جزئیات عملیات انتقال دو قلب اهدایی/ پرواز دو قلب در عید قربان

بعد از ظهر امروز، دو قلب از شهر یزد برای اهدا به دو بیمار به تهران منتقل شدند، دو قلب که یکی در سینه پسری ۱۸ ساله و دیگری در سینه مردی ۳۲ ساله می‌تپید و یکی به سینه بیماری ۵۲ ساله و دیگری به خانمی ۳۹ ساله اهدا شد، این چهارمین عملیات اهدای عضو بین استانی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عید قربان است. فرهنگ اهدای عضو حالا به مرحله‌ای رسیده که خانواده اهداکنندگان با رضایت کامل و برای نجات جان بیماران نیازمند به عضو این کار را انجام می‌دهند. دو قلب در سینه دو فرد مرگ مغزی در یزد می‌تپد و این قلب‌ها برای دو بیمار که یکی آقای ۵۲ ساله و بستری در سی سی یو بیمارستان رجایی و دیگری خانمی ۳۹ ساله در سی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) تهران است، منتقل می‌شود.

تیم‌های اورژانس، اداره پیوند وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، هواپیمایی جمهوری اسلامی و همه دست به دست هم دادند تا در روز عید قربان هم زندگی دو بیمار را نجات داده و هم اقدامی بزرگ را انجام دهند.

جزئیات عملیات انتقال دو قلب اهدایی

محمد سرور، رئیس اورژانس هوایی کشور درباره این عملیات گفت:‌ با هماهنگی انجام شده توسط سازمان اورژانس کشور و آشیانه ریاست جمهوری، تیم مربوطه برای انجام عملیات انتقال دو قلب اهدایی ساعت ۱۲:۱۰ ظهر امروز از تهران به سمت یزد پرواز کرده و ساعت ۱۳:۱۵ به فرودگاه این شهر رسیدند. تیم ساعت ۱۳:۳۵ به بیمارستان شهید رهنمون یزد رسید و عملیات جداسازی قلب به صورت همزمان با دو تیم پزشکی انجام شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی اورژانس هوایی، یک بالگرد در بیمارستان شهید رهنمون یزد در انتظار تیم‌ها بود و پزشکان پس از عملیات جداسازی با قلب‌ها به فرودگاه یزد رفتند و با پرواز جت، ساعت ۱۶:۱۰ به تهران رسیدند.

سرور بیان کرد: با هماهنگی سازمان اورژانس کشور، یک تیم پزشکی با یک قلب و با بالگرد به بیمارستان شهید رجایی تهران و تیم پزشکی دیگر با قلب دوم با آمبولانس به بیمارستان امام خمینی (ره) رفتند. در حال حاضر تیم‌های پزشکی در بیمارستان شهید رجایی و امام خمینی در حال پیوند قلب هستند. از زمان جداسازی قلب‌ها تا زمانی که به بیمارستان‌ها رسید در مجموع یک ساعت و ۱۰ دقیقه زمان برده است.

چهارمین عملیات موفقیت آمیز انتقال عضو پیوندی

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در باره عملیات امروز گفت: پیش از این سه مرتبه عملیات انتقال اعضای اهدایی بین استانی، یک مرتبه از یزد به تهران و دو مرتبه از رشت به تهران در کشور انجام شده است و این انتقال چهارمین عملیات موفقیت آمیز پیوند بین استانی و به صورت هوایی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: این عملیات حاصل هماهنگی مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور و کار گروهی بود و برای اولین بار است که دو قلب منتقل می‌شود. در نتیجه تاکنون ۵ قلب برای اهدا منتقل شده است.

ساناز دهقان، رئیس گروه پیوند و فراهم آوری اعضای وزارت بهداشت نیز درباره این عملیات گفت: هر دو فرد اهداکننده عضو به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بودند و علاوه بر قلب، کبد و کلیه و پانکراس این اهداکنندگان نیز اهدا شده است.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1024480

وب گردی

وب گردی