چرا مردم  بایدگوسفند قربانی را از مراکز عرضه بهداشتی تهیه کنند؟

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از ابتدای امسال 5 نفر به دلیل بیماری تب کریمه فوت شده‌اند، به 4 دلیلی که مردم گوسفند قربانی راباید از مراکز عرضه بهداشتی تهیه کنند، اشاره کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز اکیپ خبرنگاران از مراکز عرضه دام در سطح شهر تهران بازدید کردند. یکی از این مراکز عرضه واقع در میدان کتاب منطقه سعادت‌آباد فضایی به مساحت حدود یک هکتار معادل 10 هزار مترمربع در فاصله 200 متری از خیابان اصلی و حصار کشیده شده بود.

در این مرکز آغل‌های جداگانه‌ای از استان‌های مختلف وجود داشت که گوسفندان آنجا نگهداری می‌شدند. جدا ساختن دام‌های استان‌ها به این دلیل است که ذائقه افراد متفاوت بوده و برخی به طعم گوسفندان استان‌های خاصی علاقه دارند

در این مرکز بخش‌های قرنطینه دامی وجود داشت و دامپزشکان و ناظران بهداشتی دام‌ها را معاینه می‌کردند و در صورت اطمینان از سلامت آنها اجازه ذبح داده می‌شد. ناظران شرعی هم به مراحل ذبح دام‌ها نظارت می‌کردند.

قیمتی که روی آغل‌ها نصب شده بود دام زنده گوسفندی کیلویی 47 هزار تومان بود در حالی که روز گذشته اعلام شد که وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه‌ها قیمت دام زنده را کیلویی 42 هزار تومان تعیین کرده‌اند. معمولاً قیمت دام زنده حدود نصف قیمت گوشت بیرون محاسبه می‌شود.

در فضای بیرون این مرکز قصابان جلوی هر مراجعه کننده‌ای را می‌گرفتند و پیشنهاد ذبح دامشان را می‌دادند.

در حاشیه این بازدید علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور به خبرنگاران گفت: حجم کشتار سال گذشته که تحت نظارت ناظران بهداشتی انجام شد 400 هزار رأس دام بود و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود همین میزان کشتار وجود داشته باشد.

به گزارش فارس، روز گذشته برخی کارشناسان اعلام کردند که میزان خرید دام سبک در سال جاری 25 درصد کاهش یافته است.

در همین روز عید قربان اگر نظارت بهداشتی وجود نداشته باشد سونامی و طغیان بیماری در کشور ایجاد می‌شود

احتمال سونامی بیماری در صورت نبودن ناظران بهداشتی در روز عید قربان

رفیعی پور در ادامه با بیان اینکه نظارت ناظران بهداشتی در کشتار دام‌ها بسیار با اهمیت است، گفت:‌در همین روز عید قربان اگر نظارت بهداشتی وجود نداشته باشد سونامی و طغیان بیماری در کشور ایجاد می‌شود.

به گفته رفیعی پور از ابتدای امسال 5 نفر به دلیل بیماری تب کریمه کنگو که از دام منتقل می‌شود فوت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 400 رأس دام معدوم شد، 35 هزار عضو مانند جگر، کبد، قلب و ریه نیز اصلاح یا ضبط شد و 12 کیلوگرم گوشت نیز غیرقابل مصرف تشخیص داده شد که همه این‌ها مانع از طغیانی شدن موج بیماری در یک روز خاص مانند عید قربان می‌شود.

برخی بیماری‌های دامی علائم ظاهری ندارند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌بسیاری از این بیماری‌ها علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند بنابر این اگر مردم با ناظران بهداشتی همکاری نکنند موجب انتقال بیماری می‌شود که البته در این زمینه هم توصیه‌هایی داریم که اگر مردم به آن توجه کنند از بروز بیماری جلوگیری خواهد شد.

وی تأکید کرد: مردم حتما گوشت گرم را 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند که در این صورت بیماری‌هایی که حتی علائمی از خود بروز نمی‌دهند در این شرایط از بین خواهد رفت.

در سال گذشته 400 رأس دام معدوم شد، 35 هزار عضو مانند جگر، کبد، قلب و ریه نیز اصلاح یا ضبط شد و 12 کیلوگرم گوشت نیز غیرقابل مصرف تشخیص داده شد که همه این‌ها مانع از طغیانی شدن موج بیماری در یک روز خاص مانند عید قربان می‌شود

مردم دام را از مراکز عرضه بهداشتی تهیه کنند

وی با تأکید بر اینکه مردم دام خود را از جایگاه‌های بهداشتی تهیه کنند گفت:‌نخست اینکه خرید از این مکان‌ها تضمینی است و سلامت دام از سوی ناظران بهداشتی تأیید شده است. دوم اینکه اجحافی در حق آنها نمی‌شود و به قیمت‌های مصوب عرضه می‌شود. سوم اینکه اگر بنا به دلایلی فروشنده بخواهد بیماری خاص گوسفند را با داروهایی پنهان کند این امکان در جایگاه‌های عرضه وجود ندارد چرا که دامپزشکان و ناظران نظارت کامل دارند و چهارم اینکه وزن و سن دام‌ها مشخص هستند و خریدار با خیال راحت می‌تواند خریداری کند.

رفیعی‌پور گفت: 3600 نفر از ناظران بهداشتی در قالب 2500 اکیپ شامل 1900 اکیپ ثابت و 600 اکیپ سیار امروز در کل کشور بر سلامت دام‌های ذبح‌شده نظارت می‌کنند ضمن اینکه برخی از دامپزشکان هم در منطقه زندگی خودشان نیز به صورت خودجوش نظارت می‌کنند که اگر همه این‌ها را حساب کنیم در مجموع 6 الی 7 هزار دامپزشک امروز بر سلامت دام‌هایی که قربانی می‌شوند نظارت می‌کنند.

3600 نفر از ناظران بهداشتی در قالب 2500 اکیپ شامل 1900 اکیپ ثابت و 600 اکیپ سیار امروز در کل کشور بر سلامت دام‌های ذبح‌شده نظارت می‌کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:‌ آمار 400 هزار رأس دام قربانی شده مربوط به دام‌هایی است که تحت نظارت سازمان دامپزشکی ذبح می‌شوند آمار کل دام‌هایی که امروز قربانی می‌شوند بین 800 تا یک میلیون رأس است.

فوت 5 نفر به علت بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال

وی در ادامه با اشاره به آمار فوتی به واسطه بیماری تب کریمه کنگو گفت:‌از ابتدای سال تا کنون 56 نفر به این بیماری‌ها مبتلا شده که 5 نفر آنها فوت کرده‌اند.

گفتنی است، تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس باخون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024458

وب گردی

وب گردی