشت نرم رباتیک که توسط چاقو آسیب دیده بود خود را ترمیم کرد.

محققان از یادگیری ماشین برای کار الگوسازی و ادغام این مواد خود درمانی استفاده کردند که شامل محرک‌ها، سنسورهای خود‌درمانی، تشخیص آسیب، محلی‌سازی و بهبودی کنترل شده است. هدف نهایی ادغام سنسورها و محرک‌های خود درمانی در سکوهای نمایشی به منظور انجام کارهای خاص است.

دانشمندان اعلام کردند که با این تحقیق تلاش شده تا نشان دهیم ربات‌های محیط کار ما، ایمن‌تر و پایدارتر هستند. با توجه به مکانیسم خود ترمیم این نوع جدید از ربات ممکن است تعمیرات پیچیده و پرهزینه برای آن لازم باشد.

نرم ربات، اسکلت داخلی سخت و حسگر ندارد. با استفاده از شبکه‏‌ای از دریچه‏‌ها و لوله‌‏ها با توجه به هوای داخلی و بیرونی محفظه چهارپای ارتجاعی که با نام شبکه‌‏های پنوماتیک و بخشی از بدنه است، مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. مزیت نرم رباتیک‏‌ها این است که آنها "نمونه‏‌های ساده‌‏ای از عملگرهای حرکت پیچیده تولیدشده" را نشان می‏‌دهند. همچنین تولید این نوع ربات‏‌ها ارزان‏تر از ربات‏‌های فلزی هستند.

در هرحال، ربات‌های نرم نیز هر سال، توانایی‌های جدیدی به دست می‌آورند. آنها تاکنون توانسته‌اند پریدن، پیچ و تاب خوردن و نگه داشتن اجسام را یاد بگیرند. همچنین می‌توانند گوجه‌فرنگی را بدون آسیب‌زدن به آن نگه دارند، بدون صدمه دیدن با خودرو برخورد کنند، به مناطق آسیب‌دیده یا خارج از جو زمین بروند و همه این کارها را بدون چالش‌هایی انجام دهند که ربات‌های سخت با آنها رو به رو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024403

وب گردی

وب گردی