صادرات پایلوت ۶ ماهه داروی ایران به «نیکاراگوئه»

رئیس سازمان غذا و دارو از آمادگی ایران برای صادرات دارو و انتقال دانش در زمینه تولید و کنترل دارو به کشور نیکاراگوئه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا شانه سازدر دیدار با وزیر دارایی کشور نیکاراگوئه با اشاره به روابط خوب ایران با دولت نیکاراگوئه، گفت: در زمینه تولید دارو، کنترل سلامت محصولات بهداشتی و آرایشی، دارویی و مکمل‌های غذایی تجارب بسیار خوبی پس از انقلاب اسلامی کسب کرده است. همچنین در زمینه کنترل و پایش غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی به مدد همکاران‌مان از هرگونه کمک خارجی بی‌نیاز هستیم.

وی افزود: کنترل دقیق فراورده‌های دارویی حاصل برخورداری از دانش بالا و امکانات بسیار پیشرفته هستند. ما می‌توانیم ادعا کنیم در نظارت به این اقلام کاملا مستقل باشیم، در کشورمان بیش از یک میلیون قلم کالا در زمینه درمانی، آرایشی و بهداشتی و...را کنترل می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: آمادگی را داریم که در زمینه صادرات دارو و انتقال دانش در زمینه تولید و کنترل دارو با کشور نیکاراگوئه همکاری داشته باشیم. ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز در کشور نیکاراگوئه وجود دارد و آنها نیز می‌توانند به ما متقابلا کمک کنند.

تجارت غذا و داروی ایران و نیاکاراگوئه بدون واسطه دلار

در ادامه آکوستا اونتاوان وزیر دارایی نیکاراگوئه گفت: ما حامل پیام دوستی و تامین روابط سیاسی و تجاری بین دو ملت هستیم. تلاش خواهیم کرد این همکاری بدون واسطه پولی انجام شود و در ازای دارو مواد غذایی به ایران تا این همکاری بدون واسطه دلار انجام شود.

وی افزود: می‌دانیم ایران در تولید دارو به پیشرفت‌های چشم‌گیری رسیده است. این پیشرفت هم به حیات کشور خودشان و هم به سایر ملت‌ها کمک خواهد کرد.

صادرات پایلوت ۶ ماهه داروی ایران به نیکاراگوئه

جی اف لوپز، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز با اشاره به اینکه دولت نیکاراگوئه طبق قرادادی ۶ ماهه، از ایران دارو خواهد کرد، عنوان کرد: امیدواریم که این پروژه منجر همکاری طولانی مدت شود. طرح ما این است که داروهایی را طبق نیازمان تامین کنیم و لیست این اقلام دارویی را برای مقامات ذی‌ربط ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: می‌دانیم ایران ظرفیت تولید داروی بالایی دارد و در گام نخست۱۰ میلیون دلار دارو خریداری کرده و به ایران غذا صادر خواهیم کرد. البته این تنها بخش کوچکی از نیاز ماست که فقط برای برنامه پایلوت تعریف شده است. با موفقیت این پروژه، واردات دارو از کشور ایران را بیشتر خواهیم کرد.

ساخت کارخانه دارویی در نیکاراگوئه با همکاری ایران

وی گفت: تفاهم نامه‌ای که امروز امضا شد بسیار مهم است. این تفاهم‌نامه به ما این امکان را می‌دهد که ثبت دارو سرعت بگیرد. طبق این قراداد داروهایی که در فاز نخست خریداری می‌کنیم از ثبت در کشور نیکاراگوئه معاف خواهند بود. در فازهای بعدی علاوه بر افزایش واردات دارو، همکاری در زمینه ساخت کارخانه‌های داروسازی را با همکاری ایران آغاز خواهیم کرد. همچنین این امکان وجود خواهد داشت که محصولات مشترک‌مان را در کل آمریکایی لاتین به فروش برسانیم.

معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه با بیان اینکه قیمت دارو در آمریکای لاتین بالاست، تصریح کرد: حتی در صورت وجود پول باز هم دارو به حد کافی موجود نیست و با شیوع هر اپیدمی برای تهیه دارو دچار مشکل می‌شویم. در پایلوت ۶ ماهه داروها فقط برای مصرف در کشور نیکاراگوئه خواهد بود و سپس این داروها علاوه بر کشور ما در کل آمریکای لاتین به فروش خواهند رسید.

درخواست‌های کشورهای منطقه برای خرید دارو از ایران

غلامحسین مهرعلیان مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: داروهایی که ما در کشورمان تولید می‌کنیم دارای دو ویژگی مهم هستند. این داروها دارای کیفیت خوب و قیمت رقابتی هستند. همه روزه درخواست‌های بسیاری از کشورهای منطقه برای خرید دارو داریم.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه تولید داروهای بیماری‌های مزمن و غیرواگیر مانند داروهای قلبی و عروقی، فشار خون، کلیوی و... فعال و مستقل هستیم. همچنین در حوزه داروهای ضد سرطان نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم. ما تعهد و تضمین می‌دهیم داروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و رقابتی به کشور نیکاراگوئه و کشورهای آمریکای لاتین صادر کنیم.

آمادگی ایران برای صادرات داروهای بایولوژیک

در ادامه مهرداد علیمان، رئیس کمیته صادرات و عضو هیئت سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی گفت: در کشور ما بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید دارو وجود دارد که واحدهای بایولوژیک نیز در آنها فعال است. ما ایده پایلوت را که قراردادی ۶ ماهه برای صادرات است قبول داریم و ایده خوبی می‌دانیم.

وی افزود: نکته مهم این است که باید در ابتدا کمیته‌ای کاری تشکیل شود و درخواست‌های کشور نیکاراگوئه، دریافت وجه، زمان‌بندی و سایر جزئیات در آن مشخص و ارئه شود. همچنین باید در این کمیته کاری نحوه قیمت‌گذاری و تبادلات مالی مشخص شود.

علمیان گفت: ۹۷درصد از نیاز دارویی کشورمان را در داخل تولید می‌کنیم و ۳ درصدی که در داخل تولید نمی‌شوند یا داروهای جدید هستند که تنها چند ماه از از تولیدشان می‌گذرد و یا اینکه تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه داروهای بایولوژیک مانند داروهای بیماری ام اس مستقلا در ایران تولید می‌شوند، گفت: آمادگی داریم این داروها را نیز با کیفیت بالا و قیمت رقابتی عرضه کنیم. در حال حاضر این داروها به کشور روسیه نیز صادر می‌شوند و تعداد زیادی از بیماران مبتلا به ام اس در این کشور از داروهای تولید ما مصرف می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024548

وب گردی

وب گردی