اگر در ارائه مفاهیم دینی خطا کنیم دچار خسارت بزرگی خواهیم شد

رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت:‌ اگر ضعف‌ها مرتفع نشود، در ارائه مفاهیم دینی به مردم دچار خطا شده که خسارت بزرگی خواهد بود و فردای قیامت بازخواست می‌شویم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا(ع)، با اشاره به تلاش‌ها و جهاد علمی علمای اسلام در حفظ هویت و تاریخ شیعه، اظهار کرد: افرادی همچون علامه مجلسی هم خصوصیات و هم عمر بابرکتی داشته که فقط یکی از کتاب‌هایش 110 جلد است، در حالی که برای تألیف یک دایره‌المعارف 110 جلدی حداقل باید 500 نفر مشارکت کنند!

وی ادامه داد: انسان برای مدیریت برنامه‌های خود، در آغاز و به تنظیم برنامه و به تهیه کارنامه در پایان کار نیاز دارد. لازم است هر فردی از اهل فضل، اهل بحث، تهذیب و تحقیق برای خود برنامه‌ای داشته باشد؛ چون بدون برنامه کاری از پیش نمی‌رود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که هر فرد یک نهاد است، تصریح کرد: فرد بودن به این معنا نیست که ما باید برنامه‌ریزی را دست کم بگیریم. در نگاه معرفتی ما یک انسان، یک دنیاست.

تولیت حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران گفت: یک فرد می‌تواند جهانی را بسازد یا تغییر دهد. فرد مستعد می‌تواند بدل به جهانی عظیم و امت شود. امام خمینی (ره) درباره شهید بهشتی فرمودند: «او یک ملت بود برای ملت ما!» یک فرد بود اما به اندازه یک ملت تأثیرگذار بود و نقش داشت.

رشاد تصریح کرد: در نگاه معرفتی ما یک، یک نیست! بلکه مساوی است با بی‌نهایت؛ یعنی در نگاه معرفتی اسلام، انسان چنین ارزشی را دارد.

وی افزود: این‌که قرآن کریم می‌فرماید: «اگر یک نفر را احیا کنید گویی که همه بشر را احیا کرده‌اید»، یعنی وجود انسان آن‌قدر ارزشمند است که با همه بشریت برابری می‌کند. بنا بر این یک فرد، اگر چه یک نفرد است؛ اما یک جهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که برنامه‌ریزی فقط برای سازمان ها یا نهادها نیست، خاطرنشان کرد: فرد باید برنامه داشته باشد و در مقاطع مختلف این برنامه را وارسی کند تا ببیند براساس مرحله‌بندی و زمان‌بندی که پیش‌بینی کرده، چه‌قدر پیش رفته و آیا در حال پیشرفت است یا متوقف شده یا از برنامه عقب افتاده است. وی باید با ارزیابی برنامه خود برای پایان کار، کارنامه‌ای تهیه کند.

وی خطاب به طلاب مدرسه علمیه امام رضا (ع) گفت: بر برنامه‌ریزی تأکید داریم؛ چون طلاب عزیز که از امروز سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند موضوع برنامه‌ریزی را جدی بگیرند. گاه با برنامه پیش رفتن، بهره‌وری را چند برابر می‌کند؛ اما بی‌برنامه پیش رفتن گاه سبب می‌شود انسان از مسیر خارج شده و از مقصد دور شود.

رشاد اظهار کرد: هر طلبه باید برای خود برنامه تهیه کند و برنامه‌هایش را بنویسد. مثلاً ببیند برای برنامه تهذیب خود می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ باید به فکر خود باشید؛ چون برنامه ای که حوزه تدوین می‌کند شامل حداقل‌ها و مشترکات است؛ اما هر کس باید برای خود برنامه‌ای تنظیم کند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تأکید کرد: همه موفقیت‌های علمایی همچون علامه مجلسی به دلیل برنامه‌ریزی، ارتباط با خدا و جهاد علمی آنها بوده است.

رشاد با تأکید بر تحصیل غنی و عمیق علوم حوزوی توسط طلاب گفت: هر کجا می‌بینید دارای ضعف هستید، حتماً برای جبران آن درس برنامه‌ریزی کنید و به آن علم مسلط باشید.

وی در پایان گفت: اگر ضعف‌ها مرتفع نشود، در ارائه مفاهیم دینی به مردم دچار خطا شده که خسارت بزرگی خواهد بود و فردای قیامت بازخواست می‌شوید؛ بنابراین باید تلاش کنید در استفاده از امکانات حوزه که متعلق به حضرت حجت (عج) است، نهایت دقت و اخلاص را در مطالعه دروس و خدمت به مردم داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024428

وب گردی

وب گردی