آلزایمر 20 سال زودتر شناسایی می‌شود

دانشمندان اعلام کردند که آزمایش‌ خون 20 سال قبل از بروز علائم آلزایمر آن را شناسایی می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید نشان می‌دهد، آزمایش خون می‌تواند پروتئین ایجاد شده در مغز افراد مبتلا به آلزایمر را تقریباً 20 سال قبل از بروز علائم شناسایی کند.

این مطالعه نشان داد که آزمایش خون در تشخیص ساخت پروتئین‌های بتا آمیلوئید در مغز نسبت به استاندارد فعلی (اسکن مغزی PET) حساس‌تر است.

این مطالعه توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن (WUSTL) در سنت لوئیس انجام و در مجله Neurology منشر شد.

این آزمایش از طیف‌سنجی جرمی روی نمونه‌های خون استفاده می‌کند تا وجود دو شکل از پروتئین بتا-آمیلوئید (بتا-آمیلوئید 42 و بتا-آمیلوئید 40) را پیدا کند. با شروع ساخت رسوبات بتا آمیلوئید در مغز، نسبت این دو پروتئین کاهش می‌یابد و آزمایش خون این تغییر را تشخیص می‌دهد.

این مطالعه شامل 158 بزرگسال که حداقل 50 سال سن داشتند و همه آن‌ها به‌جز 10 نفر دارای عملکرد شناختی طبیعی بودند. برای مطالعه، از هر فرد آزمایش خون گرفته شد و تحت اسکن مغزی PET قرار گرفت. این تیم هر تست را به عنوان مثبت یا منفی آمیلوئید طبقه‌بندی کرد و 88٪ اوقات نتایج به دست آمده با یکدیگر منطبق بودند.

نویسندگان این مطالعه به دنبال تصحیح نتایج یا بهبود دقت آزمایش خون بودند.

آن‌ها به عوامل عمده خطر آلزایمر، از جمله سن، یک نوع ژنتیکی خاص و رابطه بیولوژیکی پرداختند. در حالی که مورد آخر بر صحت نتایج تأثیر نمی‌گذارد، دو عامل دیگر به طور قابل توجهی آن را بهبود می‌بخشند.

هنگامی که این تیم سن و متغیر ژنتیکی را در کنار نتایج آزمایش خون در نظر گرفت، دقت تا 94 درصد افزایش یافت.

بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود؛ ولی به‌تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

بیمار پاسخ سوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌ است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌ است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارایی‌اش را نگه دارد. به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. به تدریج مشکل مسیریابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

یکی از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است. مثلاً بیمار فکر کند همسرش به وی خیانت کرده‌ است یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب‌رساندن و توطئه علیه وی را دارند. بیمار ممکن است به فرزندانش بدبین شود. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلاً والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند، می‌بیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024528

وب گردی

وب گردی