تربیت جنسی در ایران باید محتاطانه باشد/ فرهنگ ایرانی‌ها پذیرای آموزش جنسی نیست

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر یکسان نبودن باورهای جنسی مردم ایران تأکید کرد و گفت: ایران خرده‌فرهنگ‌های غیر‌‌‌‌‌‌همسانی دارد که باید برای به‌کار‌گرفتن تربیت جنسی در نظر گرفته شوند؛ اعمال سند2030 برای کل دنیا تعجب‌آور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بخش تربیت جنسی سند 2030 سازمان یونسکو دارای نکات مهمی است. اجرای این بخش از سند 2030 در کشورهای دیگر با مشکلاتی روبرو شده است. مشکلات به وجودآمده به خاطر نگاه یکسانی است که سند به تمامی ملت‌ها و فرهنگ‌ها دارد. چنین نگاهی باعث ایجاد مقاومت‌های زیادی در کشورهای جهان شده است.

فرهاد جمهری استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بخش تربیت جنسی سند 2030 سازمان یونسکو گفت: آموزش تربیت جنسی سند 2030 در مدارس آمریکا با موفقیت همراه نبوده است. چراکه بر اساس این سند مسائل بسیاری باید به‌صورت روشن‌بیان شود و این اقدام برای کودکان و نوجوانان نتایج بدی دارد.

به گفته جمهری آموزش تربیت جنسی سند 2030 در آمریکا معطوف به بیان مطالبی درباره بدن انسان و برخی موضوعاتی است که موفقیتی را برای این کشور به بار نیاورده و چنین آموزش‌هایی نیاز به آزادی‌های جنسی خاصی دارد.

وی ادامه داد: این سند فرهنگ کشورها را در نظر نگرفته و به همین دلیل نیز در اجرا به موفقیت نمی‌رسد. همچنین اجرای این سندها منجر به ایجاد مقاومت‌هایی خودجوش خواهد شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر یکسان نبودن باورهای جنسی مردم ایران تأکید کرد و گفت: ایران خرده‌فرهنگ‌های غیر همسانی دارد که لازم است برای به کار گرفتن تربیت جنسی در نظر گرفته شوند. کشورهای دیگر نیز خرده‌فرهنگ‌ها و تفاوت‌های اقلیمی زیادی دارند به همین دلیل اعمال سند 2030 برای کل جهان تعجب‌آور است. سند تربیت جنسی را می‌توان در نقطه‌ای‌ از دنیا با نظارت کامل اجرا کرد و بعد در صورت مفید بودن به دیگر کشورها ارائه داد.

به گفته جمهری تربیت جنسی در آمریکا به این سمت رفته که کودکان و نوجوانان با وسایل پیشگیری از بارداری آشنا شوند، درصورتی‌که فرهنگ ایران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت. به همین دلیل باید با تربیت جنسی نسل کودک و نوجوان محتاطانه برخورد کرد.

وی بر ضرورت تعلیم و تربیت‌ معلم‌های کشور برای تربیت جنسی کودکان نوجوانان تأکید کرد و گفت: برخی استادان در کلاس‌های خود درباره تربیت جنسی آموزش‌هایی دارند؛ اما رشته‌ تخصصی برای این موضوع در کشور نداریم.

جمهری با اشاره به طیف سلایق فرهنگی کشور اظهار کرد: آموزش تربیت جنسی در کشور نیاز به مراقبت دارد؛ زیرا ایران دارای اقلیت‌ها، نژاد‌ها و خرده‌فرهنگ‌های زیادی است و احتمال به وجود آمدن مقاومت از سوی مردم در برابر این موضوع وجود دارد. ابتدا معلمان کشور باید آموزش ببیند تا در مرحله بعد کودکان و نوجوانان تعلیم داده شوند که متأسفانه نسخه هماهنگی برای تربیت جنسی کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

به گفته استاد دانشگاه سطح آگاهی خانواده‌ها درباره تربیت جنسی با آموزش و مشارکت افزایش خواهد یافت که این موضوع با مشکلاتی روبرو است. خانواده‌های ایرانی تفکرات یکسانی ندارند. پدر و مادرها چون قدرتی ندارند باید با نسل جدید در حوزه تربیت جنسی کنار بیایند.

جمهری بر ضرورت تربیت جنسی برای کشور تاکید کرد و گفت: تهیه محتوا و نحوه اعمال آن باید با برنامه‌ریزی انجام شود؛ زیرا جامعه همگنی نداریم و محافظه‌کارانه باید پیش رفت.

استاد دانشگاه با تایید کوتاهی مجلس و دولت در اجرای قوانین تربیت جنسی کودکان و نوجوانان گفت: نمایندگان مجلس با تربیت جنسی مخالفت دارند آن‌ها هرگز با چنین پروژه سنت‌شکنی کنار نمی‌آیند. از این‌رو موانعی را برای آموزش جنسی ایجاد می‌کنند. پذیرش این موضوع از سوی آن‌ها زمان می‌برد؛ اما نباید منفعل بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024484

وب گردی

وب گردی