سند تربیت جنسی در انتظار تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است/ آموزش تربیت جنسی از طریق کتاب‌های درسی در دستور کار آموزش‌وپرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش جنسی از نگاه آموزش و پرورش کاملاً مردود است، گفت: احتمال دارد بخشی از آموزش تربیت جنسی از طریق کتاب‌های درسی محقق شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش از ارائه طرح «تربیت جنسی دانش آموزان» به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. طبیعتاً تربیت جنسی با آموزش جنسی متفاوت است؛ اما بسیاری از مردم جامعه تربیت جنسی را با آموزش جنسی اشتباه می‌گیرند.

علیرضا کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بحت تربیت جنسی مسئله‌‌ای ملی است، اظهار کرد: این بحث در حال حاضر در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده است. برای اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش به این موضوع ورود کند، طبیعتاً نیازمند یک سند فرادستی است. پیش‌نویس اولیه سند تربیت جنسی توسط آموزش و پرورش تهیه شده؛ اما هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: ابعاد مختلف این سند پس از به نتیجه رسیدن آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص خواهد شد. استاندارهای لازم، وظایف هر بخش و نحوه پرداخت به مسائل این حوزه، در سند تربیت جنسی مشخص شده است و عملاً وزارت آموزش و پرورش زمانی به این حوزه ورود پیدا خواهد کرد که این سند به عنوان قانون به این وزارتخانه ابلاغ شود، پس از آن وزارت آموزش و پرورش بر اساس آن، چارچوب‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نحوه آموزش مدرسان تربیت جنسی گفت: بحث تربیت جنسی در حیطه فعالیت‌های توانمندی مشاوران مدارس است،‌ طبیعتاً آموزش و پرورش به شبکه‌های مشاوران مدارس آموزش‌های تخصصی ارائه می‌دهد. این آموزش‌ها با استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه علمیه، مبانی دینی و سند تحول بنیادین ما وجود دارد، صورت خواهد گرفت. تربیت جنسی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تربیتی در مبانی نظری اسلام به شمار می‌رود به این مسئله توجه ویژه‌ای شده و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی بیان کرد:‌ چارچوب‌هایی که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد بر اساس آن حرکت کند و نیروی انسانی که می‌خواهد آموزش این مسائل را بر عهده بگیرد، باید بررسی شود؛ زیرا بحث تربیت جنسی در مقطع متوسطه اول تا دوم، خانواده‌ها، دختر و پسر متفاوت است، به همین منظور برای تمامی این گروه‌ها باید محتوای متفاوتی بر اساس چارچوب مشخص تولید شود. شبکه مدرسان که اکثریت آن‌ها را مشاوران تشکیل می‌دهند، پس از دریافت آموزش‌های لازم، به آموزش مسائل تربیت جنسی خواهند پرداخت.

کاظمی افزود: احتمال دارد بخشی از آموزش تربیت جنسی از طریق کتاب‌های درسی محقق شود. باید منتظر ماند تا مشخص شود که در سند تکلیف جنسی چه مواردی ذکر شده است و وظیفه هر بخش به طور مجزا مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه تربیت جنسی با آموزش جنسی متفاوت است، گفت: بزرگ‌ترین خطایی که در حال حاضر در جامعه ممکن است رخ دهد، این است که تربیت جنسی با آموزش جنسی اشتباه گرفته می‌شود. آموزش جنسی از نگاه آموزش و پرورش کاملاً مردود است، مبحثی تحت عنوان آموزش جنسی در فرهنگ دینی و اسلامی وجود ندارد؛ اما مبحث تربیت جنسی در این مبانی وجود دارد. تربیت جنسی به معنای آن است که برخی تمهیدات و مقدمات فراهم شود که دانش‌آموز بتواند غریزه جنسی خود را بشناسد و آن را کنترل کند. تربیت جنسی کاملاً در چارچوب عقل و شرع است و متناسب با سنین مختلف تنظیم می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش آموز در حوزه مراودت‌هایی که دارد باید به برخی مسائل توجه ویژه‌ای داشته باشد. چنین مسائلی در سند تربیت جنسی آمده است، حتی در این سند مواردی مانند نماز خواندن،‌ روزه گرفتن و غیره ذکر می‌شود تا انسان بتواند غریزه جنسی خود را کنترل کند؛ به‌گونه‌ای که در چارچوب ضوابط عقل و شرع از این غریزه به درستی استفاده کند، این اقدام نه به معنای سرکوب غریزه و نه استفاده از آن است؛ بلکه در چنین شرایطی تنها آموزش غریزه جنسی مطرح می‌شود.

وی در پایات تاکید کرد:‌ به نظر می‌رسد تربیت جنسی نقش بنیادین در تربیت و رشد فرزندان دارد، در احادیث و روایات معصومان به این بخش توجه ویژه‌ای شده است. رفتار‌های فرد در دوران بلوغ باید به دانش‌آموزان دختر و پسر آموزش داده شود. بخشی از تربیت جنسی مربوط به یادگیری احکام، آگاهی، کنترل و غیره است. تربیت جنسی ابعاد وسیعی دارد که در سندی که وزارت آموزش و پرورش تدوین و تهیه کرده، در نظر گرفته شده است. نقش دستگاه‌های مختلف علاوه بر آموزش و پرورش در این سند دیده شده است، رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش پر رنگی را ایفا کنند. تربیت جنسی اگر در جامعه مورد دقت قرار نگیرد حتماً دانش‌آموزان متحمل آسیب‌هایی در این حوزه خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024527

وب گردی

وب گردی