آمادگی جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح ساماندهی پسماند

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح ساماندهی پسماند در مازندران آمادگی دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در دیدار با معاون عمرانی استانداری مازندران ، موضوع ساماندهی پسماند در مازندران را امر مهمی دانست و گفت: از یکسال گذشته جلسات هم اندیشی در موضوع طرح جامع پسماند با شرکت تعاونی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه شاهرود و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه امیرکبیر برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون اقداماتی در طرح جامع پسماند انجام شد، افزود: بخشی از پسماند به تجارت، بخشی به تسهیلگری و بخشی هم به فرآیندهای فرهنگ سازی و آموزش شهرواندان مربوط می‌شود لذا باید مراکز علمی پژوهشی، سازمان‌ها و نهادهای مردمی در این حوزه ورود پیدا کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در فازهای مختلف، مشکلات و مسائل ساماندهی پسماند را جمع‌آوری کرده و در حال حاضر در حال تکمیل ساختار اجرای طرح و ارائه آن هستیم.

عبدالهیان با بیان اینکه انتظار داریم استانداری از طرح ساماندهی پسماند جهاد دانشگاهی حمایت کند، افزود: بنا نیست این طرح در ابتدای اجرا بار مالی خاصی برای استانداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه وجود زباله در حاشیه جاده‌ها، پارک‌ها و رودخانه‌ها و سواحل پیام ناخوشایندی را برای هر مسافر و گردشگر مخابره می‌کند، تصریح کرد: بیشترین مسئله در ساماندهی وضعیت زباله در استان به آموزش و فرهنگ‌سازی مربوط است که این اقدام باید توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد انجام گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی ضمن تاکید بر ضرورت نهادسازی، اظهار کرد: باید مرکزی غیردولتی برای فرهنگ‌سازی در حوزه ساماندهی پسماند وجود داشته باشد که جهاد دانشگاهی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، فرهنگ سازی در حوزه شهرپاک و مازندران پاک را بر عهده گیرد.

عبدالهیان افزود: با توجه به نیاز مبرم استان مجوز مرکز خدمات پژوهشی پسماند از سوی جهاد دانشگاهی اخذ شده و در حال حاضر برای هر گونه اقدام در این حوزه اعلام آمادگی داریم.

وی بیان کرد: گردشگری مزرعه و پرورش ماهی در قفس به عنوان عوامل فزاینده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و مزیت نسبی آبندان ها است که در حال حاضر بیشتر با رویکرد کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: مطالعات طرح توجیهی و مطالعاتی گردشگری مزرعه برای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی مازندران تهیه شده و در نظر داشتیم به صورت پایلوت در آبندان این واحد که در چپکرود جویبار واقع است، ایجاد کنیم که تا کنون اقدامی صورت نگرفته و هنوز به دلیل عدم همراهی لازم مسکوت مانده است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه زمانی صنعت گردشگری برای مازندران آورده دارد که جاذبه های گردشگری به عنوان مقاصد گردشگری تعریف شود، گفت: تبدیل آبندان‌های استان به مقاصد گردشگری اتفاق مبارکی است که با ایجاد ارزش ا فزوده اقتصادی برای شهروندان به مردمی شدن اقتصاد هم کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024475

وب گردی

وب گردی